Diplomová práce se zaměřuje na konečné automaty a jejich využití ve výuce na základní škole. Je zde uvedeno několik definic informatiky jako vědního oboru, zdůrazněna důležitost teoretické informatiky a jsou zde představeny konečné automaty a jejich reprezentace. Text dále popisuje revizi RVP ZV v oblasti informatiky a způsob, jak by mohly být konečné automaty zakotveny do výuky na základní škole. Výsledkem práce je sada devíti úloh souvisejících s konečnými automaty s metodickými pokyny, které byly ověřeny a upraveny na základě zpětné vazby žáků během výuky. Tyto úlohy mohou sloužit jako náplň čtyř vyučovacích hodin. Konečné automaty jako nejjednodušší modely počítače mají potenciál k naplnění výstupů uvedených v RVP ZV ve vzdělávací oblasti Informatika. Úlohy s nimi související pomáhají žákům osvojit si teoretické znalosti z vědního oboru informatika a praktické dovednosti pro řešení problémů.
Annotation in English
The thesis focuses on finite automata and their use in elementary school education. Several definitions of computer science as a discipline are given, the importance of theoretical computer science is emphasized, and finite automata and their representations are introduced. The text further describes the revision of the Framework Educational Programme for Basic Education (RVP ZV) in the field of computer science and how finite automata could be embedded in primary school teaching. The result of the work is a set of nine educational activities related to finite automata, which have been verified and modified based on pupils' feedback during lessons. These activities can be used to fill four lessons. Finite automata, as the simplest models of computers, have the potential to fulfil the outcomes specified in the educational activities (RVP ZV) in the educational area of Computer Science. The educational activities related to them help pupils to acquire theoretical knowledge in the field of computer science and practical problem-solving skills.
finite automata, theoretical computer science, educational materials, school computer science, school informatics
Length of the covering note
120 s., i
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce se zaměřuje na konečné automaty a jejich využití ve výuce na základní škole. Je zde uvedeno několik definic informatiky jako vědního oboru, zdůrazněna důležitost teoretické informatiky a jsou zde představeny konečné automaty a jejich reprezentace. Text dále popisuje revizi RVP ZV v oblasti informatiky a způsob, jak by mohly být konečné automaty zakotveny do výuky na základní škole. Výsledkem práce je sada devíti úloh souvisejících s konečnými automaty s metodickými pokyny, které byly ověřeny a upraveny na základě zpětné vazby žáků během výuky. Tyto úlohy mohou sloužit jako náplň čtyř vyučovacích hodin. Konečné automaty jako nejjednodušší modely počítače mají potenciál k naplnění výstupů uvedených v RVP ZV ve vzdělávací oblasti Informatika. Úlohy s nimi související pomáhají žákům osvojit si teoretické znalosti z vědního oboru informatika a praktické dovednosti pro řešení problémů.
Annotation in English
The thesis focuses on finite automata and their use in elementary school education. Several definitions of computer science as a discipline are given, the importance of theoretical computer science is emphasized, and finite automata and their representations are introduced. The text further describes the revision of the Framework Educational Programme for Basic Education (RVP ZV) in the field of computer science and how finite automata could be embedded in primary school teaching. The result of the work is a set of nine educational activities related to finite automata, which have been verified and modified based on pupils' feedback during lessons. These activities can be used to fill four lessons. Finite automata, as the simplest models of computers, have the potential to fulfil the outcomes specified in the educational activities (RVP ZV) in the educational area of Computer Science. The educational activities related to them help pupils to acquire theoretical knowledge in the field of computer science and practical problem-solving skills.
finite automata, theoretical computer science, educational materials, school computer science, school informatics
Research Plan
Definujte konečné automaty a související pojmy a jejich zařazení v kontextu teoretické informatiky.
Analyzujte revizi RVP ZV týkající se informatiky a možnosti naplnění výstupů z něj prostřednictvím výuky konečných automatů.
Vytvořte sadu úloh s metodikami souvisejících s konečnými automaty pro naplnění vybraných výstupů.
Ověřte sadu úloh v praxi.
Diskutujte výsledky, které vyplynuly z ověření.
Úlohy přiložte k diplomové práci v digitální podobě.
Research Plan
Definujte konečné automaty a související pojmy a jejich zařazení v kontextu teoretické informatiky.
Analyzujte revizi RVP ZV týkající se informatiky a možnosti naplnění výstupů z něj prostřednictvím výuky konečných automatů.
Vytvořte sadu úloh s metodikami souvisejících s konečnými automaty pro naplnění vybraných výstupů.
Ověřte sadu úloh v praxi.
Diskutujte výsledky, které vyplynuly z ověření.
Úlohy přiložte k diplomové práci v digitální podobě.
Recommended resources
BOKR, Josef a MATOUŠEK, Václav, 2003. Logiky a automaty. Plzeň: Západočeská univerzita. 94 s.
HROMKOVIČ, Juraj, 2004. Theoretical computer science: introduction to automata, computability, complexity, algorithmics, randomization, communication and cryptography. Berlin: Springer. x, 313 s. Texts in theoretical computer science. ISBN 3-540-14015-8.
SHALLIT, Jeffrey Outlaw, 2009. A second course in formal languages and automata theory. 1st pub. New York: Cambridge University Press. 240 s. ISBN 978-0-521-86572-2.
Recommended resources
BOKR, Josef a MATOUŠEK, Václav, 2003. Logiky a automaty. Plzeň: Západočeská univerzita. 94 s.
HROMKOVIČ, Juraj, 2004. Theoretical computer science: introduction to automata, computability, complexity, algorithmics, randomization, communication and cryptography. Berlin: Springer. x, 313 s. Texts in theoretical computer science. ISBN 3-540-14015-8.
SHALLIT, Jeffrey Outlaw, 2009. A second course in formal languages and automata theory. 1st pub. New York: Cambridge University Press. 240 s. ISBN 978-0-521-86572-2.