Tato bakalářská práce se zabývá volnou hrou dětí předškolního věku. Teoretická část obsahuje pohled na vývoj dítěte předškolního věku, stručně představuje RVP PV (Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání) a roli hry v něm. Dále se zabývá hrou jako takovou - složitostí definice hry, typologií hry, jejími funkcemi a stručným pohledem do minulosti - jak se pohled na hru a hra samotná měnila vlivem vývoje společnosti.
Empirická část se zabývá porovnáním hry jednotlivce (hry doma) a hry vsociálně bohatém prostředí (v Lesní mateřské škole Medvíďata vPlzni na Bolevci). Jak si sledovaní jednotlivci hrají doma, bylo zjišťováno prostřednictvím dotazníku a doplňujícími nestrukturovanými rozhovory s rodiči. Volné hry v LMŠ byly sledovány metodou nezúčastněného pozorování. Předmětem výzkumu byla škála herních aktivit konkrétního dítěte v souvislosti s jeho schopnostmi a v souvislosti s vlivem prostředí. Sledováno bylo také rozvíjení klíčových kompetencí v rámci konkrétních herních činností.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with free play of preschool children. The theoretical part contains a view of the development of a preschool child, briefly introduces the RVP PV program (Framework Educational Program for Preschool Education) and the role of play therein. It also deals with play as such - i.e. the complexity of the definition of play, the typology of play, its functions, and a brief look into the past - how the view of play and play itself has changed due to the development of our society.
The empirical part deals with a comparison of individual play (play at home) and play in a socially rich environment (at the "Medvíďata" (Bear Cubs) forest kindergarten). How the observed individuals play at home was determined through a questionnaire and additional unstructured interviews with parents. Free play in the forest kindergarten was observed using the non-participant observation method. The subject of the investigation was the range of play activities of a particular child in relation to his or her abilities and also in relation to the influence of the environment. The development of key competencies within specific play activities was also observed.
Klíčová slova
hra, volná hra, hra jednotlivce, hra v sociálně bohatém prostředí, hra doma, hra v MŠ, typy her, herní náměty, prostředí, schopnosti dítěte, předškolní dítěm klíčové kompetence
Klíčová slova v angličtině
free play, individual play, play in a socially rich environment, play at homa, play in kindergarten, play types, play topics, environment, child's abilities, preschool child, key competencies
Rozsah průvodní práce
67 s., III s. (119 400 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá volnou hrou dětí předškolního věku. Teoretická část obsahuje pohled na vývoj dítěte předškolního věku, stručně představuje RVP PV (Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání) a roli hry v něm. Dále se zabývá hrou jako takovou - složitostí definice hry, typologií hry, jejími funkcemi a stručným pohledem do minulosti - jak se pohled na hru a hra samotná měnila vlivem vývoje společnosti.
Empirická část se zabývá porovnáním hry jednotlivce (hry doma) a hry vsociálně bohatém prostředí (v Lesní mateřské škole Medvíďata vPlzni na Bolevci). Jak si sledovaní jednotlivci hrají doma, bylo zjišťováno prostřednictvím dotazníku a doplňujícími nestrukturovanými rozhovory s rodiči. Volné hry v LMŠ byly sledovány metodou nezúčastněného pozorování. Předmětem výzkumu byla škála herních aktivit konkrétního dítěte v souvislosti s jeho schopnostmi a v souvislosti s vlivem prostředí. Sledováno bylo také rozvíjení klíčových kompetencí v rámci konkrétních herních činností.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with free play of preschool children. The theoretical part contains a view of the development of a preschool child, briefly introduces the RVP PV program (Framework Educational Program for Preschool Education) and the role of play therein. It also deals with play as such - i.e. the complexity of the definition of play, the typology of play, its functions, and a brief look into the past - how the view of play and play itself has changed due to the development of our society.
