Svoji bakalářskou práci jsem zaměřila na polytechnické vzdělávání a výzkum konstrukčních činností. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části se zabývám polytechnickým vzděláváním, technickou gramotností, předškolním obdobím a hrou s ním spjaté, dále tato část obsahuje Rámcový vzdělávací program a konstrukční stavebnice. Praktická část zahrnuje výzkum konstrukčních činností. Cílem bylo pomocí konstrukčních činností zjistit, jak si s nimi děti poradí z technického hlediska i z časového. Z výzkumu je patrné, že starší děti a především kluci mají s konstrukčními stavebnicemi větší zkušenosti než děti mladší nebo děvčata. V některých případech byla však děvčata i mladší děti šikovnější než starší.
Anotace v angličtině
I focused my bachelor thesis on polytechnic education and research of construction
activities. The work is divided into two parts - theoretical and practical. In the theoretical part I deal with polytechnic education, technical literacy, preschool period and the game connected with it, further this part contains the Framework educational program and construction kits. The practical part includes research of construction activities. The aim was to use construction activities to find out how children can deal with them from a technical and time point of view. The research shows that older children and especially boys have more experience with construction kits than younger children or girls. In some cases, however, girls and younger children were smarter than older ones.
Klíčová slova
Polytechnické vzdělávání, předškolní období, technická gramotnost, hra v předškolním období, konstrukční stavebnice
Klíčová slova v angličtině
Polytechnic education, preschool period, technical literacy, game in preschool period, construction kit
Rozsah průvodní práce
71 s., III s.
Jazyk
CZ
Anotace
Svoji bakalářskou práci jsem zaměřila na polytechnické vzdělávání a výzkum konstrukčních činností. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části se zabývám polytechnickým vzděláváním, technickou gramotností, předškolním obdobím a hrou s ním spjaté, dále tato část obsahuje Rámcový vzdělávací program a konstrukční stavebnice. Praktická část zahrnuje výzkum konstrukčních činností. Cílem bylo pomocí konstrukčních činností zjistit, jak si s nimi děti poradí z technického hlediska i z časového. Z výzkumu je patrné, že starší děti a především kluci mají s konstrukčními stavebnicemi větší zkušenosti než děti mladší nebo děvčata. V některých případech byla však děvčata i mladší děti šikovnější než starší.
Anotace v angličtině
I focused my bachelor thesis on polytechnic education and research of construction
activities. The work is divided into two parts - theoretical and practical. In the theoretical part I deal with polytechnic education, technical literacy, preschool period and the game connected with it, further this part contains the Framework educational program and construction kits. The practical part includes research of construction activities. The aim was to use construction activities to find out how children can deal with them from a technical and time point of view. The research shows that older children and especially boys have more experience with construction kits than younger children or girls. In some cases, however, girls and younger children were smarter than older ones.
Klíčová slova
Polytechnické vzdělávání, předškolní období, technická gramotnost, hra v předškolním období, konstrukční stavebnice
Klíčová slova v angličtině
Polytechnic education, preschool period, technical literacy, game in preschool period, construction kit
Zásady pro vypracování
Technická gramotnost v preprimárním vzdělávání
Rozbor prostředků pro rozvoj technické gramotnosti
Návrhy aktivit pro práci se stavebnicí
Evaluace produktů žáků a jejich činností
Sumarizace doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Technická gramotnost v preprimárním vzdělávání
Rozbor prostředků pro rozvoj technické gramotnosti
Návrhy aktivit pro práci se stavebnicí
Evaluace produktů žáků a jejich činností
Sumarizace doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
HONZÍKOVÁ, Jarmila a Margaréta SOJKOVÁ. Tvůrčí technické dovednosti. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2014. ISBN 978-80-261-0412-4.
PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, Dominika. Polytechnické vzdělávání v prostředí mateřské školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4735-3.
ŽÁK, Petr. Kreativita a její rozvoj. 2. aktualizované a doplněné vydání. V Brně: Motiv Press, 2017. ISBN 978-80-87981-23-8.
NÁDVORNÍKOVÁ, Hana. Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, [2015]. ISBN 978-80-7496-194-6.
SLOWÍK, J. (ed.). Obsah, metody a formy polytechnické výchovy v mateřských školách. Plzeň. ZČU, 2015. 258 s. ISBN 978-80-261-0560-2.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA, ed. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.
Seznam doporučené literatury
HONZÍKOVÁ, Jarmila a Margaréta SOJKOVÁ. Tvůrčí technické dovednosti. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2014. ISBN 978-80-261-0412-4.
PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, Dominika. Polytechnické vzdělávání v prostředí mateřské školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4735-3.
ŽÁK, Petr. Kreativita a její rozvoj. 2. aktualizované a doplněné vydání. V Brně: Motiv Press, 2017. ISBN 978-80-87981-23-8.
NÁDVORNÍKOVÁ, Hana. Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, [2015]. ISBN 978-80-7496-194-6.
SLOWÍK, J. (ed.). Obsah, metody a formy polytechnické výchovy v mateřských školách. Plzeň. ZČU, 2015. 258 s. ISBN 978-80-261-0560-2.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA, ed. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.