Tato bakalářská práce se zaměřuje na odhalení kritického místa ve výuce zeměpisu na druhém stupni základní školy. Vybráno bylo jedno z témat, které považuje v publikaci Pluháčková et al. (2019) za kritické, konkrétně se jedná o téma Fáze Měsíce, přičemž výuka na toto téma se konala na základní škole v Plzni v šestém ročníku. Cílem bakalářské práce bylo navrhnout vyučovací hodinu, při které dojde k výkladu látky především za pomoci vyrobeného modelu, který měl žákům pomoct lépe přiblížit tematiku. Takto realizovaná výuka byla reflektována polostrukturovaným rozhovorem s učitelem a následně byla předmětem hodnocení.
Anotace v angličtině
This Bachelor's thesis aims to uncover a critical point in the teaching of geography at the second level of primary school. One of the topics considered critical by Pluháčková et al. (2019) was chosen, namely the topic of the Moon Phase, and the teaching on this topic took place in a primary school in Pilsen in the sixth grade. The aim of the Bachelor's thesis was to design a lesson in which the interpretation of the material would occur primarily with the help of a manufactured model, which was intended to help the pupils better approach the topic. The lesson was reflected in a semi-structured interview with the teacher and subsequently evaluated.
Tato bakalářská práce se zaměřuje na odhalení kritického místa ve výuce zeměpisu na druhém stupni základní školy. Vybráno bylo jedno z témat, které považuje v publikaci Pluháčková et al. (2019) za kritické, konkrétně se jedná o téma Fáze Měsíce, přičemž výuka na toto téma se konala na základní škole v Plzni v šestém ročníku. Cílem bakalářské práce bylo navrhnout vyučovací hodinu, při které dojde k výkladu látky především za pomoci vyrobeného modelu, který měl žákům pomoct lépe přiblížit tematiku. Takto realizovaná výuka byla reflektována polostrukturovaným rozhovorem s učitelem a následně byla předmětem hodnocení.
Anotace v angličtině
This Bachelor's thesis aims to uncover a critical point in the teaching of geography at the second level of primary school. One of the topics considered critical by Pluháčková et al. (2019) was chosen, namely the topic of the Moon Phase, and the teaching on this topic took place in a primary school in Pilsen in the sixth grade. The aim of the Bachelor's thesis was to design a lesson in which the interpretation of the material would occur primarily with the help of a manufactured model, which was intended to help the pupils better approach the topic. The lesson was reflected in a semi-structured interview with the teacher and subsequently evaluated.
1. Fáze identifikace příčin kritických míst - zjištění příčin kritičnosti tématu Měsíc pomocí analýzy rozhovorů s učiteli.
2. Fáze samotný návrh vyučovací hodiny - analýza literatury a kurikula, příprava a návrh aktivit do vyučovací hodiny, zpracování podrobné přípravy vyučovací hodiny.
3. Ověření návrhu vyučovací hodiny - realizace výuky, dotazník pro vyučující za účelem získání zpětné vazby k navržené hodině.
4. Závěrečné vyhodnocení navržené vyučovací hodiny - Případná finální úprava vyučovací hodiny na základě zpětné vazby.
Zásady pro vypracování
1. Fáze identifikace příčin kritických míst - zjištění příčin kritičnosti tématu Měsíc pomocí analýzy rozhovorů s učiteli.
2. Fáze samotný návrh vyučovací hodiny - analýza literatury a kurikula, příprava a návrh aktivit do vyučovací hodiny, zpracování podrobné přípravy vyučovací hodiny.
3. Ověření návrhu vyučovací hodiny - realizace výuky, dotazník pro vyučující za účelem získání zpětné vazby k navržené hodině.
4. Závěrečné vyhodnocení navržené vyučovací hodiny - Případná finální úprava vyučovací hodiny na základě zpětné vazby.
Seznam doporučené literatury
DANIELA, L. Didactics of Smart Pedagogy. Springer, 2018.ISBN 978-3-030-01551-0.
DUNLOP,J. How Children Observe the Universe. Cambridge University Press, 2013.
MENTLÍK,P., SLAVÍK,J., COUFALOVÁ,J. Kritická místa kurikula, organizační a klíčové koncepty – konceptuální vymezení a příklady z výuky geověd.
OGAN, F. Effects of Model‐based Teaching on Pre‐service Physics Teachers’ Conceptions of the Moon, Moon Phases, and Other Lunar Phenomena, 2007.
PLUHÁČKOVÁ,M., DUFFEK, V., STACKE, V., MENTLÍK, P. Kritická místa kurikula zeměpisu na 2. stupni základní školy I. ZČU Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0924-2.
STACKE, V., DUFFEK, V.,PLUHÁČKOVÁ, M.,VOČADLOVÁ,K. a MENTLÍK,P. Jak na kritická místa ve výuce zeměpisu? ZČU Plzeň 2020. ISSN 2585-8947 (online).
ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4590-9.
Seznam doporučené literatury
DANIELA, L. Didactics of Smart Pedagogy. Springer, 2018.ISBN 978-3-030-01551-0.
DUNLOP,J. How Children Observe the Universe. Cambridge University Press, 2013.
MENTLÍK,P., SLAVÍK,J., COUFALOVÁ,J. Kritická místa kurikula, organizační a klíčové koncepty – konceptuální vymezení a příklady z výuky geověd.
OGAN, F. Effects of Model‐based Teaching on Pre‐service Physics Teachers’ Conceptions of the Moon, Moon Phases, and Other Lunar Phenomena, 2007.
PLUHÁČKOVÁ,M., DUFFEK, V., STACKE, V., MENTLÍK, P. Kritická místa kurikula zeměpisu na 2. stupni základní školy I. ZČU Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0924-2.
STACKE, V., DUFFEK, V.,PLUHÁČKOVÁ, M.,VOČADLOVÁ,K. a MENTLÍK,P. Jak na kritická místa ve výuce zeměpisu? ZČU Plzeň 2020. ISSN 2585-8947 (online).
ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4590-9.