Tato bakalářská práce je zaměřena na využití muzikoterapeutických prvků v rámci ergoterapeutické praxe. Sledovaným souborem jsou konkrétně dvě skupiny. První z nich tvoří 28 ergoterapeutů z České republiky, druhou 37 ze zahraničí. Tyto dvě skupiny byly vybrány hlavně z důvodu získání většího množství dat a možnosti zmapování rozdílů situace v ČR a mimo ni. Ze zahraničních respondentů se do výzkumu zapojili nejvíce ergoterapeuti ze Spojených států Amerických a Velká Británie, ale také z Austrálie, Kanady, Rakouska, Německa a dalších zemí. Ti prostřednictvím elektronicky rozesílaných dotazníků odpovídali na otázky týkající se výše zmíněné problematiky.
Hlavním cílem bylo zjistit, zda mají hudební elementy v ergoterapii své zastoupení, jakým způsobem jsou různé muzikoterapeutické prvky využívány a jaké má toto propojení s hudbou vliv na děti s kombinovaným postižením. Velmi často jsou tato postižení poměrně závažná, dětem i jejich rodinám způsobují obtíže v mnoha oblastech a terapie s nimi vyžaduje používání různých alternativních přístupů, jako je muzikoterapie. To je hlavní důvod, proč si autor zvolil právě tuto dětskou skupinu.
Výsledky naznačují, že muzikoterapeutické prvky mají v dětské ergoterapii poměrně široké využití, ačkoliv je v mnoha případech patrná absence vhodného vzdělávání i standardizovaných hodnotících metod.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the use of music therapy elements within occupational therapy practice. This study has two groups of participants. The first one consists of 28 occupational therapists from the Czech Republic, the second one consists of 37 occupational therapists from abroad, in order to obtain more data and to be able to map the differences between the situation in the Czech Republic and abroad. Of the foreign respondents, occupational therapists from the United States of America and the United Kingdom, as well as from Australia, Canada, Austria, Germany and other countries participated in the research. They answered questions on the above-mentioned issues through electronically sent questionnaires.
The main aim was to find out whether musical elements are represented in occupational therapy, how different music therapy elements are used and what effect this connection with music has on children with combined disabilities. Very often these disabilities are quite severe, causing difficulties for children and their families in many areas, and therapy with them requires the use of different alternative approaches like music therapy. This is the main reason why I chose this particular group of children.
The results suggest that music therapy elements are quite widely used in paediatric occupational therapy, although the lack of appropriate training and standardised assessment methods is evident in many cases.
Klíčová slova
muzikoterapie, hudba, kombinované postižení, děti
Klíčová slova v angličtině
music therapy, music, multiple disability, children
Rozsah průvodní práce
89
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je zaměřena na využití muzikoterapeutických prvků v rámci ergoterapeutické praxe. Sledovaným souborem jsou konkrétně dvě skupiny. První z nich tvoří 28 ergoterapeutů z České republiky, druhou 37 ze zahraničí. Tyto dvě skupiny byly vybrány hlavně z důvodu získání většího množství dat a možnosti zmapování rozdílů situace v ČR a mimo ni. Ze zahraničních respondentů se do výzkumu zapojili nejvíce ergoterapeuti ze Spojených států Amerických a Velká Británie, ale také z Austrálie, Kanady, Rakouska, Německa a dalších zemí. Ti prostřednictvím elektronicky rozesílaných dotazníků odpovídali na otázky týkající se výše zmíněné problematiky.
Hlavním cílem bylo zjistit, zda mají hudební elementy v ergoterapii své zastoupení, jakým způsobem jsou různé muzikoterapeutické prvky využívány a jaké má toto propojení s hudbou vliv na děti s kombinovaným postižením. Velmi často jsou tato postižení poměrně závažná, dětem i jejich rodinám způsobují obtíže v mnoha oblastech a terapie s nimi vyžaduje používání různých alternativních přístupů, jako je muzikoterapie. To je hlavní důvod, proč si autor zvolil právě tuto dětskou skupinu.
