Předkládaná diplomová práce se zabývá návrhem elektricky buzeného synchronního motoru a zvýšením poměru jeho indukčností v podélné a příčné ose. Je proveden elektromagnetický návrh tak, aby stroj odpovídal zadaným parametrům. Následně je vytvořen model navrženého motoru v programu Maxwell 2D, kde jsou v rotoru stroje vytvářeny magnetické bariéry v různých uspořádáních, přičemž u jednotlivých uspořádání je popsán vliv změny geometrie bariér na vyniklost stroje. V závěru jsou pak jednotlivá uspořádání bariér porovnána.
Anotace v angličtině
This master thesis focuses on design of electrically excited synchronous motor and increasing the ratio of its inductance in direct and quadrature axis. An electromagnetic design is performed so that the machine corresponds to the specified parameters. After that a model of the designed motor is created in the Maxwell 2D program, where magnetic barriers are created in the machine rotor in various configurations, while the influence of the change in the geometry of the barriers on the saliency of the machine is described for each arrangement. The individual barrier configurations are then compared in the conclusion.
Electrically excited synchronous motor, traction, electromagnetic design, magnetic barriers, increasing of the saliency
Rozsah průvodní práce
85 s. (99445 znaků). VI s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce se zabývá návrhem elektricky buzeného synchronního motoru a zvýšením poměru jeho indukčností v podélné a příčné ose. Je proveden elektromagnetický návrh tak, aby stroj odpovídal zadaným parametrům. Následně je vytvořen model navrženého motoru v programu Maxwell 2D, kde jsou v rotoru stroje vytvářeny magnetické bariéry v různých uspořádáních, přičemž u jednotlivých uspořádání je popsán vliv změny geometrie bariér na vyniklost stroje. V závěru jsou pak jednotlivá uspořádání bariér porovnána.
Anotace v angličtině
This master thesis focuses on design of electrically excited synchronous motor and increasing the ratio of its inductance in direct and quadrature axis. An electromagnetic design is performed so that the machine corresponds to the specified parameters. After that a model of the designed motor is created in the Maxwell 2D program, where magnetic barriers are created in the machine rotor in various configurations, while the influence of the change in the geometry of the barriers on the saliency of the machine is described for each arrangement. The individual barrier configurations are then compared in the conclusion.
Electrically excited synchronous motor, traction, electromagnetic design, magnetic barriers, increasing of the saliency
Zásady pro vypracování
Popište používaná řešení elektricky buzených synchronních motorů pro elektrickou trakci a automobilový průmysl.
Navrhněte elektricky buzený synchronní stroj o jmenovitém výkonu 35 kW a jmenovité napětí baterie 360 V s přetížitelností na 100 kW.
Na navrženém stroji analyzujte vliv rotorových bariér za účelem maximalizace rozdílu indukčností stroje.
Zhodnoťte výsledky a proveditelnost výsledného řešení.
Zásady pro vypracování
Popište používaná řešení elektricky buzených synchronních motorů pro elektrickou trakci a automobilový průmysl.
Navrhněte elektricky buzený synchronní stroj o jmenovitém výkonu 35 kW a jmenovité napětí baterie 360 V s přetížitelností na 100 kW.
Na navrženém stroji analyzujte vliv rotorových bariér za účelem maximalizace rozdílu indukčností stroje.
Zhodnoťte výsledky a proveditelnost výsledného řešení.
Seznam doporučené literatury
ILLIANO, E. M.: Design of a highly efficient brushless current excited synchronous motor for automotive purposes. Dizertační práce, ETH Zürich. 2014. Dostupné z: https://doi.org/10.3929/ethz-a-010433793. WANG, Q.; Niu, S.: Overview of flux-controllable machines: Electrically excited machines, hybrid excited machines and memory machines. Renewable and Sustainable Energy Reviews, Vol. 68, 2017. ISSN 1364-0321 Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.rser.2016.09.098. KOPYLOV, I. P. a kol.: Stavba elektrických strojů. SNTL, Praha, 1988. HRABOVCOVÁ, V.; JANOUŠEK, L.; RAFAJDUS, P.; LIČKO, M.: Moderné elektrické stroje. EDIS, Žilina, Slovenská Republika, 2001. ISBN 80-7100-809-5.
Seznam doporučené literatury
ILLIANO, E. M.: Design of a highly efficient brushless current excited synchronous motor for automotive purposes. Dizertační práce, ETH Zürich. 2014. Dostupné z: https://doi.org/10.3929/ethz-a-010433793. WANG, Q.; Niu, S.: Overview of flux-controllable machines: Electrically excited machines, hybrid excited machines and memory machines. Renewable and Sustainable Energy Reviews, Vol. 68, 2017. ISSN 1364-0321 Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.rser.2016.09.098. KOPYLOV, I. P. a kol.: Stavba elektrických strojů. SNTL, Praha, 1988. HRABOVCOVÁ, V.; JANOUŠEK, L.; RAFAJDUS, P.; LIČKO, M.: Moderné elektrické stroje. EDIS, Žilina, Slovenská Republika, 2001. ISBN 80-7100-809-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Hodnocení z obhajoby práce
Výborně
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Dotazy oponenta práce - viz posudek.
V práci uvádíte účiník stroje 0,9, jak je účiník definován? Šlo o účiník základní harmonické?
V práci bylo uvažováno kroužkové nebo bezkroužkové buzení? Není použití kroužkového buzení v automotive segmentu nevýhodné?
Jak vypadá sycení stroje v případě využití více bariér v rotoru?
Které modely vozidel využívají elektricky buzené stroje?
Jaká byla jmenovitá a maximální rychlost stroje?
Neměly by kromě poměru indukčností sledovány i jiné veličiny?