Tato diplomová práce je zaměřena na způsob, jakým dospívající dívky interpretují sexuální násilí ve veřejném prostoru, přičemž využívá koncepty a teorie sexuální objektifikace, sebeobjektifikace, symbolického násilí a kultury znásilnění. Pojednává o faktorech, které ovlivňují jejich strach ze sexuálního násilí a znásilnění ve veřejném prostoru, o tom, jak se tento strach reprodukuje v jejich sociálních skupinách a jak ovlivňuje sociální konstrukci krásy, kterou konzumují, a jejich přemýšlení o vlastním těle. Zvažuje také jejich strategie poté, co se staly obětí sexuálního násilí nebo znásilnění, a dokonce mechanismy, které mají, i když se nikdy obětí takových trestných činů nestaly.
Anotace v angličtině
This Master thesis is focused on the way teenage girls interpret sexual violence in public space, while it uses the concepts and theories of sexual objectification, self-objectification, symbolic violence and rape culture. It discusses the factors that affects their fear of sexual violence and rape in public space, how this fear is reproduced in their social groups and how it affects the social construction of beauty they consume, and their thinking about their own bodies. It also considers their coping mechanisms after they have been a victim of sexual violence or rape, and even the mechanisms they have even though they have never been a victim of such crimes.
Klíčová slova
objektifikace, znásilnění, sebeobjektifikace, sexuální násilí, kultura znásilnění, symbolické násilí, náctileté dívky
Tato diplomová práce je zaměřena na způsob, jakým dospívající dívky interpretují sexuální násilí ve veřejném prostoru, přičemž využívá koncepty a teorie sexuální objektifikace, sebeobjektifikace, symbolického násilí a kultury znásilnění. Pojednává o faktorech, které ovlivňují jejich strach ze sexuálního násilí a znásilnění ve veřejném prostoru, o tom, jak se tento strach reprodukuje v jejich sociálních skupinách a jak ovlivňuje sociální konstrukci krásy, kterou konzumují, a jejich přemýšlení o vlastním těle. Zvažuje také jejich strategie poté, co se staly obětí sexuálního násilí nebo znásilnění, a dokonce mechanismy, které mají, i když se nikdy obětí takových trestných činů nestaly.
Anotace v angličtině
This Master thesis is focused on the way teenage girls interpret sexual violence in public space, while it uses the concepts and theories of sexual objectification, self-objectification, symbolic violence and rape culture. It discusses the factors that affects their fear of sexual violence and rape in public space, how this fear is reproduced in their social groups and how it affects the social construction of beauty they consume, and their thinking about their own bodies. It also considers their coping mechanisms after they have been a victim of sexual violence or rape, and even the mechanisms they have even though they have never been a victim of such crimes.
Klíčová slova
objektifikace, znásilnění, sebeobjektifikace, sexuální násilí, kultura znásilnění, symbolické násilí, náctileté dívky
viz "Vyhláška děkana FF č. 1D/2020 ze dne 25. srpna 2020 o studiu v bakalářských a magisterských programech" Cílem mé práce je zjistit, jak se náctileté dívky vztahují k obrazu ženského těla tak, jak je prezentováno ve veřejném prostoru, jak se vyrovnávají s cat-callingem a zda je pro ně zdrojem nervozity a strachu či validací jejich vzhledu. Zpracování diplomové práce proběhne na základě doporučené literatury a pravidelných osobních konzultacích s vedoucím práce. Vedoucí práce si vyhrazuje právo pořádat semináře školených studentů k formální a obsahové stránce bakalářských prací, a to mimo konzultační hodiny, přičemž účast studenta je povinná, není-li to hrubě v rozporu s jeho časovými možnostmi. Práce bude vypracována v souladu s Etickým kodexem pro akademické pracovníky ZČU a rovněž v souladu s příslušnými vyhláškami ZČU a FF ZČU.
Nejpozději do 31. 10. 2021 (resp. do 31. 10. toho akademického roku, ve kterém je plánována obhajoba práce) předloží student/ka základní teze diplomové práce včetně nástinu teoretického ukotvení a návrhu designu vlastního výzkumu, a to v rozsahu přibližně pěti normostran dle pokynů vedoucího práce.