Výsledky naznačují, že muzikoterapeutické prvky mají v dětské ergoterapii poměrně široké využití, ačkoliv je v mnoha případech patrná absence vhodného vzdělávání i standardizovaných hodnotících metod.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the use of music therapy elements within occupational therapy practice. This study has two groups of participants. The first one consists of 28 occupational therapists from the Czech Republic, the second one consists of 37 occupational therapists from abroad, in order to obtain more data and to be able to map the differences between the situation in the Czech Republic and abroad. Of the foreign respondents, occupational therapists from the United States of America and the United Kingdom, as well as from Australia, Canada, Austria, Germany and other countries participated in the research. They answered questions on the above-mentioned issues through electronically sent questionnaires.
The main aim was to find out whether musical elements are represented in occupational therapy, how different music therapy elements are used and what effect this connection with music has on children with combined disabilities. Very often these disabilities are quite severe, causing difficulties for children and their families in many areas, and therapy with them requires the use of different alternative approaches like music therapy. This is the main reason why I chose this particular group of children.
The results suggest that music therapy elements are quite widely used in paediatric occupational therapy, although the lack of appropriate training and standardised assessment methods is evident in many cases.
Klíčová slova
muzikoterapie, hudba, kombinované postižení, děti
Klíčová slova v angličtině
music therapy, music, multiple disability, children
Zásady pro vypracování
Zpracovat seznam odborné literatury na vybrané téma
Stanovit cíl kvalifikační práce
Zpracovat teoretickou a praktickou část práce dle požadavků FZS
Popsat metodiku praktické části
Vypracovat diskuzi a závěr kvalifikační práce
Dodržet formální úpravu kvalifikační práce dle požadavků FZS
Dodržet citační normu
Zásady pro vypracování
Zpracovat seznam odborné literatury na vybrané téma
Stanovit cíl kvalifikační práce
Zpracovat teoretickou a praktickou část práce dle požadavků FZS
Popsat metodiku praktické části
Vypracovat diskuzi a závěr kvalifikační práce
Dodržet formální úpravu kvalifikační práce dle požadavků FZS
Dodržet citační normu
Seznam doporučené literatury
Gerlichová, M. (2021.) Muzikoterapie v praxi. (2. vyd.) Praha, Česká republika: Grada Publishing, a.s. Kantor, J., Lipský, M., Weber, M. a kol. (2009). Základy muzikoterapie. Praha, Česká republika: Grada Publishing, a.s. Kantor, J. a kol. (2015.) Kreativní přístupy v rehabilitaci osob s těžkým kombinovaným postižením. Olomouc, Česká republika: Univerzita Palackého v Olomouci. Krivošíková, M. (2011.) Úvod do ergoterapie. Praha, Česká republika: Grada Publihing, a.s. Šimanovský, Z. (2011.) Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha, Česká republika: Portál. Baker, F. & Tamplin. J. (2006.) Music Therapy Methods in Neurorehabilitation: A Clinician's Manual. London, United Kingdom: Jessica Kingsley Publishers.
Seznam doporučené literatury
Gerlichová, M. (2021.) Muzikoterapie v praxi. (2. vyd.) Praha, Česká republika: Grada Publishing, a.s. Kantor, J., Lipský, M., Weber, M. a kol. (2009). Základy muzikoterapie. Praha, Česká republika: Grada Publishing, a.s. Kantor, J. a kol. (2015.) Kreativní přístupy v rehabilitaci osob s těžkým kombinovaným postižením. Olomouc, Česká republika: Univerzita Palackého v Olomouci. Krivošíková, M. (2011.) Úvod do ergoterapie. Praha, Česká republika: Grada Publihing, a.s. Šimanovský, Z. (2011.) Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha, Česká republika: Portál. Baker, F. & Tamplin. J. (2006.) Music Therapy Methods in Neurorehabilitation: A Clinician's Manual. London, United Kingdom: Jessica Kingsley Publishers.