Teoretická část je rozdělena na dvě oblasti. V první je senzorická integrace přiblížena jako neurologický proces, jako terapeutický koncept i teorie, ze které vychází. Současně jsou uvedeny také jednotlivé smysly, které se do procesu zapojují, a poruchy smyslového zpracování. Druhá oblast stručně popisuje definici domácího prostředí, jeho význam a možné aktivity či úpravy domácnosti dle potřeb dětí s touto poruchou.
Praktická část poukazuje na povědomí o senzorické integraci a možnosti aplikovat její prvky do domácího prostředí u rodin, jež mají děti s poruchou smyslové integrace. Zároveň nabízí shromážděné nápady na smyslové aktivity, které lze v domácnostech provádět bez využití nákladných pomůcek.
Anotace v angličtině
The theoretical part is divided into two areas. In the first, sensory integration is approached as a neurological process, as a therapeutic concept and the theory on which it is based. At the same time, the individual senses involved in the process and sensory processing disorders are also listed. The second area briefly describes the definition of the home environment, its importance and possible activities or adjustments of the home environment according to the needs of children with this disorder.
The practical part points to the awareness of sensory integration and the possibility of applying its elements to the home environment in families that have children with sensory integration disorders. At the same time, it offers collected ideas for sensory activities that can be performed in households without the use of expensive aids.
Klíčová slova
Senzorická integrace, ergoterapie, domácí prostředí u poruch senzorické integrace
Klíčová slova v angličtině
Sensory integration, Occupational therapy, home environment and sensory integration disorder
Rozsah průvodní práce
67
Jazyk
CZ
Anotace
Teoretická část je rozdělena na dvě oblasti. V první je senzorická integrace přiblížena jako neurologický proces, jako terapeutický koncept i teorie, ze které vychází. Současně jsou uvedeny také jednotlivé smysly, které se do procesu zapojují, a poruchy smyslového zpracování. Druhá oblast stručně popisuje definici domácího prostředí, jeho význam a možné aktivity či úpravy domácnosti dle potřeb dětí s touto poruchou.
Praktická část poukazuje na povědomí o senzorické integraci a možnosti aplikovat její prvky do domácího prostředí u rodin, jež mají děti s poruchou smyslové integrace. Zároveň nabízí shromážděné nápady na smyslové aktivity, které lze v domácnostech provádět bez využití nákladných pomůcek.
Anotace v angličtině
The theoretical part is divided into two areas. In the first, sensory integration is approached as a neurological process, as a therapeutic concept and the theory on which it is based. At the same time, the individual senses involved in the process and sensory processing disorders are also listed. The second area briefly describes the definition of the home environment, its importance and possible activities or adjustments of the home environment according to the needs of children with this disorder.
The practical part points to the awareness of sensory integration and the possibility of applying its elements to the home environment in families that have children with sensory integration disorders. At the same time, it offers collected ideas for sensory activities that can be performed in households without the use of expensive aids.
Klíčová slova
Senzorická integrace, ergoterapie, domácí prostředí u poruch senzorické integrace
Klíčová slova v angličtině
Sensory integration, Occupational therapy, home environment and sensory integration disorder
Zásady pro vypracování
Zpracovat seznam odborné literatury na vybrané téma
Stanovit cíl kvalifikační práce
Zpracovat teoretickou a praktickou část práce dle požadavků FZS
Popsat metodiku praktické části
Vypracovat diskuzi a závěr kvalifikační práce
Dodržet formální úpravu kvalifikační práce dle požadavků FZS
Dodržet citační normu
Zásady pro vypracování
Zpracovat seznam odborné literatury na vybrané téma
Stanovit cíl kvalifikační práce
Zpracovat teoretickou a praktickou část práce dle požadavků FZS
Popsat metodiku praktické části
Vypracovat diskuzi a závěr kvalifikační práce
Dodržet formální úpravu kvalifikační práce dle požadavků FZS
Dodržet citační normu
Seznam doporučené literatury
KITTNAR, Otomar. Lékařská fyziologie. Grada Publishing a.s,2011. ISBN 9788024730684
POKORNÁ,Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. PORTÁL s.r.o, 2004. ISBN 9788073678173
PETRŽELOVÁ,Marcela. Chytré, ale roztěkané. Omega, 2017. ISBN 9788073905897
JEDLIČKA,Richard. Psychický vývoj dítěte a výchova: Jak porozumnět socializačním obtížím. Grada Publishing a,s. 2017. ISBN 9788027100965
POLÁKOVÁ, Petra. Jak rozvíjet pohyb, emoce a smysly: Pozorné a spokojené dítě. Grada Publishing a,s.2019. ISBN 9788027126927
AYRES,A.Jean. Sensory Integration and the Child: Understanding Hidden Sensory Challenges. Western Psychological Services, 2005. ISBN 9780874244373
Seznam doporučené literatury
KITTNAR, Otomar. Lékařská fyziologie. Grada Publishing a.s,2011. ISBN 9788024730684
POKORNÁ,Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. PORTÁL s.r.o, 2004. ISBN 9788073678173
PETRŽELOVÁ,Marcela. Chytré, ale roztěkané. Omega, 2017. ISBN 9788073905897
JEDLIČKA,Richard. Psychický vývoj dítěte a výchova: Jak porozumnět socializačním obtížím. Grada Publishing a,s. 2017. ISBN 9788027100965
POLÁKOVÁ, Petra. Jak rozvíjet pohyb, emoce a smysly: Pozorné a spokojené dítě. Grada Publishing a,s.2019. ISBN 9788027126927
AYRES,A.Jean. Sensory Integration and the Child: Understanding Hidden Sensory Challenges. Western Psychological Services, 2005. ISBN 9780874244373