Diplomová práce řeší environmentální problémy a záležitosti týkající se odpadového hospodářství. Vše je zakomponováno v projektu, který je určený žákům na prvním stupni základní školy.
Teoretická část se v úvodu zabývá projektovou výukou, jejím vznikem, vývojem a především výhodami a nedostatky, které přináší. Dále je popsané odpadové hospodářství obecně a konkrétně v České republice. Celá problematika odpadového hospodářství a ekologie a seznámení s těmito tématy je přiblíženo žákům na prvním stupni ZŠ.
V praktické části jsou zkonstruované dva projekty s konkrétními úkoly pro mladší a starší žáky na prvním stupni. Také jsou zde navržené dílčí náměty práce s odpadovým materiálem s badatelským přístupem. Na konci této části jsou uvedené možnosti evaluace projektu a ověření aktivit v praxi.
V závěru je shrnutá celá práce, jsou zde uvedené zkušenosti získané po uskutečnění praktické části. V přílohách se nachází především pracovní listy a materiály určené ke zrealizování projektů.
Anotace v angličtině
The thesis addresses environmental problems and issues related to waste management. All this included in a project aimed at pupils in the first stage of primary school.
The theoretical part of the introduction deals with project-based learning, its origin, development and above all the advantages and disadvantages it brings. It also describes waste management in general and specifically in the Czech Republic. The entire issue of waste management and ekology and the introduction to these topics is introduced to pupils at the first level of primary school.
In the practical part, two projects with specific tasks are constructed for younger and older pupils at the first level. There are also some suggestions for working with waste material with an exploratory approach. At the end of this section, options for project evaluation and verifications of the activities in practice are given.
In the conclusion, the entire work summarized and the experiences gained after the practical part are presented here. The appendices mainly contain worksheets and materials intended for the implementation of projects.
Klíčová slova
projektové vyučování, odpadové hospodářství, ekologie, základní škola
Klíčová slova v angličtině
project teaching, waste management, ecology, primary school
Rozsah průvodní práce
94
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce řeší environmentální problémy a záležitosti týkající se odpadového hospodářství. Vše je zakomponováno v projektu, který je určený žákům na prvním stupni základní školy.
Teoretická část se v úvodu zabývá projektovou výukou, jejím vznikem, vývojem a především výhodami a nedostatky, které přináší. Dále je popsané odpadové hospodářství obecně a konkrétně v České republice. Celá problematika odpadového hospodářství a ekologie a seznámení s těmito tématy je přiblíženo žákům na prvním stupni ZŠ.
V praktické části jsou zkonstruované dva projekty s konkrétními úkoly pro mladší a starší žáky na prvním stupni. Také jsou zde navržené dílčí náměty práce s odpadovým materiálem s badatelským přístupem. Na konci této části jsou uvedené možnosti evaluace projektu a ověření aktivit v praxi.
V závěru je shrnutá celá práce, jsou zde uvedené zkušenosti získané po uskutečnění praktické části. V přílohách se nachází především pracovní listy a materiály určené ke zrealizování projektů.
Anotace v angličtině
The thesis addresses environmental problems and issues related to waste management. All this included in a project aimed at pupils in the first stage of primary school.
The theoretical part of the introduction deals with project-based learning, its origin, development and above all the advantages and disadvantages it brings. It also describes waste management in general and specifically in the Czech Republic. The entire issue of waste management and ekology and the introduction to these topics is introduced to pupils at the first level of primary school.
In the practical part, two projects with specific tasks are constructed for younger and older pupils at the first level. There are also some suggestions for working with waste material with an exploratory approach. At the end of this section, options for project evaluation and verifications of the activities in practice are given.
In the conclusion, the entire work summarized and the experiences gained after the practical part are presented here. The appendices mainly contain worksheets and materials intended for the implementation of projects.
Klíčová slova
projektové vyučování, odpadové hospodářství, ekologie, základní škola
Klíčová slova v angličtině
project teaching, waste management, ecology, primary school
Zásady pro vypracování
1. Projektová výuka, teorie a možnosti realizace.
2. Odpadové hospodářství a jeho přesah do životního prostředí.
3. Analýza integrace ekologické problematiky do výuky na ZŠ.
4. Konstrukce výukového projektu se zaměřením na práci s odpadem.
5. Návrh dílčích námětů na tvorbu s odpadovým materiálem s využitím badatelských přístupů.
6. Možnosti evaluace projektu a ověření dílčích projektových aktivit v praxi.
Zásady pro vypracování
1. Projektová výuka, teorie a možnosti realizace.
2. Odpadové hospodářství a jeho přesah do životního prostředí.
3. Analýza integrace ekologické problematiky do výuky na ZŠ.
4. Konstrukce výukového projektu se zaměřením na práci s odpadem.
5. Návrh dílčích námětů na tvorbu s odpadovým materiálem s využitím badatelských přístupů.
6. Možnosti evaluace projektu a ověření dílčích projektových aktivit v praxi.
Seznam doporučené literatury
1. FRIEDMANN, Zdeněk. Didaktika technické výchovy. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2001. 92 s. ISBN 80-210-2641-3.
2. HONZÍKOVÁ, J. Teorie a praxe tvořivosti v pracovní výchově. Plzeň, Pedagogické centru, 2003. 239 s. ISBN 80-7020-124-X.
3. JEMELKA, P. Úvod do ekologické problematiky.Brno: MU v Brně, 1996. 72 s. ISBN 80-210-3103-4.
4. KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2006. 160 s. ISBN 80-210-4142-0.
5. LOKŠA J., LOKŠOVÁ I. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X.
Seznam doporučené literatury
1. FRIEDMANN, Zdeněk. Didaktika technické výchovy. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2001. 92 s. ISBN 80-210-2641-3.
2. HONZÍKOVÁ, J. Teorie a praxe tvořivosti v pracovní výchově. Plzeň, Pedagogické centru, 2003. 239 s. ISBN 80-7020-124-X.
3. JEMELKA, P. Úvod do ekologické problematiky.Brno: MU v Brně, 1996. 72 s. ISBN 80-210-3103-4.
4. KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2006. 160 s. ISBN 80-210-4142-0.
5. LOKŠA J., LOKŠOVÁ I. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X.