The empirical part deals with a comparison of individual play (play at home) and play in a socially rich environment (at the "Medvíďata" (Bear Cubs) forest kindergarten). How the observed individuals play at home was determined through a questionnaire and additional unstructured interviews with parents. Free play in the forest kindergarten was observed using the non-participant observation method. The subject of the investigation was the range of play activities of a particular child in relation to his or her abilities and also in relation to the influence of the environment. The development of key competencies within specific play activities was also observed.
Klíčová slova
hra, volná hra, hra jednotlivce, hra v sociálně bohatém prostředí, hra doma, hra v MŠ, typy her, herní náměty, prostředí, schopnosti dítěte, předškolní dítěm klíčové kompetence
Klíčová slova v angličtině
free play, individual play, play in a socially rich environment, play at homa, play in kindergarten, play types, play topics, environment, child's abilities, preschool child, key competencies
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání BP v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání BP v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
CAIATIOVÁ, M., S. DELAČOVÁ a A. MÜLLEROVÁ. Volná hra: zkušenosti a náměty. Praha: Grada, 1995. ISBN 80-7178-011-1.
CAILLOIS, Roger. Hry a lidé. Praha: NSY, 1998. ISBN 80-902482-2-5.
DANIŠOVÁ, Justina a Petr DANIŠ. Svobodná hra: jak nechat vyrůst radostné, odolné a samostatné děti. Praha: Smart Press, 2020. ISBN 978-80-88244-17-2.
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybem a hrou k rozvoji osobnosti dítěte: tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy. Praha: Portál, 2002, ISBN 80-717-8693-4.
GRAY, Peter. Svoboda učení: jak nechat děti rozhodovat o svém vzdělávání. Praha: PeopleComm, 2016. ISBN 978-80-87917-17-6.
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. Bystřice pod Hostýnem: Spirála, 2008. ISBN 978-809-0403-000.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Hry v mateřské škole v teorii a praxi: význam hry, role pedagoga, cíl hry, soubor her. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0852-3.
KLUSÁK, Miroslav a Miloš KUČERA. Dětské hry: Games. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978- 80-246-1758-9.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika II. Hra (Cesta k poznání předškolního dítěte). Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2004. ISBN 80-708-3786-1.
STIXRUD, William R. a Ned JOHNSON. Dítě na vlastní pohon: proč svěřit svým potomkům více kontroly nad životem. Brno: Jan Melvil Publishing, 2019. ISBN 978-80-7555-065-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
Seznam doporučené literatury
CAIATIOVÁ, M., S. DELAČOVÁ a A. MÜLLEROVÁ. Volná hra: zkušenosti a náměty. Praha: Grada, 1995. ISBN 80-7178-011-1.
CAILLOIS, Roger. Hry a lidé. Praha: NSY, 1998. ISBN 80-902482-2-5.
DANIŠOVÁ, Justina a Petr DANIŠ. Svobodná hra: jak nechat vyrůst radostné, odolné a samostatné děti. Praha: Smart Press, 2020. ISBN 978-80-88244-17-2.
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybem a hrou k rozvoji osobnosti dítěte: tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy. Praha: Portál, 2002, ISBN 80-717-8693-4.
GRAY, Peter. Svoboda učení: jak nechat děti rozhodovat o svém vzdělávání. Praha: PeopleComm, 2016. ISBN 978-80-87917-17-6.
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. Bystřice pod Hostýnem: Spirála, 2008. ISBN 978-809-0403-000.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Hry v mateřské škole v teorii a praxi: význam hry, role pedagoga, cíl hry, soubor her. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0852-3.
KLUSÁK, Miroslav a Miloš KUČERA. Dětské hry: Games. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978- 80-246-1758-9.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika II. Hra (Cesta k poznání předškolního dítěte). Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2004. ISBN 80-708-3786-1.
STIXRUD, William R. a Ned JOHNSON. Dítě na vlastní pohon: proč svěřit svým potomkům více kontroly nad životem. Brno: Jan Melvil Publishing, 2019. ISBN 978-80-7555-065-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.