Tato bakalářská práce je zaměřena na implementaci managementu znalostí do konkrétního podniku. Hlavní cíl práce je odhalení mezer v aktuálním stavu managementu podniku a následně vymyslet vhodná řešení, která by firmě mohla pomoci, jak v šíření znalostí uvnitř podniku, tak případně i po finanční stránce. Práce se skládá z teoretické a praktické části. V úvodu teoretické části jsou objasněny základní pojmy, které úzce souvisí s managementem znalostí, následně je vysvětlena problematika managementu znalostí, jeho přínosy pro organizaci a způsoby implementace do podniku. V této části jsou také vysvětleny rozdíly mezi tímto managementem a znalostním managementem, neboť se nejedná o dva totožné pojmy. Praktická část je zaměřena na analýzu jednotlivých pracovních pozic ve firmě CN Cargo s.r.o., dále také na analýzu vybraných kurzů, které slouží k seberozvoji interních zaměstnanců. Závěr práce obsahuje kompletní vyhodnocení zvolených metod, konkrétně všechna navrhovaná řešení, jejich přínos pro firmu a v neposlední řadě také náklady.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the implementation of knowledge management in a specific company. The main objective of the thesis is to identify the gaps in the current state of the company's management and then to come up with suitable solutions that could help the company, both in terms of knowledge dissemination within the company and possibly also financially. The thesis consists of a theoretical and a practical part. In the introduction of the theoretical part, the basic concepts that are closely related to knowledge management are explained, followed by an explanation of knowledge management, its benefits for the organization and ways of implementation in the enterprise. The differences between knowledge management and knowledge management are also explained in this part, as they are not two identical concepts. The practical part focuses on the analysis of individual job positions in CN Cargo Ltd., as well as on the analysis of selected courses used for the self-development of internal employees. The conclusion of the thesis contains a complete evaluation of the chosen methods, specifically all the proposed solutions, their benefits for the company and, last but not least, the costs.
Klíčová slova
management znalostí, znalosti, informace, implementace, organizace, data
Klíčová slova v angličtině
knowledge management, knowledge, information, implementation, organization, data
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je zaměřena na implementaci managementu znalostí do konkrétního podniku. Hlavní cíl práce je odhalení mezer v aktuálním stavu managementu podniku a následně vymyslet vhodná řešení, která by firmě mohla pomoci, jak v šíření znalostí uvnitř podniku, tak případně i po finanční stránce. Práce se skládá z teoretické a praktické části. V úvodu teoretické části jsou objasněny základní pojmy, které úzce souvisí s managementem znalostí, následně je vysvětlena problematika managementu znalostí, jeho přínosy pro organizaci a způsoby implementace do podniku. V této části jsou také vysvětleny rozdíly mezi tímto managementem a znalostním managementem, neboť se nejedná o dva totožné pojmy. Praktická část je zaměřena na analýzu jednotlivých pracovních pozic ve firmě CN Cargo s.r.o., dále také na analýzu vybraných kurzů, které slouží k seberozvoji interních zaměstnanců. Závěr práce obsahuje kompletní vyhodnocení zvolených metod, konkrétně všechna navrhovaná řešení, jejich přínos pro firmu a v neposlední řadě také náklady.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the implementation of knowledge management in a specific company. The main objective of the thesis is to identify the gaps in the current state of the company's management and then to come up with suitable solutions that could help the company, both in terms of knowledge dissemination within the company and possibly also financially. The thesis consists of a theoretical and a practical part. In the introduction of the theoretical part, the basic concepts that are closely related to knowledge management are explained, followed by an explanation of knowledge management, its benefits for the organization and ways of implementation in the enterprise. The differences between knowledge management and knowledge management are also explained in this part, as they are not two identical concepts. The practical part focuses on the analysis of individual job positions in CN Cargo Ltd., as well as on the analysis of selected courses used for the self-development of internal employees. The conclusion of the thesis contains a complete evaluation of the chosen methods, specifically all the proposed solutions, their benefits for the company and, last but not least, the costs.
