Tato bakalářská práce se zabývá průzkumem techniky dramatické výchovy učitel v roli v mateřské škole. V teoretické části práce jsou nastíněna teoretická východiska nutná k pochopení problematiky dramatické výchovy. Je zde vysvětlen pojem dramatická výchova, rozdělení metod a technik dramatické výchovy a je tu popsána technika učitel v roli. Dále se teoretická část věnuje osobnosti předškolního dítěte, cílům a obsahu předškolního vzdělávání a roli učitele v mateřské škole. V praktické části práce jsou popsané metodologické přístupy, průzkum techniky (její aplikace v praxi) a výsledky výzkumného šetření. Na závěr jsou uvedena doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis explores the technique of dramatic education in the role of a teacher in a kindergarten. The theoretical part of the thesis outlines the theoretical foundations necessary for understanding the issues of dramatic education. It explains the concept of dramatic education, the classification of methods and techniques of dramatic education, and describes the technique of the teacher-in-role. Furthermore, the theoretical part focuses on the personality of preschool children, the goals and content of preschool education, and the role of the teacher in a kindergarten. The practical part of the thesis describes the methodological approaches, the exploration of the technique (its practical application), and the results of the research study. Finally, recommendations for practical implementation are provided.
Klíčová slova
Dramatická výchova, metody a techniky, hra v roli, učitel v roli, děti, předškolní vzdělávání, experiment, cíle.
Tato bakalářská práce se zabývá průzkumem techniky dramatické výchovy učitel v roli v mateřské škole. V teoretické části práce jsou nastíněna teoretická východiska nutná k pochopení problematiky dramatické výchovy. Je zde vysvětlen pojem dramatická výchova, rozdělení metod a technik dramatické výchovy a je tu popsána technika učitel v roli. Dále se teoretická část věnuje osobnosti předškolního dítěte, cílům a obsahu předškolního vzdělávání a roli učitele v mateřské škole. V praktické části práce jsou popsané metodologické přístupy, průzkum techniky (její aplikace v praxi) a výsledky výzkumného šetření. Na závěr jsou uvedena doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis explores the technique of dramatic education in the role of a teacher in a kindergarten. The theoretical part of the thesis outlines the theoretical foundations necessary for understanding the issues of dramatic education. It explains the concept of dramatic education, the classification of methods and techniques of dramatic education, and describes the technique of the teacher-in-role. Furthermore, the theoretical part focuses on the personality of preschool children, the goals and content of preschool education, and the role of the teacher in a kindergarten. The practical part of the thesis describes the methodological approaches, the exploration of the technique (its practical application), and the results of the research study. Finally, recommendations for practical implementation are provided.
Klíčová slova
Dramatická výchova, metody a techniky, hra v roli, učitel v roli, děti, předškolní vzdělávání, experiment, cíle.
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání BP v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání BP v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
CISOVSKÁ, Hana. Dramatická výchova a sociální učení v základním vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, 2012. ISBN 978-80-7464-204-3.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN ISBN 80-7367-040-2.
MACHKOVÁ, Eva. Dramatika, hra a tvořivost. Praha : H+H, 2017. ISBN 978-80-7319-125-2.
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2005. ISBN 80-901660-6-7.
PRUNNER, Pavel a kol. Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie. Plzeň: Západočeská univerzita, 2003. ISBN 80-7082-979-6.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP, 2006. ISBN 80-87000-00-5.
ULRYCHOVÁ, I., GREGOROVÁ, V. a H. ŠVEJDOVÁ. Hrajeme si s pohádkami: dramatická výchova v mateřské škole a na 1. stupni základní školy. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-355-2.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, 2008. ISBN 80-247-1865-1.
Seznam doporučené literatury
CISOVSKÁ, Hana. Dramatická výchova a sociální učení v základním vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, 2012. ISBN 978-80-7464-204-3.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN ISBN 80-7367-040-2.
MACHKOVÁ, Eva. Dramatika, hra a tvořivost. Praha : H+H, 2017. ISBN 978-80-7319-125-2.
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2005. ISBN 80-901660-6-7.
PRUNNER, Pavel a kol. Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie. Plzeň: Západočeská univerzita, 2003. ISBN 80-7082-979-6.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP, 2006. ISBN 80-87000-00-5.
ULRYCHOVÁ, I., GREGOROVÁ, V. a H. ŠVEJDOVÁ. Hrajeme si s pohádkami: dramatická výchova v mateřské škole a na 1. stupni základní školy. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-355-2.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, 2008. ISBN 80-247-1865-1.