Diplomová práce se zabývá folklorním souborem Písečánek a jeho přínosem pro dětské členy souboru. V první části definuje základní pojmy a vymezuje region Prácheňska, charakterizuje lidovou píseň, tance, nástroje a kroje na Prácheňsku. Dále se zabývá mapováním historie a současnosti folklorního souboru Písečan a jeho dětské složky Písečánek. Na základě dotazníkového šetření hodnotí rozvoj dítěte v oblasti hudební a sociální, jejich postoj k lidové písni a lidovému tanci. Diplomová práce je zakončena návrhem modelu výukové jednotky hudební výchovy, jejímž cílem je seznámit děti základní školy s prácheňskou lidovou písní a se zmíněným folklorním souborem.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the folklore ensemble Písečánek and its contribution to the child members of the ensemble. In the first part, he defines the basic terms and defines the region of Prácheňsko, characterizes the folk song, dances, instruments and costumes of the Prácheňsko. It also deals with mapping the history and present of the folklore group Písečan and its children's section Písečánek. Based on a questionnaire survey, they evaluate the child's development in the musical and social spheres, their attitude towards folk song and folk dance. The diploma thesis ends with a proposal for a model of a teaching unit of music education, the aim of which is to familiarize primary school children with the prácheňská folk song and the mentioned folklore ensemble.
Klíčová slova
folklor, lidová píseň, lidový tanec, zvyky, Prácheňsko, folklorní soubor Písečánek a Písečan, hudební a sociální rozvoj
Klíčová slova v angličtině
folklore, folk song, folk dance, customs, Prácheňsko, folklore ensemble Písečánek and Písečan, musical and social development
Rozsah průvodní práce
74 s., x, (141 691 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá folklorním souborem Písečánek a jeho přínosem pro dětské členy souboru. V první části definuje základní pojmy a vymezuje region Prácheňska, charakterizuje lidovou píseň, tance, nástroje a kroje na Prácheňsku. Dále se zabývá mapováním historie a současnosti folklorního souboru Písečan a jeho dětské složky Písečánek. Na základě dotazníkového šetření hodnotí rozvoj dítěte v oblasti hudební a sociální, jejich postoj k lidové písni a lidovému tanci. Diplomová práce je zakončena návrhem modelu výukové jednotky hudební výchovy, jejímž cílem je seznámit děti základní školy s prácheňskou lidovou písní a se zmíněným folklorním souborem.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the folklore ensemble Písečánek and its contribution to the child members of the ensemble. In the first part, he defines the basic terms and defines the region of Prácheňsko, characterizes the folk song, dances, instruments and costumes of the Prácheňsko. It also deals with mapping the history and present of the folklore group Písečan and its children's section Písečánek. Based on a questionnaire survey, they evaluate the child's development in the musical and social spheres, their attitude towards folk song and folk dance. The diploma thesis ends with a proposal for a model of a teaching unit of music education, the aim of which is to familiarize primary school children with the prácheňská folk song and the mentioned folklore ensemble.
Klíčová slova
folklor, lidová píseň, lidový tanec, zvyky, Prácheňsko, folklorní soubor Písečánek a Písečan, hudební a sociální rozvoj
Klíčová slova v angličtině
folklore, folk song, folk dance, customs, Prácheňsko, folklore ensemble Písečánek and Písečan, musical and social development
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění literatury a pramenů potřebných pro zpracování kvalifikační práce – do srpna 2022 2. Prostudování materiálu a vypracování osnovy práce – do září 2022 3. Zpracování jednotlivých kapitol – do ledna 2023 4. Zpracování přílohové části – do března 2023 5. Průběžné konzultace s vedoucím práce
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění literatury a pramenů potřebných pro zpracování kvalifikační práce – do srpna 2022 2. Prostudování materiálu a vypracování osnovy práce – do září 2022 3. Zpracování jednotlivých kapitol – do ledna 2023 4. Zpracování přílohové části – do března 2023 5. Průběžné konzultace s vedoucím práce
Seznam doporučené literatury
KLAPIL, P. Lidová píseň a hudební výchova. MUSICA VI. Olomouc: Hanex, 1997.
SEDLÁK, F. a R. SIEBR. Didaktika hudební výchovy 1 na prvním stupni základní školy: učebnice pro studenty pedagogické fakulty, studijní obor učitelství pro 1. stupeň základní školy. 2., upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství).
JANÁČEK, L. O lidové písni a lidové hudbě: dokumenty a studie. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1955. Janáčkův archiv (Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění).
REŽNÝ, J. Lidoví zpěváci na Prácheňsku: sborník lidových písní z Prácheňska. Praha: Panton, 1979.
LANGHAMMEROVÁ, J. Jižní Čechy: kraj – lidé – tradice. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2011.
Seznam doporučené literatury
KLAPIL, P. Lidová píseň a hudební výchova. MUSICA VI. Olomouc: Hanex, 1997.
SEDLÁK, F. a R. SIEBR. Didaktika hudební výchovy 1 na prvním stupni základní školy: učebnice pro studenty pedagogické fakulty, studijní obor učitelství pro 1. stupeň základní školy. 2., upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství).
JANÁČEK, L. O lidové písni a lidové hudbě: dokumenty a studie. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1955. Janáčkův archiv (Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění).
REŽNÝ, J. Lidoví zpěváci na Prácheňsku: sborník lidových písní z Prácheňska. Praha: Panton, 1979.
LANGHAMMEROVÁ, J. Jižní Čechy: kraj – lidé – tradice. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2011.