Tato práce se zabývá oligarchizací médií v České republice a problematikou ovlivňování mediálního obsahu vlastníky médií. V této práci jsou analyzovány ekonomické zájmy vlastníka největšího mediálního domu MAFRA, nynějšího poslance a bývalého českého premiéra Andreje Babiše, který dle šetření Evropské komise stále skrze vlastní svěřenské fondy ovládá svůj miliardový majetek, do kterého patří také hlavní média v ČR. Z celkového počtu 150 článků, které vyšly v tištěných denících MF Dnes a Lidové noviny, je pak pomocí obsahové analýzy zkoumáno, jaké ekonomické zájmy jejich vlastníka A. Babiše jsou v daných mediích interpretovány.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the oligarchization of the media in the Czech Republic and the issue of media content influence by media owners. This thesis analyses the economic interests of the owner of the largest media house MAFRA, the current member of Parliament and former Czech Prime Minister Andrej Babiš, who, according to an investigation by the European Commission, still controls his billion-dollar fortune through his own trust funds, which also includes the main media in the Czech Republic. From a total of 150 articles published in the print newspapers MF Dnes and Lidové noviny, a content analysis is then used to examine the economic interests of their owner A. Babiš's interests are interpreted in the media.
Klíčová slova
média, oligarchie, oligarchizace, mediální oligarcha, obsahová analýza, noviny
Klíčová slova v angličtině
media, oligarchy, oligarchization, media oligarch, content analysis, newspapers
Rozsah průvodní práce
47 s. (84 817 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá oligarchizací médií v České republice a problematikou ovlivňování mediálního obsahu vlastníky médií. V této práci jsou analyzovány ekonomické zájmy vlastníka největšího mediálního domu MAFRA, nynějšího poslance a bývalého českého premiéra Andreje Babiše, který dle šetření Evropské komise stále skrze vlastní svěřenské fondy ovládá svůj miliardový majetek, do kterého patří také hlavní média v ČR. Z celkového počtu 150 článků, které vyšly v tištěných denících MF Dnes a Lidové noviny, je pak pomocí obsahové analýzy zkoumáno, jaké ekonomické zájmy jejich vlastníka A. Babiše jsou v daných mediích interpretovány.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the oligarchization of the media in the Czech Republic and the issue of media content influence by media owners. This thesis analyses the economic interests of the owner of the largest media house MAFRA, the current member of Parliament and former Czech Prime Minister Andrej Babiš, who, according to an investigation by the European Commission, still controls his billion-dollar fortune through his own trust funds, which also includes the main media in the Czech Republic. From a total of 150 articles published in the print newspapers MF Dnes and Lidové noviny, a content analysis is then used to examine the economic interests of their owner A. Babiš's interests are interpreted in the media.
Klíčová slova
média, oligarchie, oligarchizace, mediální oligarcha, obsahová analýza, noviny
Klíčová slova v angličtině
media, oligarchy, oligarchization, media oligarch, content analysis, newspapers
Zásady pro vypracování
Zpracování materiálu a vypracování bakalářské práce ve spolupráci s vedoucím bakalářské práce
Zásady pro vypracování
Zpracování materiálu a vypracování bakalářské práce ve spolupráci s vedoucím bakalářské práce
Seznam doporučené literatury
Bednařík, Petr - Jirák, Jan - Köpplová, Barbara (2019). Dějiny českých médií : od počátku do současnosti (Praha: Grada).
Burton, Graeme - Jirák, Jan (2001). Úvod do studia médií (Brno: Barrister & Principal).
Smith, Rachael Craufurd (2013). Reviewing Media Ownership Rules in the UK and Europe: Competing of Complementary Investigations? Journal of Media Law 5 (2), str. 332-344.
Dalghren, Peter (2009). Media and political engagement : citizens, communication, and democracy (Cambridge: Cambridge University Press).
Hájek, Martin (2014). Čtenář a stroj : vybrané metody sociálněvědní analýzy textů (Praha: SLON).
Jakubowicz, Karol (2017). Média a demokracie ve 21. století: hledání nových modelů (Brno: Masarykova univerzita).
Klimkiewicz, Beata (2009). Structural media pluralism and ownership revisited : The case of central and eastern Europe. Journal of Media Business Studies 6 (3), str. 43-62.
McQuail, Denis (2009). Úvod do teorie masové komunikace (Praha: Portál).
Moravec, Václav (2020). Proměny novinářské etiky (Praha: Academia).
Punch, Keith F. (2015). Úspěšný návrh výzkumu (Praha: Portál).
Seznam doporučené literatury
Bednařík, Petr - Jirák, Jan - Köpplová, Barbara (2019). Dějiny českých médií : od počátku do současnosti (Praha: Grada).
Burton, Graeme - Jirák, Jan (2001). Úvod do studia médií (Brno: Barrister & Principal).
Smith, Rachael Craufurd (2013). Reviewing Media Ownership Rules in the UK and Europe: Competing of Complementary Investigations? Journal of Media Law 5 (2), str. 332-344.
Dalghren, Peter (2009). Media and political engagement : citizens, communication, and democracy (Cambridge: Cambridge University Press).
Hájek, Martin (2014). Čtenář a stroj : vybrané metody sociálněvědní analýzy textů (Praha: SLON).
Jakubowicz, Karol (2017). Média a demokracie ve 21. století: hledání nových modelů (Brno: Masarykova univerzita).
Klimkiewicz, Beata (2009). Structural media pluralism and ownership revisited : The case of central and eastern Europe. Journal of Media Business Studies 6 (3), str. 43-62.
McQuail, Denis (2009). Úvod do teorie masové komunikace (Praha: Portál).
Moravec, Václav (2020). Proměny novinářské etiky (Praha: Academia).
Punch, Keith F. (2015). Úspěšný návrh výzkumu (Praha: Portál).