Klíčová slova
management znalostí, znalosti, informace, implementace, organizace, data
Klíčová slova v angličtině
knowledge management, knowledge, information, implementation, organization, data
Zásady pro vypracování
Charakterizujte pojem znalostní management a související pojmy.
Charakterizujte zvolený podnikatelský subjekt.
Analyzujte současný stav managementu subjektu v kontextu znalostního managementu.
Vyhodnoťte přínosy implementace zvolených metod znalostního managementu.
Zásady pro vypracování
Charakterizujte pojem znalostní management a související pojmy.
Charakterizujte zvolený podnikatelský subjekt.
Analyzujte současný stav managementu subjektu v kontextu znalostního managementu.
Vyhodnoťte přínosy implementace zvolených metod znalostního managementu.
Seznam doporučené literatury
Bureš, V. (2007). Znalostní management a proces jeho zavádění. Praha, Česko: Grada.
Častorál, Z. (2008). Strategický znalostní management a učící se organizace. Praha, Česko: Vysoká škola finanční a správní.
Mládková, L. (2009). Management znalostních pracovníků. Praha, Česko: C. H. Beck.
Seznam doporučené literatury
Bureš, V. (2007). Znalostní management a proces jeho zavádění. Praha, Česko: Grada.
Častorál, Z. (2008). Strategický znalostní management a učící se organizace. Praha, Česko: Vysoká škola finanční a správní.
Mládková, L. (2009). Management znalostních pracovníků. Praha, Česko: C. H. Beck.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Hodnocení z obhajoby práce
Dobře
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil své téma a cíle své bakalářské práce. Dále se věnoval teoretickému přiblížení podstaty managementu znalostí, který závisí na třech pojmech, jimiž jsou data, informace a znalosti. Předseda komise požádal, aby přešel rovnou k praktické části práce. Student představil CN Cargo s.r.o., kde bakalářskou práci zpracovával. Na následujících slidech se věnoval zaměstnancům, konkrétně skupině řidičů, a kalkulacím zlepšení v případě, kdyby zaměstnanci využili nabízený kurz efektivního řízení. Na základě toho student navrhl řešení, kdy kurz by měl být povinný, a dále navrhl poskytnout motivační dny dovolené navíc, kurzy převést do online formy a vytvořit sdílený disk pro sdílení zkušeností. Druhou analyzovanou skupinou zaměstnanců byly dispečeři, kteří měli opět možnost dobrovolného kurzu němčiny, který není dostatečně využíván. Jako opatření navrhuje sdílený disk, meetingy, dobrovolné kurzy, navýšení platu, případně zavést povinnost absolvovat kurz alespoň jednou týdně. Student propočetl kalkulace pro tyto opatření. Poslední analyzovanou pozicí byl školící technik, což je jediný zaměstnanec v podniku. Riziko v případě této pozice je potenciální odchod zaměstnance bez předání znalostí. Jako návrh řešení student uvedl předávání znalostí ve VL a sepsání příruček. Na závěr se věnoval vyhodnocením jednotlivých zjištění a uvedl přínosy a rizika. Komise v průběhu obhajoby požádala o vyjasnění způsobu podložení závěrů ve firmě. Student odpověděl, že se jedná o jeho osobní názory. Student poděkoval za pozornost. Předseda komise požádal o shrnutí posudku oponentky práce a dále požádal o zodpovězení otázky vedoucího a oponenta. Oponentka vybrala otázku, zda jsou řidiči vhodnou skupinou pro analýzu managementu znalostí. Komise upozornila, že v současné době díky digitalizaci nejsou třeba plně implicitní znalosti u analyzované skupiny řidičů. Komise položila otázku, zda řidič třeba není sám od sebe i bez kurzu úsporné jízdy jet úsporně. Student připustil, že ano. Komise položila doplňující otázku, zda by nebylo vhodné zavést jiný způsob motivace pro úspornější jízdu na základě průměrné spotřeby každého řidiče. Komise rovněž rozporovala opatření v podobě dnů volna navíc pro dispečery, které považuje za nevhodné při nízkém počtu dispečerů. Předseda komise poděkoval za obhajobu.