Práce se věnuje návrhu terénní výuky geografie pro víceletá gymnázia, který byl vytvořen na téma místní region Tachovsko. Sestavena byla vycházka s deseti stanovišti zasazenými do blízkosti obce Branka, která se nachází v pohraničí Českého lesa a nabízí mnoho témat pro pozorování. Cílem vycházky v terénu bylo seznámit žáky s místní krajinou a s pomocí přímého pozorování různých krajinných prvků jim přiblížit téma místního regionu. Žáci při vycházce vyplňovali pracovní list, které byly zvlášť vytvořeny pro dvě věkové kategorie žáků (ZŠ a SŠ). Následně byla zhodnocena vhodnost navržené terénní výuky pro obě skupiny žáků, a to na základě expertního posouzení učitelkou z praxe, zhodnocením vyplněných pracovních listů a dotazníkem pro žáky.
Annotation in English
The work deals with the design of fieldwork of geography for multi-year high schools, which was created on the topic of the local region of Tachov. A walk was set up with ten study stations near the village of Branka, which is located on the border of the Bohemian Forest and offers many topics for observation. The aim of the field trip was to familiarize the pupils with the local landscape and to introduce them to the theme of the local region through direct observation of various landscape features. During the walk, pupils completed worksheets that were separately designed for two age groups of pupils (primary and secondary school). Subsequently, the suitability of the proposed fieldwork for both groups of students was evaluated, based on expert assessment by a practical teacher, evaluation of completed worksheets and a questionnaire for students.
Keywords
Terénní výuka, Český les, místní region, obec Branka, Zeměpis
Keywords in English
Fieldwork, Bohemian Forest, local region, village Branka, Geography
Length of the covering note
70 s. (86 221), XXX
Language
CZ
Annotation
Práce se věnuje návrhu terénní výuky geografie pro víceletá gymnázia, který byl vytvořen na téma místní region Tachovsko. Sestavena byla vycházka s deseti stanovišti zasazenými do blízkosti obce Branka, která se nachází v pohraničí Českého lesa a nabízí mnoho témat pro pozorování. Cílem vycházky v terénu bylo seznámit žáky s místní krajinou a s pomocí přímého pozorování různých krajinných prvků jim přiblížit téma místního regionu. Žáci při vycházce vyplňovali pracovní list, které byly zvlášť vytvořeny pro dvě věkové kategorie žáků (ZŠ a SŠ). Následně byla zhodnocena vhodnost navržené terénní výuky pro obě skupiny žáků, a to na základě expertního posouzení učitelkou z praxe, zhodnocením vyplněných pracovních listů a dotazníkem pro žáky.
Annotation in English
The work deals with the design of fieldwork of geography for multi-year high schools, which was created on the topic of the local region of Tachov. A walk was set up with ten study stations near the village of Branka, which is located on the border of the Bohemian Forest and offers many topics for observation. The aim of the field trip was to familiarize the pupils with the local landscape and to introduce them to the theme of the local region through direct observation of various landscape features. During the walk, pupils completed worksheets that were separately designed for two age groups of pupils (primary and secondary school). Subsequently, the suitability of the proposed fieldwork for both groups of students was evaluated, based on expert assessment by a practical teacher, evaluation of completed worksheets and a questionnaire for students.
Keywords
Terénní výuka, Český les, místní region, obec Branka, Zeměpis
Keywords in English
Fieldwork, Bohemian Forest, local region, village Branka, Geography
Research Plan
1. Studium odborné literatury k tématu terénní výuky a metodám výzkumu.
2. Rozhovor s vyučujícím dotčených tříd.
3. Příprava terénní výuky, pracovních a metodických listů.
4. Realizace terénní výuky.
5. Zhodnocení terénní výuky.
6. Diskuze výsledků a závěr.
Research Plan
1. Studium odborné literatury k tématu terénní výuky a metodám výzkumu.
2. Rozhovor s vyučujícím dotčených tříd.
3. Příprava terénní výuky, pracovních a metodických listů.
4. Realizace terénní výuky.
5. Zhodnocení terénní výuky.
6. Diskuze výsledků a závěr.
Recommended resources
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-859-3179-6.
GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice: příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Přeložil Vladimír JŮVA. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-x.
MIŠOVIČ, Ján. Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: Slon, 2019. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-285-2.
REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009. Sociologie (Grada). ISBN 978-80-247-3006-6.
SVOBODOVÁ Hana, a spol. Koncepce terénní výuky pro základní školy: Na příkladu námětů pro krátkodobou a střednědobou terénní výuku vlastivědného a zeměpisného učiva. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN ISBN 978-80-210-9246-4.
Recommended resources
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-859-3179-6.
GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice: příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Přeložil Vladimír JŮVA. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-x.
MIŠOVIČ, Ján. Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: Slon, 2019. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-285-2.
REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009. Sociologie (Grada). ISBN 978-80-247-3006-6.
SVOBODOVÁ Hana, a spol. Koncepce terénní výuky pro základní školy: Na příkladu námětů pro krátkodobou a střednědobou terénní výuku vlastivědného a zeměpisného učiva. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN ISBN 978-80-210-9246-4.