Diplomová práce se zabývá specifiky a problematikou výuky hudební výchovy na malotřídní škole v porovnání se školami úplnými. V kapitolách o rozvoji vokálních, poslechových, instrumentálních a hudebně pohybových dovedností jsou navrženy konkrétní postupy pro práci s malotřídním kolektivem dětí, a to včetně cvičení modifikovaných pro různé ročníky ve vyučovací hodině. Na základě praktických poznatků a výzkumného šetření mezi učiteli malotřídních škol byly sestaveny dvě vzorové přípravy na vyučovací hodinu shrnující hlavní zásady práce v jedné vyučovací jednotce se sloučenými ročníky.
Anotace v angličtině
The main aim of my thesis was to describe specifics of small rural music education in elementary school. In the chapters on the development of vocal, listening, instrumental and musical movement skills, specific procedures are proposed for working with small groups of children, including exercises modified for different grades in the lesson. On the basis of practical knowledge and a research survey among teachers of small-class schools, two sample preparations for a lesson summarizing the main principles of work in one lesson with combined grades were compiled.
Klíčová slova
hudební výchova, malotřídní škola, malotřídní kolektiv, hudební dovednosti, příprava na vyučovací hodinu, učitel malotřídní školy
Klíčová slova v angličtině
small rural, music education, musical movement skills, combined grades, preparations for the lesson
Rozsah průvodní práce
67 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá specifiky a problematikou výuky hudební výchovy na malotřídní škole v porovnání se školami úplnými. V kapitolách o rozvoji vokálních, poslechových, instrumentálních a hudebně pohybových dovedností jsou navrženy konkrétní postupy pro práci s malotřídním kolektivem dětí, a to včetně cvičení modifikovaných pro různé ročníky ve vyučovací hodině. Na základě praktických poznatků a výzkumného šetření mezi učiteli malotřídních škol byly sestaveny dvě vzorové přípravy na vyučovací hodinu shrnující hlavní zásady práce v jedné vyučovací jednotce se sloučenými ročníky.
Anotace v angličtině
The main aim of my thesis was to describe specifics of small rural music education in elementary school. In the chapters on the development of vocal, listening, instrumental and musical movement skills, specific procedures are proposed for working with small groups of children, including exercises modified for different grades in the lesson. On the basis of practical knowledge and a research survey among teachers of small-class schools, two sample preparations for a lesson summarizing the main principles of work in one lesson with combined grades were compiled.
Klíčová slova
hudební výchova, malotřídní škola, malotřídní kolektiv, hudební dovednosti, příprava na vyučovací hodinu, učitel malotřídní školy
Klíčová slova v angličtině
small rural, music education, musical movement skills, combined grades, preparations for the lesson
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění literatury a pramenů potřebných pro zpracování kvalifikační práce – do srpna 2022 2. Prostudování materiálu a vypracování osnovy práce – do září 2022 3. Zpracování jednotlivých kapitol – do ledna 2023 4. Zpracování přílohové části – do března 2023 5. Průběžné konzultace s vedoucím práce
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění literatury a pramenů potřebných pro zpracování kvalifikační práce – do srpna 2022 2. Prostudování materiálu a vypracování osnovy práce – do září 2022 3. Zpracování jednotlivých kapitol – do ledna 2023 4. Zpracování přílohové části – do března 2023 5. Průběžné konzultace s vedoucím práce
Seznam doporučené literatury
D'ANDREA, Floriana. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování: hry a cvičení pro děti od 5 do 10 let. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-232-7.
HOLAS, Milan. Hudební pedagogika. Praha: Nakladatelství AMU, 2004. Knižnice Metodického centra HAMU. ISBN 80-7331-018-x.
KUBECOVÁ, Markéta, Marcela PEHELOVÁ, Marie SLAVÍKOVÁ, Veronika RŮŽIČKOVÁ a Hana VÁŇOVÁ. Rozvíjíme hudební dovednosti dětí. Praha: Raabe, [2017]. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-322-2.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy na 1. stupni ZŠ. Praha, 1985. ISBN 978-80-7290-422-8.
TRNKOVÁ, Kateřina, Dana KNOTOVÁ a Lucie ŠKARKOVÁ. Málotřídní školy v České republice: malotřídky. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-204-8.
Seznam doporučené literatury
D'ANDREA, Floriana. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování: hry a cvičení pro děti od 5 do 10 let. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-232-7.
HOLAS, Milan. Hudební pedagogika. Praha: Nakladatelství AMU, 2004. Knižnice Metodického centra HAMU. ISBN 80-7331-018-x.
KUBECOVÁ, Markéta, Marcela PEHELOVÁ, Marie SLAVÍKOVÁ, Veronika RŮŽIČKOVÁ a Hana VÁŇOVÁ. Rozvíjíme hudební dovednosti dětí. Praha: Raabe, [2017]. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-322-2.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy na 1. stupni ZŠ. Praha, 1985. ISBN 978-80-7290-422-8.
TRNKOVÁ, Kateřina, Dana KNOTOVÁ a Lucie ŠKARKOVÁ. Málotřídní školy v České republice: malotřídky. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-204-8.