Závěrečná práce se zabývá využitím regionální historie, konkrétně historie severního Plzeňska, ve vyučování dějepisu na středních školách. Práce je rozdělena na dvě části. První část je teoretická, vymezuje pojem region a historický region, zabývá se místem regionálních dějin v českém školském systému a ve výuce dějepisu. Druhá část je praktická, představuje didaktickou aplikaci čtyř vybraných regionálních témat. Cílem aplikace je představit čtyři velká evropská témata prostřednictvím dějin regionálních s využitím moderního aktivizačního didaktického pojetí.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the use of regional history, specifically the history of the northern Pilsen region, in the teaching of history in secondary schools. The thesis is divided into two parts. The first part is theoretical, defines the concept of region and historical region, deals with the place of regional history in the Czech school system and in the teaching of history. The second part is practical, presenting the didactic application of four selected regional topics. The aim of the application is to introduce the four major European themes through regional history using a modern activating didactic concept.
Klíčová slova
Severní Plzeňsko, regionální dějiny, didaktická aplikace, výuka dějepisu, exkurze, projektová výuka
Klíčová slova v angličtině
North Pilsen region, regional history, didactic application, history teaching, excursions, project teaching
Rozsah průvodní práce
76 s. (141 153 znaků), XVII.
Jazyk
CZ
Anotace
Závěrečná práce se zabývá využitím regionální historie, konkrétně historie severního Plzeňska, ve vyučování dějepisu na středních školách. Práce je rozdělena na dvě části. První část je teoretická, vymezuje pojem region a historický region, zabývá se místem regionálních dějin v českém školském systému a ve výuce dějepisu. Druhá část je praktická, představuje didaktickou aplikaci čtyř vybraných regionálních témat. Cílem aplikace je představit čtyři velká evropská témata prostřednictvím dějin regionálních s využitím moderního aktivizačního didaktického pojetí.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the use of regional history, specifically the history of the northern Pilsen region, in the teaching of history in secondary schools. The thesis is divided into two parts. The first part is theoretical, defines the concept of region and historical region, deals with the place of regional history in the Czech school system and in the teaching of history. The second part is practical, presenting the didactic application of four selected regional topics. The aim of the application is to introduce the four major European themes through regional history using a modern activating didactic concept.
Klíčová slova
Severní Plzeňsko, regionální dějiny, didaktická aplikace, výuka dějepisu, exkurze, projektová výuka
Klíčová slova v angličtině
North Pilsen region, regional history, didactic application, history teaching, excursions, project teaching
2) Autorka vystihne význam regionálních dějin pro pojetí vyučování dějepisu na SŠ
3) Autorka navrhne témata vhodná pro uplatnění regionálních dějin severního Plzeňska ve vyučování globálních témat evropské historie na SŠ (v kontextu politických, kulturních, společenských atd. událostí)
4) Autorka sestaví konkrétní metodiku témat pro přímé využití ve vyučování dějepisu na SŠ
2) Autorka vystihne význam regionálních dějin pro pojetí vyučování dějepisu na SŠ
3) Autorka navrhne témata vhodná pro uplatnění regionálních dějin severního Plzeňska ve vyučování globálních témat evropské historie na SŠ (v kontextu politických, kulturních, společenských atd. událostí)
4) Autorka sestaví konkrétní metodiku témat pro přímé využití ve vyučování dějepisu na SŠ
Seznam doporučené literatury
Stanislav JULÍNEK, Základy oborové didaktiky dějepisu, Brno 2004.
Dagmar HUDECOVÁ, Jak modernizovat výuku dějepisu – výchovné a vzdělávací strategie v dějepisném vyučování, Úvaly 2007.
Eva MUŠKOVÁ, Metodika výuky regionálních dějin na příkladu Plzeňského kraje, Plzeň 2016.
Irena BUKAČOVÁ, Škoda lásky – druhá světová válka na severním Plzeňsku, Mariánská Týnice 2016.
Josef HRUBEŠ, Václav Brožík, Praha 2014.
Seznam doporučené literatury
Stanislav JULÍNEK, Základy oborové didaktiky dějepisu, Brno 2004.
Dagmar HUDECOVÁ, Jak modernizovat výuku dějepisu – výchovné a vzdělávací strategie v dějepisném vyučování, Úvaly 2007.
Eva MUŠKOVÁ, Metodika výuky regionálních dějin na příkladu Plzeňského kraje, Plzeň 2016.
Irena BUKAČOVÁ, Škoda lásky – druhá světová válka na severním Plzeňsku, Mariánská Týnice 2016.