Diplomová práce se zabývá konstrukčními úlohami v pracovních činnostech u žáků prvního stupně základní školy.
V teoretické části je popsán tvořivý žák, učitel a tvořivý proces, který odpovídá příslušnému věku dítěte.
V praktické části je navrženo a zrealizováno několik pracovních úloh uskutečněných na třech odlišných základních školách. Jsou zde popsány úkoly provedené na 3D tiskárně, pomocí 3D pera, z přírodnin i umělých materiálů. Navržené postupy mohou být inspirací pro kolegy z učitelského oboru, jsou opřené o zkušenosti s dětmi, tyto úkoly je možné i dále rozvíjet, inovovat a kombinovat.
V závěru jsou shrnuté zkušenosti ze zpracovaných úkolů. Doplňují to v přílohách pracovní listy, které lze v této podobě použít nebo modifikovat podle individuálních potřeb.
Anotace v angličtině
The thesis deals with construction tasks in craft activities for first-level primary school students.
The theoretical part describes the creative pupil, the teacher, and the creative process corresponding to the child's age.
In the practical part, several work tasks are designed and implemented in three different elementary schools. The tasks performed on a 3D printer, using a 3D pen, with natural and artificial materials are described. The proposed procedures can be an inspiration for colleagues in the teaching profession and are based on personal experiences with children. These tasks can be further developed, innovated, and combined.
In the conclusion, the experiences from the developed tasks are summarised. This is supplemented by worksheets in the appendices, which can be used in this form or modified according to individual needs.
Klíčová slova
technická výchova, konstrukční úlohy, základní škola, tvořivý proces, 3D tisk
Klíčová slova v angličtině
technical education, construction tasks, primary school, creative process, 3D printing
Rozsah průvodní práce
128
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá konstrukčními úlohami v pracovních činnostech u žáků prvního stupně základní školy.
V teoretické části je popsán tvořivý žák, učitel a tvořivý proces, který odpovídá příslušnému věku dítěte.
V praktické části je navrženo a zrealizováno několik pracovních úloh uskutečněných na třech odlišných základních školách. Jsou zde popsány úkoly provedené na 3D tiskárně, pomocí 3D pera, z přírodnin i umělých materiálů. Navržené postupy mohou být inspirací pro kolegy z učitelského oboru, jsou opřené o zkušenosti s dětmi, tyto úkoly je možné i dále rozvíjet, inovovat a kombinovat.
V závěru jsou shrnuté zkušenosti ze zpracovaných úkolů. Doplňují to v přílohách pracovní listy, které lze v této podobě použít nebo modifikovat podle individuálních potřeb.
Anotace v angličtině
The thesis deals with construction tasks in craft activities for first-level primary school students.
The theoretical part describes the creative pupil, the teacher, and the creative process corresponding to the child's age.
In the practical part, several work tasks are designed and implemented in three different elementary schools. The tasks performed on a 3D printer, using a 3D pen, with natural and artificial materials are described. The proposed procedures can be an inspiration for colleagues in the teaching profession and are based on personal experiences with children. These tasks can be further developed, innovated, and combined.
In the conclusion, the experiences from the developed tasks are summarised. This is supplemented by worksheets in the appendices, which can be used in this form or modified according to individual needs.
Klíčová slova
technická výchova, konstrukční úlohy, základní škola, tvořivý proces, 3D tisk
Klíčová slova v angličtině
technical education, construction tasks, primary school, creative process, 3D printing
Zásady pro vypracování
Přehled námětů pro konstrukční činnosti a jejich analýza.
Příprava vlastních nebo inovovaných projektů zaměřených na konstrukční činnost dětí.
Využití 3D tisku, stavebnic a přírodnin v konstrukčních projektech.
Alternativní metody a odlišné pohledy na jejich využití ve výuce na ZŠ.
Tvorba ověřeného postupu pro vývoj a tvorbu dalších námětů.
Ověření námětů v praxi na cílové skupině.
Zásady pro vypracování
Přehled námětů pro konstrukční činnosti a jejich analýza.
Příprava vlastních nebo inovovaných projektů zaměřených na konstrukční činnost dětí.
Využití 3D tisku, stavebnic a přírodnin v konstrukčních projektech.
Alternativní metody a odlišné pohledy na jejich využití ve výuce na ZŠ.
Tvorba ověřeného postupu pro vývoj a tvorbu dalších námětů.
Ověření námětů v praxi na cílové skupině.
Seznam doporučené literatury
Třeštík, Michael. Umění vnímat architekturu pro děti a rodiče. Vydání první. Praha: Motto, 2020. 337 stran. ISBN 978-80-267-1897-0.
Cole, Emily, ed. Průvodce architekturou. První české vydání. Praha: Svojtka & Co., 2018. 352 stran. ISBN 978-80-256-2358-9.
Dusmann, Cori. Minecraft průvodce pro rodiče: praktické rady pro rodiče dětí hrajících Minecraft. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. 278 stran. ISBN 978-80-247-5286-0.
Fichnová, Katarína a Szobiová, Eva. Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí: náměty k RVP pro předškolní vzdělávání. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. 130 s. ISBN 978-80-262-0195-3.
Seznam doporučené literatury
Třeštík, Michael. Umění vnímat architekturu pro děti a rodiče. Vydání první. Praha: Motto, 2020. 337 stran. ISBN 978-80-267-1897-0.
Cole, Emily, ed. Průvodce architekturou. První české vydání. Praha: Svojtka & Co., 2018. 352 stran. ISBN 978-80-256-2358-9.
Dusmann, Cori. Minecraft průvodce pro rodiče: praktické rady pro rodiče dětí hrajících Minecraft. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. 278 stran. ISBN 978-80-247-5286-0.
Fichnová, Katarína a Szobiová, Eva. Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí: náměty k RVP pro předškolní vzdělávání. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. 130 s. ISBN 978-80-262-0195-3.