Tato práce se zabývá problémem každodenní reality, stigmatizace, diskriminace a sociálního vyloučení sluchově postižených osob v majoritní společnosti. Cílem bakalářské práce zhodnocení a objasnění, do jaké míry se neslyšící
cítí být vyloučeni, stigmatizováni a diskriminováni z majoritní společnosti v České republice. Teoretická část je věnována základním antropologickým pojmům jako disabilita, stigma, diskriminace, sociální vyloučení. V praktické části jsou shrnuty výsledky polostrukturovaných rozhovorů s neslyšícími informanty.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the problem of everyday reality, stigmatization, discrimination and social exclusion of hearing impaired people in mainstream society. The aim of the thesis is to evaluate and clarify to what extent deaf
feel excluded, stigmatized and discriminated against from the majority society in the Czech Republic. The theoretical part is devoted to basic anthropological concepts such as disability, stigma, discrimination, social exclusion. The practical part summarizes the results of semi-structured interviews with deaf informants.
Klíčová slova
zdravotní postižení, neslyšící, stigmatizace, diskriminace, sociální vyloučení
Klíčová slova v angličtině
disability, deaf people, stigmatization, discrimination, social exclusion
Rozsah průvodní práce
63
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá problémem každodenní reality, stigmatizace, diskriminace a sociálního vyloučení sluchově postižených osob v majoritní společnosti. Cílem bakalářské práce zhodnocení a objasnění, do jaké míry se neslyšící
cítí být vyloučeni, stigmatizováni a diskriminováni z majoritní společnosti v České republice. Teoretická část je věnována základním antropologickým pojmům jako disabilita, stigma, diskriminace, sociální vyloučení. V praktické části jsou shrnuty výsledky polostrukturovaných rozhovorů s neslyšícími informanty.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the problem of everyday reality, stigmatization, discrimination and social exclusion of hearing impaired people in mainstream society. The aim of the thesis is to evaluate and clarify to what extent deaf
feel excluded, stigmatized and discriminated against from the majority society in the Czech Republic. The theoretical part is devoted to basic anthropological concepts such as disability, stigma, discrimination, social exclusion. The practical part summarizes the results of semi-structured interviews with deaf informants.
Klíčová slova
zdravotní postižení, neslyšící, stigmatizace, diskriminace, sociální vyloučení
Klíčová slova v angličtině
disability, deaf people, stigmatization, discrimination, social exclusion
Zásady pro vypracování
viz "Vyhláška děkana FF č. 1D/2020 ze dne 25. srpna 2020 o studiu v bakalářských a magisterských programech" Tato bakalářská práce je zaměřena na život neslyšících lidí s kochleárním implantátem v majoritní společnosti a jeho přínosem v běžném každodenním životě. V práci je vysvětleno, co kochleární implantát je, kam je voperován, jeho funkce a přínos pro neslyšícího člověka. Práce se dále zabývá stigmatizací, předsudky většinové společnosti, sociálním vyloučením těchto smyslově postižených jedinců a strategiemi, pomocí nichž se osoba se sluchovým handicapem vyrovnává. Cílovou skupinou jsou neslyšící lidé, kterým byl voperován kochleární implantát v dětském věku a osoby, které se pro implantaci rozhodly v důsledku ztráty sluchu v dospělosti. Výzkumná část bude založena na polostrukturovaných inteview, přičemž budou respondenti vybráni pomocí účelového výběru (purposive sampling). Předpokládám, že při tom využiji vzorky z řady svých neslyšících spolužáků, ale i zcela neznámých sluchově handicapovaných lidí, kterým byl vperován kochleární implantát v dětském věku i v dospělosti. Získaná data budou analyzována prostřednictvím programu MAXQDA. Práce bude vycházet z prací těchto autorů: Kateřina Kolářová, Tereza Skákalová, Libora Novosada a dalších.