Nejpozději do 31. 12. 2021 (resp. do 31. 12. toho akademického roku, ve kterém je plánována obhajoba práce) předloží student/ka k posouzení nejméně jednu třetinu zamýšleného korpusu primárních dat.
Nejpozději do 1. 3. 2022 (resp. do 1. 3. toho akademického roku, ve kterém je plánována obhajoba práce) předloží student/ka k posouzení vedoucímu práce pracovní verzi diplomové práce, která bude obsahovat její základní části, zejména část teoretickou (s ohledem na téma).
Nejpozději do 31. 3. 2022 (resp. do 31. 3. toho akademického roku, ve kterém je plánována obhajoba práce) předloží student/ka vedoucímu práce ucelený rukopis diplomové práce k revizi.
Zásady pro vypracování
viz "Vyhláška děkana FF č. 1D/2020 ze dne 25. srpna 2020 o studiu v bakalářských a magisterských programech" Cílem mé práce je zjistit, jak se náctileté dívky vztahují k obrazu ženského těla tak, jak je prezentováno ve veřejném prostoru, jak se vyrovnávají s cat-callingem a zda je pro ně zdrojem nervozity a strachu či validací jejich vzhledu. Zpracování diplomové práce proběhne na základě doporučené literatury a pravidelných osobních konzultacích s vedoucím práce. Vedoucí práce si vyhrazuje právo pořádat semináře školených studentů k formální a obsahové stránce bakalářských prací, a to mimo konzultační hodiny, přičemž účast studenta je povinná, není-li to hrubě v rozporu s jeho časovými možnostmi. Práce bude vypracována v souladu s Etickým kodexem pro akademické pracovníky ZČU a rovněž v souladu s příslušnými vyhláškami ZČU a FF ZČU.
Nejpozději do 31. 10. 2021 (resp. do 31. 10. toho akademického roku, ve kterém je plánována obhajoba práce) předloží student/ka základní teze diplomové práce včetně nástinu teoretického ukotvení a návrhu designu vlastního výzkumu, a to v rozsahu přibližně pěti normostran dle pokynů vedoucího práce.
Nejpozději do 31. 12. 2021 (resp. do 31. 12. toho akademického roku, ve kterém je plánována obhajoba práce) předloží student/ka k posouzení nejméně jednu třetinu zamýšleného korpusu primárních dat.
Nejpozději do 1. 3. 2022 (resp. do 1. 3. toho akademického roku, ve kterém je plánována obhajoba práce) předloží student/ka k posouzení vedoucímu práce pracovní verzi diplomové práce, která bude obsahovat její základní části, zejména část teoretickou (s ohledem na téma).
Nejpozději do 31. 3. 2022 (resp. do 31. 3. toho akademického roku, ve kterém je plánována obhajoba práce) předloží student/ka vedoucímu práce ucelený rukopis diplomové práce k revizi.
Seznam doporučené literatury
HAVELKOVÁ, H. 1995. Dimenze ,,gender" ve vztahu soukromé a veřejné sféry. Sociologický časopis Vol. 1.
SZYMANSKI, D. a kol. 2011. Sexual Objectification of Women: Advances to Theory and Research. The Counseling Psychologist.
MADANIPOUR, A. 2003. Public and Private Spaces of the City. New York. Taylor and Francis Group.
REED, L. SAUKKO, P. 2010. Governing the Female Body. New York. Sunny Press.
NAKHAL, J. 2015. Women as Space/Women in Space: Relocating our Bodies and Rewriting Gender in Space. A Journal for Body and Gender Research.
Seznam doporučené literatury
HAVELKOVÁ, H. 1995. Dimenze ,,gender" ve vztahu soukromé a veřejné sféry. Sociologický časopis Vol. 1.
SZYMANSKI, D. a kol. 2011. Sexual Objectification of Women: Advances to Theory and Research. The Counseling Psychologist.
MADANIPOUR, A. 2003. Public and Private Spaces of the City. New York. Taylor and Francis Group.
REED, L. SAUKKO, P. 2010. Governing the Female Body. New York. Sunny Press.
NAKHAL, J. 2015. Women as Space/Women in Space: Relocating our Bodies and Rewriting Gender in Space. A Journal for Body and Gender Research.