Bakalářská práce se zabývá rozvoje čtenářské pregramotnosti u dětí raného věku. V teoretické části vysvětluji její význam, cíle a oblasti. Zmiňuji také roviny čtenářské gramotnosti ze kterých můžeme vycházet při rozvoji čtenářské pregramotnosti. Zaměřuji se na úlohu rodiny a mateřské školy při rozvoji čtenářské pregramotnosti, specifika práce s dětmi mladšími tří let a jejich vývojová sepecifika. V paraktické části jsem zjišťovala, jaké jsou vhodné činnosti pro rozvoj čtenářské pregramotnosti u dětí raného věku. Byl navržen tematický celek, který byl nasledně realizován a reflektován ve dvou vzdělávacích institucích. Na základě výsledků šetření bylo zjišťeno, že je vhodné volit rozmanité a jednoduché činnosti s ohledem na věk a možnosti dětí.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the development of reading preliteracy in children of an early age. In the theoretical part, I explain its meaning, goals and areas. I also mention the levels of reading literacy from which we can start when developing reading preliteracy. I focus on the role of the family and kindergarten in the development of reading pre-literacy, the specifics of working with children under the age of three and their developmental specifics. In the practical part, I found out what activities are suitable for the development of reading pre-literacy in children of an early age. A thematic unit was designed, which was subsequently implemented and reflected in two educational institutions. Based on the results of the investigation, it was found that it is appropriate to choose diverse and simple activities with regard to the age and capabilities of the children.
Klíčová slova
čtenářská pregramotnost, oblasti pregramotnosti, raný věk, vhodné činnosti
Klíčová slova v angličtině
reading preliteracy, areas of preliteracy, early age, appropriate activities
Rozsah průvodní práce
XXVIII
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá rozvoje čtenářské pregramotnosti u dětí raného věku. V teoretické části vysvětluji její význam, cíle a oblasti. Zmiňuji také roviny čtenářské gramotnosti ze kterých můžeme vycházet při rozvoji čtenářské pregramotnosti. Zaměřuji se na úlohu rodiny a mateřské školy při rozvoji čtenářské pregramotnosti, specifika práce s dětmi mladšími tří let a jejich vývojová sepecifika. V paraktické části jsem zjišťovala, jaké jsou vhodné činnosti pro rozvoj čtenářské pregramotnosti u dětí raného věku. Byl navržen tematický celek, který byl nasledně realizován a reflektován ve dvou vzdělávacích institucích. Na základě výsledků šetření bylo zjišťeno, že je vhodné volit rozmanité a jednoduché činnosti s ohledem na věk a možnosti dětí.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the development of reading preliteracy in children of an early age. In the theoretical part, I explain its meaning, goals and areas. I also mention the levels of reading literacy from which we can start when developing reading preliteracy. I focus on the role of the family and kindergarten in the development of reading pre-literacy, the specifics of working with children under the age of three and their developmental specifics. In the practical part, I found out what activities are suitable for the development of reading pre-literacy in children of an early age. A thematic unit was designed, which was subsequently implemented and reflected in two educational institutions. Based on the results of the investigation, it was found that it is appropriate to choose diverse and simple activities with regard to the age and capabilities of the children.
Klíčová slova
čtenářská pregramotnost, oblasti pregramotnosti, raný věk, vhodné činnosti
Klíčová slova v angličtině
reading preliteracy, areas of preliteracy, early age, appropriate activities
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání BP v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání BP v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
KREJČOVÁ, V., J. POCHE KARGEROVÁ a Z. SYSLOVÁ. Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0812-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
PRŮCHA, J., J. MAREŠ a E. WALTEROVÁ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
PRŮCHA, Jan. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-323-5.
HORKÁ, Hana a Zora SYSLOVÁ. Studie k předškolní pedagogice. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5467-7.
GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-854-8.
SPLAVCOVÁ, Hana a Jana KROPÁČKOVÁ. Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1042-9.
TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0.
DOLÁKOVÁ, Sylvie. Umíte to s pohádkou?: práce s příběhy v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0933-1.
KROPÁČKOVÁ, J., R. WILDOVÁ a A. KUCHARSKÁ, 2014. Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. In: Pedagogická orientace [online]. [cit. 2015-08-14]. DOI: 10.5817/PedOr2014-4-488. ISSN 1805-9511.
Seznam doporučené literatury
KREJČOVÁ, V., J. POCHE KARGEROVÁ a Z. SYSLOVÁ. Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0812-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
PRŮCHA, J., J. MAREŠ a E. WALTEROVÁ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
PRŮCHA, Jan. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-323-5.
HORKÁ, Hana a Zora SYSLOVÁ. Studie k předškolní pedagogice. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5467-7.
GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-854-8.
SPLAVCOVÁ, Hana a Jana KROPÁČKOVÁ. Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1042-9.
TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0.
DOLÁKOVÁ, Sylvie. Umíte to s pohádkou?: práce s příběhy v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0933-1.
KROPÁČKOVÁ, J., R. WILDOVÁ a A. KUCHARSKÁ, 2014. Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. In: Pedagogická orientace [online]. [cit. 2015-08-14]. DOI: 10.5817/PedOr2014-4-488. ISSN 1805-9511.