Tato diplomová práce se zabývá tématem online nákup potravin na českém trhu se
zaměřením na Plzeňský kraj. Hlavním cílem této práce bylo zjistit, jaké mají spotřebitelé zkušenosti, jak jsou s tímto druhem nákupem spokojeni, ale také jaké faktory je ovlivňují při výběru online prodejce potravin či kterou platformu využívají k provedení nákupu. V práci jsou nejdříve představena teoretická východiska pro chování spotřebitele, respektive faktory nákupního chování, kupní rozhodovací proces a typologie spotřebitelů, ale také na e-commerce. Praktická část popisuje současný trh online prodeje potravin, ale také obsahuje vyhodnocená data. Vyhodnocení dat proběhlo na základě získaných odpovědí z dotazníkového šetření, jehož se zúčastnilo 239 respondentů. Na závěr práce jsou ze získaných dat sestavena doporučení proč tři nejčastěji využívané online prodejce, na základě kterých by mohly prodejci vylepšit své fungování.
Annotation in English
This diploma thesis deals with the topic of online grocery on the Czech market with a focus on the Pilsen region. The main goal of this thesis was to find out what experiences consumers have, how satisfied they are with this type of purchase, but also what factors influence the choice of online food retailer or which platform they use to make a purchase. The thesis first introduces the theoretical basis for consumer behavior, respectively purchasing behavior factors, purchasing decision-making process and consumer typology, but also e-commerce. The practical part describes the current market of online food sales, but also contains evaluated data. The data were evaluated on the basis of the answers obtained from the questionnaire survey, which was attended by 239 respondents. At the end of the work, the data are compiled recommendations to the three most commonly used online retailers, based on which retailers could improve their services.
Keywords
online nakupování, e-commerce, spotřebitel, potraviny, chování spotřebitele
Tato diplomová práce se zabývá tématem online nákup potravin na českém trhu se
zaměřením na Plzeňský kraj. Hlavním cílem této práce bylo zjistit, jaké mají spotřebitelé zkušenosti, jak jsou s tímto druhem nákupem spokojeni, ale také jaké faktory je ovlivňují při výběru online prodejce potravin či kterou platformu využívají k provedení nákupu. V práci jsou nejdříve představena teoretická východiska pro chování spotřebitele, respektive faktory nákupního chování, kupní rozhodovací proces a typologie spotřebitelů, ale také na e-commerce. Praktická část popisuje současný trh online prodeje potravin, ale také obsahuje vyhodnocená data. Vyhodnocení dat proběhlo na základě získaných odpovědí z dotazníkového šetření, jehož se zúčastnilo 239 respondentů. Na závěr práce jsou ze získaných dat sestavena doporučení proč tři nejčastěji využívané online prodejce, na základě kterých by mohly prodejci vylepšit své fungování.
Annotation in English
This diploma thesis deals with the topic of online grocery on the Czech market with a focus on the Pilsen region. The main goal of this thesis was to find out what experiences consumers have, how satisfied they are with this type of purchase, but also what factors influence the choice of online food retailer or which platform they use to make a purchase. The thesis first introduces the theoretical basis for consumer behavior, respectively purchasing behavior factors, purchasing decision-making process and consumer typology, but also e-commerce. The practical part describes the current market of online food sales, but also contains evaluated data. The data were evaluated on the basis of the answers obtained from the questionnaire survey, which was attended by 239 respondents. At the end of the work, the data are compiled recommendations to the three most commonly used online retailers, based on which retailers could improve their services.
Keywords
online nakupování, e-commerce, spotřebitel, potraviny, chování spotřebitele
Vypracujte teoretický úvod do problematiky online nakupování.
Představte vybrané společnosti.
Proveďte výzkum v oblasti online nákupu potravin.
Zpracujte a vyhodnoťte získaná data.
Navrhněte případná doporučení na zlepšení v oblasti online nákupu potravin.
Research Plan
Vypracujte teoretický úvod do problematiky online nakupování.
Představte vybrané společnosti.
Proveďte výzkum v oblasti online nákupu potravin.
Zpracujte a vyhodnoťte získaná data.
Navrhněte případná doporučení na zlepšení v oblasti online nákupu potravin.
Recommended resources
Koudelka, J. (2018). Spotřebitelé a marketing. Praha: C.H. Beck.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2018). Marketing management. Praha: Grada.
Eger, L., Petryl, J., Kunešová, H., Mičík, M., & Peška, M. (2015). Marketing na internetu. Plzeň: ZČU.
Chaffey, D. (2015). Digital business and e-commerce management : strategy, implementation and practice (6th ed.). Harlow: Pearson.
Přikrylová, J., Jaderná, E., Kincl, T., Velinov, E., & Štrach, P. (2019). Moderní marketingová komunikace (2. vyd.). Praha: Grada Publishing.
Recommended resources
Koudelka, J. (2018). Spotřebitelé a marketing. Praha: C.H. Beck.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2018). Marketing management. Praha: Grada.
Eger, L., Petryl, J., Kunešová, H., Mičík, M., & Peška, M. (2015). Marketing na internetu. Plzeň: ZČU.
Chaffey, D. (2015). Digital business and e-commerce management : strategy, implementation and practice (6th ed.). Harlow: Pearson.
Přikrylová, J., Jaderná, E., Kincl, T., Velinov, E., & Štrach, P. (2019). Moderní marketingová komunikace (2. vyd.). Praha: Grada Publishing.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
illustrations, graphs, tables
Taken from the library
Yes
Full text of the thesis
Thesis defence evaluation
Very Good
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka v prezentaci představila cíl práce a metodiku zpracování. Dále uvedla tři hypotézy stanovené v práci. Poté uvedla a okomentovala výsledky dotazníkového šetření včetně vyhodnocení vybraných otázek. V závěrečné části prezentace uvedla návrhy a doporučení pro tři vybrané online prodejce potravin, na které se zaměřila ve svém výzkumu.
V následné diskusi studentka na dotaz předsedkyně komise vysvětlila, na základě čeho stanovila hypotézy uvedené v diplomové práci. Studentka uvedla, že vycházela ze závěrů výzkumů tří zahraničních vědeckých článků. Dále odpovídala na otázky z posudků. Předsedkyně komise se dotázala, zda studentka sledovala nákupní chování respodentů také dle velikosti obce, kde respondenti žijí. Studentka toto ve svém výzkumu nesledovala.
Člen komise měl připomínku, že práci není vysvětleno, na základě čeho studentka stanovila otázky do dotazníku. Studentka to vysvětlila. Další připomínky členů komise se týkaly věcného obsahu hypotéz, členové komise uvedli také připomínky, které jsou uvedené v posudku oponentky (např. připomínky ke způsobu vyhodnocení výsledků dotazníkového šetření).