Cílem této práce je identifikovat změny a nastupující trendy v oblasti B2C e-commerce v ČR a zjistit, jak tyto změny, resp. trendy vnímají spotřebitelé. V rámci tohoto cíle se práce zaměřuje na změny v elektronickém obchodování B2C v ČR v období
2015-2021, charakteristiku nastupujících trendů v elektronickém obchodování B2C v ČR (např. live commerce, virtual commerce, voice commerce a další) a postoje spotřebitelů v ČR k těmto trendům. Empirická část práce se zabývá postojem vybraného segmentu spotřebitelů k online nakupování včetně používání vybraných technologií a změnami spotřebitelského chování v důsledku pandemie nemoci COVID-19 a nastupujících trendů v oblasti B2C e-commerce. Primární data pro empirický výzkum byla získána dotazníkovým šetřením. Získané poznatky jsou shrnuty v závěrečné části práce.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to identify changes and upcoming trends in the field of B2C e-commerce in the Czech Republic and to find out how these changes or trends are perceived by consumers. Within this objective, the thesis focuses on the changes in B2C e-commerce in the Czech Republic between 2015 and 2021, the characteristics of upcoming trends in B2C e-commerce in the Czech Republic (e.g. live commerce, virtual commerce and voice commerce) and the reactions of Czech consumers to these trends. The empirical part of the thesis deals with the attitudes of a selected segment of consumers to online shopping, including the use of selected technologies and changes in consumer behaviour as a result of the COVID-19 pandemic and upcoming trends in B2C e-commerce. The primary data for the empirical research was obtained through a questionnaire survey. The findings are summarized in the final part of the thesis.
Klíčová slova
B2C, e-commerce, live commerce, online nakupování, trendy v e-commerce, virtual commerce, voice commerce
Klíčová slova v angličtině
B2C, e-commerce, live commerce, online shopping, trends in e-commerce, virtual commerce, voice commerce
Rozsah průvodní práce
101
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této práce je identifikovat změny a nastupující trendy v oblasti B2C e-commerce v ČR a zjistit, jak tyto změny, resp. trendy vnímají spotřebitelé. V rámci tohoto cíle se práce zaměřuje na změny v elektronickém obchodování B2C v ČR v období
2015-2021, charakteristiku nastupujících trendů v elektronickém obchodování B2C v ČR (např. live commerce, virtual commerce, voice commerce a další) a postoje spotřebitelů v ČR k těmto trendům. Empirická část práce se zabývá postojem vybraného segmentu spotřebitelů k online nakupování včetně používání vybraných technologií a změnami spotřebitelského chování v důsledku pandemie nemoci COVID-19 a nastupujících trendů v oblasti B2C e-commerce. Primární data pro empirický výzkum byla získána dotazníkovým šetřením. Získané poznatky jsou shrnuty v závěrečné části práce.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to identify changes and upcoming trends in the field of B2C e-commerce in the Czech Republic and to find out how these changes or trends are perceived by consumers. Within this objective, the thesis focuses on the changes in B2C e-commerce in the Czech Republic between 2015 and 2021, the characteristics of upcoming trends in B2C e-commerce in the Czech Republic (e.g. live commerce, virtual commerce and voice commerce) and the reactions of Czech consumers to these trends. The empirical part of the thesis deals with the attitudes of a selected segment of consumers to online shopping, including the use of selected technologies and changes in consumer behaviour as a result of the COVID-19 pandemic and upcoming trends in B2C e-commerce. The primary data for the empirical research was obtained through a questionnaire survey. The findings are summarized in the final part of the thesis.
Klíčová slova
B2C, e-commerce, live commerce, online nakupování, trendy v e-commerce, virtual commerce, voice commerce
Klíčová slova v angličtině
B2C, e-commerce, live commerce, online shopping, trends in e-commerce, virtual commerce, voice commerce
Zásady pro vypracování
Zpracujte teoretický základ k problematice elektronického obchodování B2C.
Charakterizujte dosavadní trendy v oblasti B2C e-commerce v ČR.
Analyzujte současný stav elektronického obchodování B2C v ČR a porovnejte se stavem před vypuknutím pandemie nemoci COVID-19.
Proveďte výzkum chování spotřebitelů nakupujících online.
Zhodnoťte zjištěné poznatky a navrhněte doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracujte teoretický základ k problematice elektronického obchodování B2C.
Charakterizujte dosavadní trendy v oblasti B2C e-commerce v ČR.
Analyzujte současný stav elektronického obchodování B2C v ČR a porovnejte se stavem před vypuknutím pandemie nemoci COVID-19.
Proveďte výzkum chování spotřebitelů nakupujících online.
Zhodnoťte zjištěné poznatky a navrhněte doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Eger, L., Komárková, L., Egerová, D., & Mičík, M. (2021). The effect of COVID-19 on consumer shopping behaviour: Generational cohort perspective. Journal of Retailing and Consumer Services, 61, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2021.10254
Geffroy, E. (2013). Digitální zákazník \textendash náš protivník, nebo partner? Online Clienting aneb Zákazníci dnes nakupují jinak. Management Press.
Sedláček, J. (2006). E-komerce, internetový a mobil marketing od A do Z. BEN \textendash technická literatura.
Suchánek, P. (2012). E-commerce: elektronické podnikání a koncepce elektronického obchodování. Ekopress.
Turban, E., Outland, J., King, D., Kyu Lee, J., Liang, T., & Turban, D. (2018). Electronic Commerce 2018: A Managerial and Social Networks Perspective (9th ed.). Springer.
Seznam doporučené literatury
Eger, L., Komárková, L., Egerová, D., & Mičík, M. (2021). The effect of COVID-19 on consumer shopping behaviour: Generational cohort perspective. Journal of Retailing and Consumer Services, 61, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2021.10254
Geffroy, E. (2013). Digitální zákazník \textendash náš protivník, nebo partner? Online Clienting aneb Zákazníci dnes nakupují jinak. Management Press.
Sedláček, J. (2006). E-komerce, internetový a mobil marketing od A do Z. BEN \textendash technická literatura.
Suchánek, P. (2012). E-commerce: elektronické podnikání a koncepce elektronického obchodování. Ekopress.
Turban, E., Outland, J., King, D., Kyu Lee, J., Liang, T., & Turban, D. (2018). Electronic Commerce 2018: A Managerial and Social Networks Perspective (9th ed.). Springer.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Hodnocení z obhajoby práce
Výborně
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka v prezentaci uvedla cíle práce, metodiku práce a následně se podrobněji zaměřila na výstupy z empirické části práce. Uvedla a okomentovala identifikované trendy B2C e-commerce, okomentovala výsledky dotazníkového šetření a návrhy uvedené v práci.
V následné diskusi studentka odpověděla na otázky z posudků a vyjádřila se k možnostem používání dronů v B2C e-commerci. Členové komise ocenili velké množství odborných zdrojů, které studentka použila ke zpracování práce a vysokou úroveň práce. V následné diskusi studentka odpověděla na doplňující otázky k dotazníkovému šetření. Předseda komise uvedl menší připomínky ke struktuře práce a několik doporučení.