Znalost anglické slovní zásoby je klíčovým předpokladem úspěšné komunikace v cizím jazyce. Aby bylo učení slovní zásoby efektivní, musí učitelé vybrat vhodnou slovní zásobu, poskytnout podmínky pro učení a procvičovat v hodinách strategie učení slovní zásoby. V této práci jsou strategie učení slovní zásoby reprezentovány elektronickými kartičkami "flashcards" a sémantickým mapováním. Tyto strategie byly zahrnuty do výzkumné studie, která byla provedena s žáky osmých tříd. Výzkum probíhal ve dvou částech. V první části studenti vyplnili dotazník, který zjišťoval jejich současné způsoby učení slovní zásoby. Z dotazníku vyplynulo, že významná část studentů si bezděčně osvojuje slovní zásobu během používání technologií a záměrně prostřednictvím čtení seznamu slov. Druhá část výzkumu zahrnovala individuální rozhovory s méně úspěšnými studenty. V rozhovorech studenti testovali a reflektovali elektronické kartičky a sémantické mapy. Výsledky ukázaly opakující se trendy. Všichni účastníci preferovali elektronické kartičky. Účastníci se také shodli, že implementace strategií do hodin anglického jazyka by pro ně byla přínosná. V reakci na to
učitelé mohou do svých obvyklých hodin zakomponovat strategie a zahrnout elektronická zařízení pro zvýšení motivace studentů při učení slovní zásoby.
Anotace v angličtině
Knowledge of English vocabulary is a key requirement for successful communication in the language. To make vocabulary learning effective, teachers need to select appropriate vocabulary, provide conditions for learning and practice vocabulary learning strategies with students. In this thesis, vocabulary learning strategies are represented by electronic flashcards and semantic mapping. These strategies were included in the research study, which was carried out with eighth graders. The research was conducted in two parts. First, students filled in a questionnaire, which explored their current ways of learning vocabulary. The questionnaire showed that a significant number of students acquire vocabulary incidentally while using technology and deliberately through wordlist reading strategy. The second part of the research involved one-on-one interviews with less successful language learners. In the interviews, students tested and reflected on electronic flashcards and semantic maps. The results showed reoccurring trends. All participants preferred flashcards, mainly for being on an electronic device. Participants also agreed that implementing a variety of strategies into language lessons would be beneficial for them. In response to that, teachers can add strategy instruction in their usual language lessons and include electronic devices to increase students' motivation in vocabulary learning.
Znalost anglické slovní zásoby je klíčovým předpokladem úspěšné komunikace v cizím jazyce. Aby bylo učení slovní zásoby efektivní, musí učitelé vybrat vhodnou slovní zásobu, poskytnout podmínky pro učení a procvičovat v hodinách strategie učení slovní zásoby. V této práci jsou strategie učení slovní zásoby reprezentovány elektronickými kartičkami "flashcards" a sémantickým mapováním. Tyto strategie byly zahrnuty do výzkumné studie, která byla provedena s žáky osmých tříd. Výzkum probíhal ve dvou částech. V první části studenti vyplnili dotazník, který zjišťoval jejich současné způsoby učení slovní zásoby. Z dotazníku vyplynulo, že významná část studentů si bezděčně osvojuje slovní zásobu během používání technologií a záměrně prostřednictvím čtení seznamu slov. Druhá část výzkumu zahrnovala individuální rozhovory s méně úspěšnými studenty. V rozhovorech studenti testovali a reflektovali elektronické kartičky a sémantické mapy. Výsledky ukázaly opakující se trendy. Všichni účastníci preferovali elektronické kartičky. Účastníci se také shodli, že implementace strategií do hodin anglického jazyka by pro ně byla přínosná. V reakci na to
učitelé mohou do svých obvyklých hodin zakomponovat strategie a zahrnout elektronická zařízení pro zvýšení motivace studentů při učení slovní zásoby.
