Diplomová práce s názvem Věk žáka 1. třídy a školní úspěšnost představuje vhled do problematiky pedagogického charakteru na 1. stupni základní školy. V teoretické rovině jsou v práci předloženy stěžejní termíny související se školní úspěšností žáka mladšího školního věku, který je hlavním tématem celé práce. Současně se zde zaměřujeme na vliv věku žáků na počátku povinné školní docházky, zda vůbec a případně do jaké míry ovlivňuje věk i celková školní zralost a připravenost žákovy úspěchy ve výuce. A to jak na počátku školní docházky, tak i v průběhu pozdějšího 3. ročníku. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, zda věk žáka ovlivňuje jeho školní úspěšnost. Výzkumné šetření bylo prováděno rozhovorem s třídní učitelkou, která vybrané žáky vyučovala od 1. do 3. ročníku. Výsledky rozhovoru jsou doplněny o výsledky dotazníkového šetření zákonných zástupců, kteří se ke svým dětem vyjádří v rámci stejných sledovaných aspektů, ovšem ze svého pohledu. Získaná data byla následně komparována a výsledná zjištění uvádíme v páté kapitole.
Anotace v angličtině
The diploma thesis entitled Age of the 1st grader and school performance presents an insight into the issue of pedagogical character at the 1st grade of elementary school. At the theoretical level, the thesis presents the key terms related to the school success of the younger school age pupil, which is the main topic of the entire thesis. At the same time, we are focusing here on the effect of the age of pupils at the beginning of compulsory schooling, whether and to what extent age and overall school maturity and readiness affect the pupil's success in teaching. And that both at the beginning of schooling and during the later 3rd grade. The aim of the research was to find out whether the age of the pupil affects his school success. The research was carried out by interviewing the class teacher who taught the selected pupils from 1st to 3rd grade. The results of the interview are supplemented by the results of a questionnaire survey of legal representatives, who comment on their children within the same monitored aspects, but from their own point of view. The obtained data were subsequently compared and the resulting findings are presented in the fifth chapter.
Klíčová slova
školní úspěšnost, školní neúspěšnost, školní připravenost, školní zralost, žák mladšího školního věku, odklad povinné školní docházky
Klíčová slova v angličtině
school success, school failure, school readiness, school maturity, pupil of younger school age, postponement of compulsory school attendance
Rozsah průvodní práce
67, XVI
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem Věk žáka 1. třídy a školní úspěšnost představuje vhled do problematiky pedagogického charakteru na 1. stupni základní školy. V teoretické rovině jsou v práci předloženy stěžejní termíny související se školní úspěšností žáka mladšího školního věku, který je hlavním tématem celé práce. Současně se zde zaměřujeme na vliv věku žáků na počátku povinné školní docházky, zda vůbec a případně do jaké míry ovlivňuje věk i celková školní zralost a připravenost žákovy úspěchy ve výuce. A to jak na počátku školní docházky, tak i v průběhu pozdějšího 3. ročníku. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, zda věk žáka ovlivňuje jeho školní úspěšnost. Výzkumné šetření bylo prováděno rozhovorem s třídní učitelkou, která vybrané žáky vyučovala od 1. do 3. ročníku. Výsledky rozhovoru jsou doplněny o výsledky dotazníkového šetření zákonných zástupců, kteří se ke svým dětem vyjádří v rámci stejných sledovaných aspektů, ovšem ze svého pohledu. Získaná data byla následně komparována a výsledná zjištění uvádíme v páté kapitole.
Anotace v angličtině
The diploma thesis entitled Age of the 1st grader and school performance presents an insight into the issue of pedagogical character at the 1st grade of elementary school. At the theoretical level, the thesis presents the key terms related to the school success of the younger school age pupil, which is the main topic of the entire thesis. At the same time, we are focusing here on the effect of the age of pupils at the beginning of compulsory schooling, whether and to what extent age and overall school maturity and readiness affect the pupil's success in teaching. And that both at the beginning of schooling and during the later 3rd grade. The aim of the research was to find out whether the age of the pupil affects his school success. The research was carried out by interviewing the class teacher who taught the selected pupils from 1st to 3rd grade. The results of the interview are supplemented by the results of a questionnaire survey of legal representatives, who comment on their children within the same monitored aspects, but from their own point of view. The obtained data were subsequently compared and the resulting findings are presented in the fifth chapter.
