Tato bakalářská práce se zabývá testováním hrubé motoriky u dospělých
s mentálním postižením. Práce se skládá ze dvou částí - teoretické a praktické.
Teoretická část se opírá o literární a internetové zdroje a zabývá se mentálním
postižením, hrubou motorikou a pohybem. Praktická část se zaměřuje na testování
hrubé motoriky dle Nového testu (NT) a dále také na cvičební jednotku na trénink
motoriky. V neposlední řadě jsou zde analyzovány cíle a hypotézy práce, které byly určeny na začátku. Výstupem je zhodnocení provedení NT a navržená cvičební
jednotka, kterou je možné ovlivnit hrubou motoriku u dospělých s mentálním
postižením. Výsledky závisí na včasnosti a pravidelnosti intervence a přístupu
probandů a rodiny.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis examines testing of gross motor skills in adults with mental disabilities. It contains two parts - theoretical and practical one. Theoretical part is based on literary and internet sources and it deals with mental disabilities, gross motor skills and movement. Practical part is focused on gross motor skills test called Nový tets (NT) and training plan for improvement of gross motor skills. There is also an analysis of goals and hypothesis determined at the begining of the work. Output of work is NT performance and proposed training for improvement of gross motor
skills in adults with mental disabilitties. Results depend on timeliness and regularity of training and also on attitude of exerciser and family.
Klíčová slova
hrubá motorika, trénink, mentální postižení
Klíčová slova v angličtině
gross motor skills, training, mental disability
Rozsah průvodní práce
82 s. (123 089 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá testováním hrubé motoriky u dospělých
s mentálním postižením. Práce se skládá ze dvou částí - teoretické a praktické.
Teoretická část se opírá o literární a internetové zdroje a zabývá se mentálním
postižením, hrubou motorikou a pohybem. Praktická část se zaměřuje na testování
hrubé motoriky dle Nového testu (NT) a dále také na cvičební jednotku na trénink
motoriky. V neposlední řadě jsou zde analyzovány cíle a hypotézy práce, které byly určeny na začátku. Výstupem je zhodnocení provedení NT a navržená cvičební
jednotka, kterou je možné ovlivnit hrubou motoriku u dospělých s mentálním
postižením. Výsledky závisí na včasnosti a pravidelnosti intervence a přístupu
probandů a rodiny.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis examines testing of gross motor skills in adults with mental disabilities. It contains two parts - theoretical and practical one. Theoretical part is based on literary and internet sources and it deals with mental disabilities, gross motor skills and movement. Practical part is focused on gross motor skills test called Nový tets (NT) and training plan for improvement of gross motor skills. There is also an analysis of goals and hypothesis determined at the begining of the work. Output of work is NT performance and proposed training for improvement of gross motor
skills in adults with mental disabilitties. Results depend on timeliness and regularity of training and also on attitude of exerciser and family.
Klíčová slova
hrubá motorika, trénink, mentální postižení
Klíčová slova v angličtině
gross motor skills, training, mental disability
Zásady pro vypracování
Zpracovat seznam odborné literatury na vybrané téma
Stanovit cíl kvalifikační práce
Zpracovat teoretickou a praktickou část práce dle požadavků FZS
Popsat metodiku praktické části
Vypracovat diskuzi a závěr kvalifikační práce
Dodržet formální úpravu kvalifikační práce dle požadavků FZS
Dodržet citační normu
Zásady pro vypracování
Zpracovat seznam odborné literatury na vybrané téma
Stanovit cíl kvalifikační práce
Zpracovat teoretickou a praktickou část práce dle požadavků FZS
Popsat metodiku praktické části
Vypracovat diskuzi a závěr kvalifikační práce
Dodržet formální úpravu kvalifikační práce dle požadavků FZS
Dodržet citační normu
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ Barbora. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje.1.vydání, Praha: Portal, 2014.184s. ISBN 978-80-262-0693-4 VALENTA Milan, MICHALÍK Jan a LEČBYCH Martin. Mentálnípostižení.2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2018, 392s. ISBN 978-80-271-0378-2 LEČBYCH Martin. Mentální retardace v dospívání a mladé dospělosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008.248s. ISBN 978-80-244-2071-4 VYSKOTOVÁ Jana, MACHÁČKOVÁ Kateřina. Jemná motorika. Praha: Grada, 2013.176s. ISBN 978-80-247-4698-2 FRANIOK, Petr. Vzdělávání osob s mentálním postižením. 2. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2007. 140 s.; ISBN: 978- 80-7368-274-3 (brož.) AHARONI Hezkiah. Adapted physical activities for the intellectually challenged adolescent: Psychomotor characteristic and implications for programming and motor intervention [online]. 2004. Int J Adolesc Med Health, 2005. [cit.21.1.2021]. dostupné z:researchgate.net/publication/7840397
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ Barbora. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje.1.vydání, Praha: Portal, 2014.184s. ISBN 978-80-262-0693-4 VALENTA Milan, MICHALÍK Jan a LEČBYCH Martin. Mentálnípostižení.2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2018, 392s. ISBN 978-80-271-0378-2 LEČBYCH Martin. Mentální retardace v dospívání a mladé dospělosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008.248s. ISBN 978-80-244-2071-4 VYSKOTOVÁ Jana, MACHÁČKOVÁ Kateřina. Jemná motorika. Praha: Grada, 2013.176s. ISBN 978-80-247-4698-2 FRANIOK, Petr. Vzdělávání osob s mentálním postižením. 2. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2007. 140 s.; ISBN: 978- 80-7368-274-3 (brož.) AHARONI Hezkiah. Adapted physical activities for the intellectually challenged adolescent: Psychomotor characteristic and implications for programming and motor intervention [online]. 2004. Int J Adolesc Med Health, 2005. [cit.21.1.2021]. dostupné z:researchgate.net/publication/7840397