Anotace v angličtině
Knowledge of English vocabulary is a key requirement for successful communication in the language. To make vocabulary learning effective, teachers need to select appropriate vocabulary, provide conditions for learning and practice vocabulary learning strategies with students. In this thesis, vocabulary learning strategies are represented by electronic flashcards and semantic mapping. These strategies were included in the research study, which was carried out with eighth graders. The research was conducted in two parts. First, students filled in a questionnaire, which explored their current ways of learning vocabulary. The questionnaire showed that a significant number of students acquire vocabulary incidentally while using technology and deliberately through wordlist reading strategy. The second part of the research involved one-on-one interviews with less successful language learners. In the interviews, students tested and reflected on electronic flashcards and semantic maps. The results showed reoccurring trends. All participants preferred flashcards, mainly for being on an electronic device. Participants also agreed that implementing a variety of strategies into language lessons would be beneficial for them. In response to that, teachers can add strategy instruction in their usual language lessons and include electronic devices to increase students' motivation in vocabulary learning.
1. Pravidelné konzultace s vedoucí diplomové práce.
2. Shromáždění a prostudování odborné literatury týkající se tématu.
3. Příprava podkladů pro výzkum.
4. Provedení výzkumu.
5. Shromáždění dat a jejich analýza.
6. Vyvození závěrů výzkumu a jejich použití v praxi.
7. Sepsání diplomové práce při dodržení formálních aspektů.
Zásady pro vypracování
1. Pravidelné konzultace s vedoucí diplomové práce.
2. Shromáždění a prostudování odborné literatury týkající se tématu.
3. Příprava podkladů pro výzkum.
4. Provedení výzkumu.
5. Shromáždění dat a jejich analýza.
6. Vyvození závěrů výzkumu a jejich použití v praxi.
7. Sepsání diplomové práce při dodržení formálních aspektů.
Seznam doporučené literatury
Ağazade, A.S. & Verfali, G.M. (2013-2014). Frequency versus importance: Language learning strategy use in the EFL classroom. Applied Language Learning, 23-24, 47-62.
Chamot, A. U. (1998). Teaching learning strategies to language students. Professional preparation of teaching assistants in foreign languages. The George Washington University.
Chamot, A. U. (2005). Language learning strategy instruction: Current issues and research. Annual Review of Applied Linguistics, 25, 112-130.
Fan, M.Y. (2003). Frequency of use, perceived usefulness, and actual usefulness of second language vocabulary strategies: A study of Hong Kong learners. Modern Language Journal, 87(2), 222-241.
Gao, X. (2004). A critical review of questionnaire use in learner strategy research. Prospect, 19(3), 3-14.
Oxford, R. & Crookall, D. (1990). Vocabulary learning: a critical analysis of techniques. Tesl Canada journal, 7(2), 9-30.
Webb, S. & Nation, P. (2017). How vocabulary is learned. Oxford University Press.
Seznam doporučené literatury
Ağazade, A.S. & Verfali, G.M. (2013-2014). Frequency versus importance: Language learning strategy use in the EFL classroom. Applied Language Learning, 23-24, 47-62.
Chamot, A. U. (1998). Teaching learning strategies to language students. Professional preparation of teaching assistants in foreign languages. The George Washington University.
Chamot, A. U. (2005). Language learning strategy instruction: Current issues and research. Annual Review of Applied Linguistics, 25, 112-130.
Fan, M.Y. (2003). Frequency of use, perceived usefulness, and actual usefulness of second language vocabulary strategies: A study of Hong Kong learners. Modern Language Journal, 87(2), 222-241.
Gao, X. (2004). A critical review of questionnaire use in learner strategy research. Prospect, 19(3), 3-14.
Oxford, R. & Crookall, D. (1990). Vocabulary learning: a critical analysis of techniques. Tesl Canada journal, 7(2), 9-30.
Webb, S. & Nation, P. (2017). How vocabulary is learned. Oxford University Press.