Diplomová práce je zaměřena na rozvoj technického myšlení, zručnosti a kreativity u žáků na 1. stupni ZŠ. První část diplomové práce se zabývá vysvětlením jednotlivých pojmů. V druhé části jsou vybrány různé stavebnice, které jsou popsány a následně shrnuty v přehledných tabulkách. Poslední výzkumná část je sestavena z pěti aktivit, které následně plnili žáci 1. ročníku ZŠ. Jednotlivé modely, které byly sestaveny jsou v diplomové práci vloženy a popsány.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the development of technical thinking, skills and creativity in pupils at the first stage of primary school. The first part of the thesis deals with the explanation of the individual concepts. In the second part, different building blocks are selected, described and then summarized in clear tables. The last research part consists of five activities that were subsequently performed by pupils in the first year of primary school. The different models that were constructed are inserted and described in the thesis.
Klíčová slova
technická gramotnost, kreativita, 1. stupeň základní školy, konstrukční
činnosti
Klíčová slova v angličtině
technical literacy, creativity, 1st grade of primary school, cnstruction activities
Rozsah průvodní práce
105
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na rozvoj technického myšlení, zručnosti a kreativity u žáků na 1. stupni ZŠ. První část diplomové práce se zabývá vysvětlením jednotlivých pojmů. V druhé části jsou vybrány různé stavebnice, které jsou popsány a následně shrnuty v přehledných tabulkách. Poslední výzkumná část je sestavena z pěti aktivit, které následně plnili žáci 1. ročníku ZŠ. Jednotlivé modely, které byly sestaveny jsou v diplomové práci vloženy a popsány.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the development of technical thinking, skills and creativity in pupils at the first stage of primary school. The first part of the thesis deals with the explanation of the individual concepts. In the second part, different building blocks are selected, described and then summarized in clear tables. The last research part consists of five activities that were subsequently performed by pupils in the first year of primary school. The different models that were constructed are inserted and described in the thesis.
Klíčová slova
technická gramotnost, kreativita, 1. stupeň základní školy, konstrukční
činnosti
Klíčová slova v angličtině
technical literacy, creativity, 1st grade of primary school, cnstruction activities
Zásady pro vypracování
1. Technická teorie – rozvoj kreativity, tvořivost, technické myšlení, vhodnost stavebnic na 1. stupni, kategorie stavebnic.
2. Stavebnice – rešerše možností v České republice a v zahraničí.
3. Návrh a sestavení testovacích úloh.
4. Hodnocení činnosti a výstupy dětí, komparace získaných dat – cílová skupina, reprodukce plánu, předpokládané výstupy, aktivity.
5. Publikace výsledků a transfer do praxe.
Zásady pro vypracování
1. Technická teorie – rozvoj kreativity, tvořivost, technické myšlení, vhodnost stavebnic na 1. stupni, kategorie stavebnic.
2. Stavebnice – rešerše možností v České republice a v zahraničí.
3. Návrh a sestavení testovacích úloh.
4. Hodnocení činnosti a výstupy dětí, komparace získaných dat – cílová skupina, reprodukce plánu, předpokládané výstupy, aktivity.
5. Publikace výsledků a transfer do praxe.
Seznam doporučené literatury
HONZÍKOVÁ, Jarmila. Nonverbální tvořivost v technické výchově. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2008. ISBN 978-80-7043-714-8.
ŽÁK, Petr. Kreativita a její rozvoj. 2. aktualizované a doplněné vydání. V Brně: Motiv Press, 2017. ISBN 978-80-87981-23-8.
HONZÍKOVÁ, Jarmila a Margaréta SOJKOVÁ. Tvůrčí technické dovednosti. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2014. ISBN 9788026104124.
TULÁČKŮV SVĚT. Proč podporovat dětskou tvořivost? 5 tipů, jak na rozvoj dětské kreativity odmala. [online]. Máma Hanča, 2020 [2020-09-06]. Dostupné z: https://blog.tulackuvsvet.cz/2020/09/jak-na-rozvoj-detske-kreativity/
Seznam doporučené literatury
HONZÍKOVÁ, Jarmila. Nonverbální tvořivost v technické výchově. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2008. ISBN 978-80-7043-714-8.
ŽÁK, Petr. Kreativita a její rozvoj. 2. aktualizované a doplněné vydání. V Brně: Motiv Press, 2017. ISBN 978-80-87981-23-8.
HONZÍKOVÁ, Jarmila a Margaréta SOJKOVÁ. Tvůrčí technické dovednosti. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2014. ISBN 9788026104124.
TULÁČKŮV SVĚT. Proč podporovat dětskou tvořivost? 5 tipů, jak na rozvoj dětské kreativity odmala. [online]. Máma Hanča, 2020 [2020-09-06]. Dostupné z: https://blog.tulackuvsvet.cz/2020/09/jak-na-rozvoj-detske-kreativity/