Předmětem této diplomové práce je sestavení matematického modelu pro typický bateriový systém pro elektromobilitu, využívající reálné provozní veličiny, zhodnocující aktuální stav baterie, profil jízdy a okolní podmínky prostředí. Výstupem matematického modelu je optimalizovaný kvantitativní údaj predikující dostupný dojezd vozidla. Pro získání a zpracování potřebných podkladových dat je využita vývojová deska Raspberry Pi Pico, samotný model bateriového systému je pak realizován programově v jazyce Python.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to set up the mathematical model for a typical battery system used in electromobility, in accordance with the real operating values, actual battery state, driver's profile, and ambient conditions. The output of this mathematical model is the optimized comparative value predicting the remaining vehicle's range. Raspberry Pi Pico microcontroller board is used to obtain and process the necessary operational data. The mathematical model is then implemented to Python language.
Klíčová slova
Elektromobilita, bateriový systém, matematický model, telemetrie, predikce spotřeby, stanovení dojezdu
Klíčová slova v angličtině
Electromobility, battery system, mathematical model, telemetry, consumption prediction, optimized range data
Rozsah průvodní práce
90 s. (105 150 znaků), lvii
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem této diplomové práce je sestavení matematického modelu pro typický bateriový systém pro elektromobilitu, využívající reálné provozní veličiny, zhodnocující aktuální stav baterie, profil jízdy a okolní podmínky prostředí. Výstupem matematického modelu je optimalizovaný kvantitativní údaj predikující dostupný dojezd vozidla. Pro získání a zpracování potřebných podkladových dat je využita vývojová deska Raspberry Pi Pico, samotný model bateriového systému je pak realizován programově v jazyce Python.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to set up the mathematical model for a typical battery system used in electromobility, in accordance with the real operating values, actual battery state, driver's profile, and ambient conditions. The output of this mathematical model is the optimized comparative value predicting the remaining vehicle's range. Raspberry Pi Pico microcontroller board is used to obtain and process the necessary operational data. The mathematical model is then implemented to Python language.
Klíčová slova
Elektromobilita, bateriový systém, matematický model, telemetrie, predikce spotřeby, stanovení dojezdu
Klíčová slova v angličtině
Electromobility, battery system, mathematical model, telemetry, consumption prediction, optimized range data
Zásady pro vypracování
Prostudujete aktuálně používané technologie baterií v dopravě.
Vyhodnoťte data získaná na základě technického listu a statických měření baterie.
Vytvořte adaptivní model předpovídající chování baterie v závislosti na profilu jízdy.
Vytvořte zařízení, které bude zaznamenávat parametry jízdy.
Ověřte navržený model při testovací jízdě.
Zásady pro vypracování
Prostudujete aktuálně používané technologie baterií v dopravě.
Vyhodnoťte data získaná na základě technického listu a statických měření baterie.
Vytvořte adaptivní model předpovídající chování baterie v závislosti na profilu jízdy.
Vytvořte zařízení, které bude zaznamenávat parametry jízdy.
Ověřte navržený model při testovací jízdě.
Seznam doporučené literatury
1. BERG, Helena. Batteries for electric vehicles: materials and electrochemistry. Cambridge: Cambridge University Press, 2015. ISBN 978-1107085930.
2. Směrnice evropského parlamentu a rady (EU) 2019/1161. Evropský parlament; Rada Evropské unie. In: Úř. věst. L 188, 12.7.2019, s. 116-130.
3. HOSTAŠA, Michal. Testování baterií elektromobilu. Ostrava, 2012. Bakalářská práce. VŠB Technická univerzita Ostrava. Vedoucí práce Ing. Jiří Kulhánek, Ph.D..
Seznam doporučené literatury
1. BERG, Helena. Batteries for electric vehicles: materials and electrochemistry. Cambridge: Cambridge University Press, 2015. ISBN 978-1107085930.
2. Směrnice evropského parlamentu a rady (EU) 2019/1161. Evropský parlament; Rada Evropské unie. In: Úř. věst. L 188, 12.7.2019, s. 116-130.
3. HOSTAŠA, Michal. Testování baterií elektromobilu. Ostrava, 2012. Bakalářská práce. VŠB Technická univerzita Ostrava. Vedoucí práce Ing. Jiří Kulhánek, Ph.D..
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, mapy, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Hodnocení z obhajoby práce
Výborně
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Otázky viz posudek oponenta DP.
Další dotazy a připomínky:
doc. Rot - Znáte nějaký parametr, podle kterého by bylo toto vozidlo lepší než konvenční?
Ing. Kubík - Čím je způsoben rozdíl mezi vyhodnocenými doojezdy?
prof. Kůs - Není problematická velikost vozidla?
Položené dotazy byly diplomantem zodpovězeny správně.