Práce se zabývá možnostmi využití rozšířené reality v umění a ve výuce výtvarné výchovy. Její hlavní částí je animovaný AR film "VAZNE ZUB" s podtitulem "Příběh sochaře." Tento film v rozšířené realitě vypráví příběh sochaře prožívajícího tvůrčí krizi. Na základě příběhu se otevírá otázka koexistence člověka a technologie. Technologii pak reprezentuje umělá inteligence. Autor snímkem vyjadřuje myšlenku, že člověk a technika nejsou protiklady a mohou žít v symbióze. To demonstruje na využití umělé inteligence při tvůrčím procesu vzniku AR filmu. Práce popisuje využívání rozšířené reality v umění, přičemž nabízí vlastní typologii AR filmů. Také ukazuje didaktické využití rozšířené reality při výtvarné edukaci.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the possibilities of using augmented reality in art and art education. Its main part is the animated AR film "VAZNE ZUB" with the subtitle "The Story of a Sculptor." This augmented reality film tells the story of a sculptor experiencing a creative crisis. Based on the story, the question of the coexistence of man and technology is raised. Technology is represented by artificial intelligence. The film expresses the idea that man and technology are not opposites and can live in symbiosis. The author demonstrates this through the use of artificial intelligence in the creative process of creating an AR film. The work describes the use of augmented reality in art, offering its own typology of AR films. It also shows the didactic use of augmented reality in art education.
Klíčová slova
AR film, Rozšířená realita, Umělá inteligence, Digitální umění, Nová média, Inovace, Výtvarná výchova
Klíčová slova v angličtině
AR Film, Augmented Reality, Artificial Intelligence, Digital Arts, New Media, Innovation, Art Education
Rozsah průvodní práce
92
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá možnostmi využití rozšířené reality v umění a ve výuce výtvarné výchovy. Její hlavní částí je animovaný AR film "VAZNE ZUB" s podtitulem "Příběh sochaře." Tento film v rozšířené realitě vypráví příběh sochaře prožívajícího tvůrčí krizi. Na základě příběhu se otevírá otázka koexistence člověka a technologie. Technologii pak reprezentuje umělá inteligence. Autor snímkem vyjadřuje myšlenku, že člověk a technika nejsou protiklady a mohou žít v symbióze. To demonstruje na využití umělé inteligence při tvůrčím procesu vzniku AR filmu. Práce popisuje využívání rozšířené reality v umění, přičemž nabízí vlastní typologii AR filmů. Také ukazuje didaktické využití rozšířené reality při výtvarné edukaci.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the possibilities of using augmented reality in art and art education. Its main part is the animated AR film "VAZNE ZUB" with the subtitle "The Story of a Sculptor." This augmented reality film tells the story of a sculptor experiencing a creative crisis. Based on the story, the question of the coexistence of man and technology is raised. Technology is represented by artificial intelligence. The film expresses the idea that man and technology are not opposites and can live in symbiosis. The author demonstrates this through the use of artificial intelligence in the creative process of creating an AR film. The work describes the use of augmented reality in art, offering its own typology of AR films. It also shows the didactic use of augmented reality in art education.
Klíčová slova
AR film, Rozšířená realita, Umělá inteligence, Digitální umění, Nová média, Inovace, Výtvarná výchova
Klíčová slova v angličtině
AR Film, Augmented Reality, Artificial Intelligence, Digital Arts, New Media, Innovation, Art Education
Zásady pro vypracování
Autor vytvoří formou rozšířené reality a kombinovanými technikami založenými především na animované tvorbě soubor několika interaktivních scén tvořících ucelený příběh o sochařské tvorbě. V pedagogické části se zaměří na možnosti využití animovaného filmu a rozšířené reality ve výuce výtvarné výchovy pro základní školy a zrealizuje vzdělávací projekt spojený s touto tematikou.
Zásady pro vypracování
Autor vytvoří formou rozšířené reality a kombinovanými technikami založenými především na animované tvorbě soubor několika interaktivních scén tvořících ucelený příběh o sochařské tvorbě. V pedagogické části se zaměří na možnosti využití animovaného filmu a rozšířené reality ve výuce výtvarné výchovy pro základní školy a zrealizuje vzdělávací projekt spojený s touto tematikou.
Seznam doporučené literatury
Erin Pangilinan, Steve Lukas, Vasanth Mohan: Creating Augmented and Virtual Realities O'Reilly Media, 2019
RŮŽIČKA, Vojtěch. Návrh systému augmentované a smíšené reality pro zvolené téma. MU Brno, 2014. Diplomová práce. Vedoucí práce Mgr. Karel Staněk, Ph.D.
KERLOW, Isaac Victor. Mistrovství 3D animace: Ovládněte techniky profesionálních filmových tvůrců! Brno: Computer Press, 2011
Zeman, Nicholas Bernhardt : Essential skills for 3D modeling, rendering and animation /Boca Raton : [2015]
Jiří Kubíček. Úvod do estetiky animace. Akademie múzických umění, 2004.
Seznam doporučené literatury
Erin Pangilinan, Steve Lukas, Vasanth Mohan: Creating Augmented and Virtual Realities O'Reilly Media, 2019
RŮŽIČKA, Vojtěch. Návrh systému augmentované a smíšené reality pro zvolené téma. MU Brno, 2014. Diplomová práce. Vedoucí práce Mgr. Karel Staněk, Ph.D.
KERLOW, Isaac Victor. Mistrovství 3D animace: Ovládněte techniky profesionálních filmových tvůrců! Brno: Computer Press, 2011
Zeman, Nicholas Bernhardt : Essential skills for 3D modeling, rendering and animation /Boca Raton : [2015]
Jiří Kubíček. Úvod do estetiky animace. Akademie múzických umění, 2004.