V této práci se autor zaměřuje na popsání zdánlivých poruch zákona zachování energie a zjišťuje, zda žáci na středních školách chápou zákon zachování energie.
Úvodní část je zaměřena na historii zákona zachování energie a následně na příklady zdánlivého porušení zákona zachování energie. Dále je oddíl věnovaný výuce energie ve školské fyzice. Na to navazují příklady didakticky relevantní na úrovni střední školy, kde se autor věnuje příkladům vhodným pro výzkum na střední škole. Zbytek práce je věnován formulaci dotazníku, který byl podán online formu žákům na středních školách a následnému výsledku dotazníku.
Anotace v angličtině
In this bachelor thesis, the author aims for the description of disorders of conservation of energy and finds out whether students in high school understand conservation of energy.
The introductory part is focused on the history of the law of conservation of energy and subsequently on examples of apparent violations of the law of conservation of energy. There is also a section dedicated to teaching energy in school physics. This is followed by didactically relevant examples at the high school level, where the author focuses on examples suitable for high school research. The rest of the work is devoted to the formulation of the questionnaire, which was administered online to high school students, and the subsequent results of the questionnaire.
Klíčová slova
energie, zákon zachování energie
Klíčová slova v angličtině
energy, conservation of energy
Rozsah průvodní práce
I, 42 s. (70 190 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V této práci se autor zaměřuje na popsání zdánlivých poruch zákona zachování energie a zjišťuje, zda žáci na středních školách chápou zákon zachování energie.
Úvodní část je zaměřena na historii zákona zachování energie a následně na příklady zdánlivého porušení zákona zachování energie. Dále je oddíl věnovaný výuce energie ve školské fyzice. Na to navazují příklady didakticky relevantní na úrovni střední školy, kde se autor věnuje příkladům vhodným pro výzkum na střední škole. Zbytek práce je věnován formulaci dotazníku, který byl podán online formu žákům na středních školách a následnému výsledku dotazníku.
Anotace v angličtině
In this bachelor thesis, the author aims for the description of disorders of conservation of energy and finds out whether students in high school understand conservation of energy.
The introductory part is focused on the history of the law of conservation of energy and subsequently on examples of apparent violations of the law of conservation of energy. There is also a section dedicated to teaching energy in school physics. This is followed by didactically relevant examples at the high school level, where the author focuses on examples suitable for high school research. The rest of the work is devoted to the formulation of the questionnaire, which was administered online to high school students, and the subsequent results of the questionnaire.
Klíčová slova
energie, zákon zachování energie
Klíčová slova v angličtině
energy, conservation of energy
Zásady pro vypracování
1. Na základě analýzy české i zahraniční literatury najít a popsat případy, kdy zdánlivě dochází k porušení zákona zachování energie.
2. Vybrat z uvedených případů ty, jež mohou být didakticky relevantní na úrovni ZŠ a SŠ, a formulovat na základě toho vhodné učební úlohy využitelné v praxi.
3. Realizovat s pomocí učebních úloh dle bodu 2 výzkumné šetření zaměřené na chápání zákona zachování energie a jeho případného narušení žáky popř. učiteli.
4. Shrnout získané poznatky a na jejich základě formulovat doporučení pro výuku fyziky v praxi a náměty na případný další výzkum v této oblasti.
Zásady pro vypracování
1. Na základě analýzy české i zahraniční literatury najít a popsat případy, kdy zdánlivě dochází k porušení zákona zachování energie.
2. Vybrat z uvedených případů ty, jež mohou být didakticky relevantní na úrovni ZŠ a SŠ, a formulovat na základě toho vhodné učební úlohy využitelné v praxi.
3. Realizovat s pomocí učebních úloh dle bodu 2 výzkumné šetření zaměřené na chápání zákona zachování energie a jeho případného narušení žáky popř. učiteli.
4. Shrnout získané poznatky a na jejich základě formulovat doporučení pro výuku fyziky v praxi a náměty na případný další výzkum v této oblasti.
Seznam doporučené literatury
BARTELL, Lawrence S. Apparent paradoxes and instructive puzzles in physical chemistry. Journal of Chemical Education, 2001, 78.8: 1067.
DROSD, Robert; MINKIN, Leonid; SHAPOVALOV, Alexander S. Interference and the Law of Energy Conservation. The Physics Teacher, 2014, 52.7: 428-430.
LEE, Keeyung. The two-capacitor problem revisited: a mechanical harmonic oscillator model approach. European Journal of Physics, 2008, 30.1: 69.
O'CONNOR, William J. The famous' lost' energy when two capacitors are joined: a new law?. Physics Education, 1997, 32.2: 88.
Seznam doporučené literatury
BARTELL, Lawrence S. Apparent paradoxes and instructive puzzles in physical chemistry. Journal of Chemical Education, 2001, 78.8: 1067.
DROSD, Robert; MINKIN, Leonid; SHAPOVALOV, Alexander S. Interference and the Law of Energy Conservation. The Physics Teacher, 2014, 52.7: 428-430.
LEE, Keeyung. The two-capacitor problem revisited: a mechanical harmonic oscillator model approach. European Journal of Physics, 2008, 30.1: 69.
O'CONNOR, William J. The famous' lost' energy when two capacitors are joined: a new law?. Physics Education, 1997, 32.2: 88.