Zásady pro vypracování
viz "Vyhláška děkana FF č. 1D/2020 ze dne 25. srpna 2020 o studiu v bakalářských a magisterských programech" Tato bakalářská práce je zaměřena na život neslyšících lidí s kochleárním implantátem v majoritní společnosti a jeho přínosem v běžném každodenním životě. V práci je vysvětleno, co kochleární implantát je, kam je voperován, jeho funkce a přínos pro neslyšícího člověka. Práce se dále zabývá stigmatizací, předsudky většinové společnosti, sociálním vyloučením těchto smyslově postižených jedinců a strategiemi, pomocí nichž se osoba se sluchovým handicapem vyrovnává. Cílovou skupinou jsou neslyšící lidé, kterým byl voperován kochleární implantát v dětském věku a osoby, které se pro implantaci rozhodly v důsledku ztráty sluchu v dospělosti. Výzkumná část bude založena na polostrukturovaných inteview, přičemž budou respondenti vybráni pomocí účelového výběru (purposive sampling). Předpokládám, že při tom využiji vzorky z řady svých neslyšících spolužáků, ale i zcela neznámých sluchově handicapovaných lidí, kterým byl vperován kochleární implantát v dětském věku i v dospělosti. Získaná data budou analyzována prostřednictvím programu MAXQDA. Práce bude vycházet z prací těchto autorů: Kateřina Kolářová, Tereza Skákalová, Libora Novosada a dalších.
Seznam doporučené literatury
GOFFMAN, Erving. Stigma: poznámky k problému zvládání narušené identity. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 167 s. ISBN 80-86429-21-0.
HÁDKOVÁ, Kateřina a Česko. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016, 302 stran. ISBN 978-80-7290-619-2.
HRUBÝ, Jaroslav. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. Federace rodičů a přátel sluchově postižených: Septima, 1997, 2 sv.; 235-321 s. ISBN 80-7216-006-0.
JURKOVIČOVÁ, Petra. Komunikace a lidé se smyslovým postižením: metodický materiál. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010, 2 sv.; 51, 94 s. ISBN 978-80-244-2649-5.
LUPOMĚSKÝ, Roman. Problematika práce s osobami sluchově postiženými v oblasti sociální, zdravotní a vzdělávací. Praha: Neslyšící s nadějí, 2013, 55 s. ISBN 978-80-260-4508-3.
MACUROVÁ, Alena a Radka ZBOŘILOVÁ. UNIVERZITA KARLOVA. Jazyky v komunikaci neslyšících: český znakový jazyk a čeština. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018, 315 stran. ISBN 978-80-246-3412-8.
NOVOSAD, Libor. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita: diskurzivní pohledy na tělo, tělesnost, pohyb, člověka a tělesné postižení. Praha: Portál, 2011, 166 s. ISBN 978-80-7367-873-9.
POTMĚŠIL, Miloň.Psychosociální aspekty sluchového postižení/Miloň Potměšil a kolektiv. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 197 s. ISBN 978-80-210-5184-3.
SKÁKALOVÁ, Tereza. UNIVERZITA HRADEC KRÁLOVÉ. PEDAGOGICKÁ FAKULTA. Uvedení do problematiky sluchového postižení. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011, 94 s. ISBN 978-80-7435-098-6.
Seznam doporučené literatury
GOFFMAN, Erving. Stigma: poznámky k problému zvládání narušené identity. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 167 s. ISBN 80-86429-21-0.
HÁDKOVÁ, Kateřina a Česko. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016, 302 stran. ISBN 978-80-7290-619-2.
HRUBÝ, Jaroslav. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. Federace rodičů a přátel sluchově postižených: Septima, 1997, 2 sv.; 235-321 s. ISBN 80-7216-006-0.
JURKOVIČOVÁ, Petra. Komunikace a lidé se smyslovým postižením: metodický materiál. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010, 2 sv.; 51, 94 s. ISBN 978-80-244-2649-5.
LUPOMĚSKÝ, Roman. Problematika práce s osobami sluchově postiženými v oblasti sociální, zdravotní a vzdělávací. Praha: Neslyšící s nadějí, 2013, 55 s. ISBN 978-80-260-4508-3.
MACUROVÁ, Alena a Radka ZBOŘILOVÁ. UNIVERZITA KARLOVA. Jazyky v komunikaci neslyšících: český znakový jazyk a čeština. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018, 315 stran. ISBN 978-80-246-3412-8.
NOVOSAD, Libor. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita: diskurzivní pohledy na tělo, tělesnost, pohyb, člověka a tělesné postižení. Praha: Portál, 2011, 166 s. ISBN 978-80-7367-873-9.
POTMĚŠIL, Miloň.Psychosociální aspekty sluchového postižení/Miloň Potměšil a kolektiv. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 197 s. ISBN 978-80-210-5184-3.
SKÁKALOVÁ, Tereza. UNIVERZITA HRADEC KRÁLOVÉ. PEDAGOGICKÁ FAKULTA. Uvedení do problematiky sluchového postižení. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011, 94 s. ISBN 978-80-7435-098-6.