Diplomová práce se zabývá tématem kompetencí učitelů 1. stupně základní školy k práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadanými. Jejím hlavním cílem je zmapovat úroveň těchto kompetencí v sedmi základních oblastech a odhalit faktory, které je ovlivňují, případně do jaké míry. Práce nejprve vymezuje výzkumný problém a klíčové pojmy, opírá se o odborné zdroje a dosud realizované výzkumy související s řešenou tematikou. Následně zpracovává data získaná při výzkumu provedeném formou dotazníkového šetření a vyhodnocuje úroveň profesních kompetencí učitelů 1. stupně základní školy k práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadanými a další formulované výzkumné otázky.
Anotace v angličtině
This degree thesis deals with the topic of competences of teachers of the 1st level of elementary schools for the work with pupils with special educational needs as well as gifted pupils. Its main objective is to map the level of the competences in seven basic areas and reveal the factors which affect them, and, as the case may be, to what degree. At first, the thesis defines the research problems and the key concepts. It is based on professional resources and the research carried out so far in this area. Subsequently, it processes the data obtained during the research carried out in the form of a questionnaire survey and evaluates the level of professional competences of primary school teachers to work with pupils with special educational needs and gifted pupils and other formulated research questions.
Klíčová slova
kompetence, profesní kompetence, speciální vzdělávací potřeby, první stupeň základní školy, dotazník
Klíčová slova v angličtině
competence, professional competence, special educational needs, primary school
Rozsah průvodní práce
90 s., v. s. (124 848 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem kompetencí učitelů 1. stupně základní školy k práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadanými. Jejím hlavním cílem je zmapovat úroveň těchto kompetencí v sedmi základních oblastech a odhalit faktory, které je ovlivňují, případně do jaké míry. Práce nejprve vymezuje výzkumný problém a klíčové pojmy, opírá se o odborné zdroje a dosud realizované výzkumy související s řešenou tematikou. Následně zpracovává data získaná při výzkumu provedeném formou dotazníkového šetření a vyhodnocuje úroveň profesních kompetencí učitelů 1. stupně základní školy k práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadanými a další formulované výzkumné otázky.
Anotace v angličtině
This degree thesis deals with the topic of competences of teachers of the 1st level of elementary schools for the work with pupils with special educational needs as well as gifted pupils. Its main objective is to map the level of the competences in seven basic areas and reveal the factors which affect them, and, as the case may be, to what degree. At first, the thesis defines the research problems and the key concepts. It is based on professional resources and the research carried out so far in this area. Subsequently, it processes the data obtained during the research carried out in the form of a questionnaire survey and evaluates the level of professional competences of primary school teachers to work with pupils with special educational needs and gifted pupils and other formulated research questions.
Klíčová slova
kompetence, profesní kompetence, speciální vzdělávací potřeby, první stupeň základní školy, dotazník
Klíčová slova v angličtině
competence, professional competence, special educational needs, primary school
Zásady pro vypracování
1. V teoretické části studentka vymezí problematiku a pojmy s oporou o odborné zdroje. 2. V části praktické uskuteční výzkum za využití výzkumných metod a vyvodí z něj závěry a doporučení pro praxi. 3. Dodrží formální požadavky diplomové práce. 4. Dodrží etické zásady při výzkumu - zachování anonymity respondentů. 5. Diplomovou práci zpracuje a odevzdá v textové i elektronické podobě.
Zásady pro vypracování
1. V teoretické části studentka vymezí problematiku a pojmy s oporou o odborné zdroje. 2. V části praktické uskuteční výzkum za využití výzkumných metod a vyvodí z něj závěry a doporučení pro praxi. 3. Dodrží formální požadavky diplomové práce. 4. Dodrží etické zásady při výzkumu - zachování anonymity respondentů. 5. Diplomovou práci zpracuje a odevzdá v textové i elektronické podobě.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, Barbora. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích evropské unie a v dalších vybraných zemích. Brno: MU, 2006. ISBN 80-210-3971-X.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
KENDÍKOVÁ, Jitka. Vzdělávání žáka s SVP. Praha: Raabe, 2016. ISBN 978-80-7496-213-4.
LAZAROVÁ, Bohumíra. Cesty dalšího vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-114-6.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, Barbora. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích evropské unie a v dalších vybraných zemích. Brno: MU, 2006. ISBN 80-210-3971-X.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
KENDÍKOVÁ, Jitka. Vzdělávání žáka s SVP. Praha: Raabe, 2016. ISBN 978-80-7496-213-4.
LAZAROVÁ, Bohumíra. Cesty dalšího vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-114-6.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.