Diplomová práce se věnuje tématu žáka s dvojí výjimečností na první stupni základní školy. Práce je členěna do dvou částí. V první části diplomové práce věnující se teorii jsou představena témata související s praktickou částí. V teoretické části je obsažena charakteristika specifických poruch učení a specifických vývojových poruch, dále nadání, samotná dvojí výjimečnost, ale i fenomén problémového žáka na základní škole.
V neposlední řadě se teoretická část věnuje charakteristice poradenských pracovišť,
ve které je zmíněn i diagnostický systém Invenio. V praktické části byl proveden kvalitativní výzkum pomocí polostrukturovaných rozhovorů, který zjišťoval míru efektivity detekce žáků s dvojí výjimečností a vzájemnou spolupráci mezi pedagogicko-psychologickou poradnou, rodiči a učiteli. Na základě analýzy a interpretace dat získaných kvalitativních výzkumem byl vyvozen závěr.
Anotace v angličtině
The thesis is devoted to the topic of the pupil with double exceptionality in the first stage
of primary school. The thesis is divided into two parts. In the first part of the thesis devoted to the theory, topics related to the practical part are presented. The theoretical part includes the characteristics of specific learning disabilities and specific developmental disorders,
as well as giftedness, the double exceptionality itself, and the phenomenon of the problem pupil in primary school. Last but not least, the theoretical part is devoted to the characteristics of counselling centres, in which the Invenio diagnostic system is also mentioned.
In the practical part, qualitative research was conducted using semi-structured interviews
to determine the degree of effectiveness of detection of pupils with double exceptionality and the mutual cooperation between the pedagogical and psychological counseling center, parents and teachers. Based on the analysis and interpretation of the data obtained
from the qualitative research, the following conclusions were drawn.
double exceptionality, giftedness, ADHD, ADD, hearing impairment, specific learning disabilities, educational and psychological counseling, problem pupil, Invenio
Rozsah průvodní práce
81 s. (142 955 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje tématu žáka s dvojí výjimečností na první stupni základní školy. Práce je členěna do dvou částí. V první části diplomové práce věnující se teorii jsou představena témata související s praktickou částí. V teoretické části je obsažena charakteristika specifických poruch učení a specifických vývojových poruch, dále nadání, samotná dvojí výjimečnost, ale i fenomén problémového žáka na základní škole.
V neposlední řadě se teoretická část věnuje charakteristice poradenských pracovišť,
ve které je zmíněn i diagnostický systém Invenio. V praktické části byl proveden kvalitativní výzkum pomocí polostrukturovaných rozhovorů, který zjišťoval míru efektivity detekce žáků s dvojí výjimečností a vzájemnou spolupráci mezi pedagogicko-psychologickou poradnou, rodiči a učiteli. Na základě analýzy a interpretace dat získaných kvalitativních výzkumem byl vyvozen závěr.
Anotace v angličtině
The thesis is devoted to the topic of the pupil with double exceptionality in the first stage
of primary school. The thesis is divided into two parts. In the first part of the thesis devoted to the theory, topics related to the practical part are presented. The theoretical part includes the characteristics of specific learning disabilities and specific developmental disorders,
as well as giftedness, the double exceptionality itself, and the phenomenon of the problem pupil in primary school. Last but not least, the theoretical part is devoted to the characteristics of counselling centres, in which the Invenio diagnostic system is also mentioned.
In the practical part, qualitative research was conducted using semi-structured interviews
to determine the degree of effectiveness of detection of pupils with double exceptionality and the mutual cooperation between the pedagogical and psychological counseling center, parents and teachers. Based on the analysis and interpretation of the data obtained
from the qualitative research, the following conclusions were drawn.