Klíčová slova
školní úspěšnost, školní neúspěšnost, školní připravenost, školní zralost, žák mladšího školního věku, odklad povinné školní docházky
Klíčová slova v angličtině
school success, school failure, school readiness, school maturity, pupil of younger school age, postponement of compulsory school attendance
Zásady pro vypracování
1. Studium pramenů a odborné literatury k tématu práce.
2. Vymezení základních pojmů: školní úspěšnost, charakteristika žáka 1. třídy, školní hodnocení.
3. Vymezení výzkumného cíle: cílem empirického výzkumu bude zjistit, jaké aspekty ovlivňují školní úspěšnost žáka v 1. třídě s důrazem na jeho věk.
4. Výzkumné metody a postupy: analýza školní dokumentace žáků, rozhovor, dotazníkové šetření.
5. Reflektování výsledků na základě šetření.
Zásady pro vypracování
1. Studium pramenů a odborné literatury k tématu práce.
2. Vymezení základních pojmů: školní úspěšnost, charakteristika žáka 1. třídy, školní hodnocení.
3. Vymezení výzkumného cíle: cílem empirického výzkumu bude zjistit, jaké aspekty ovlivňují školní úspěšnost žáka v 1. třídě s důrazem na jeho věk.
4. Výzkumné metody a postupy: analýza školní dokumentace žáků, rozhovor, dotazníkové šetření.
5. Reflektování výsledků na základě šetření.
Seznam doporučené literatury
FILKA, Jaroslav. Metodika tvorby diplomové práce: praktická pomůcka pro studenty vysokých škol. 1. vyd. Brno: Knihař, 2002. 223 s. ISBN 80-86292-05-3.
FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Vyd. 3. Praha: Portál, 2011. 172 s. ISBN 978-80-262-0043-7.
HELUS, Zdeněk. Osobnost a její vývoj. 2., přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2009. 103 s. ISBN 978-80-7290-396-2.
HELUS, Zdeněk. Úvod do psychologie. Praha: Grada, 2011, 317 s. ISBN 978-80-247-3037-0.
HELUS, Z., HRABAL, V., KULIČ, V., MAREŠ, J. Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha: SPN, 1979. 263 s. ISBN 14-722-79.
HRABAL, Vladimír. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. 198 s. ISBN 8004221491.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
LANGMEIER, Josef a KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. 368 s. ISBN 80-247-1284-9.
LUND, Nick. Inteligence a učení. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 146 s. ISBN 978-80-247-3922-9.
PIAGET, Jean a INHELDER, Bärbel. Psychologie dítěte. Vyd. 5. Praha: Portál, 2007. 143 s. ISBN 978-80-7367-263-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
FILKA, Jaroslav. Metodika tvorby diplomové práce: praktická pomůcka pro studenty vysokých škol. 1. vyd. Brno: Knihař, 2002. 223 s. ISBN 80-86292-05-3.
FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Vyd. 3. Praha: Portál, 2011. 172 s. ISBN 978-80-262-0043-7.
HELUS, Zdeněk. Osobnost a její vývoj. 2., přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2009. 103 s. ISBN 978-80-7290-396-2.
HELUS, Zdeněk. Úvod do psychologie. Praha: Grada, 2011, 317 s. ISBN 978-80-247-3037-0.
HELUS, Z., HRABAL, V., KULIČ, V., MAREŠ, J. Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha: SPN, 1979. 263 s. ISBN 14-722-79.
HRABAL, Vladimír. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. 198 s. ISBN 8004221491.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
LANGMEIER, Josef a KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. 368 s. ISBN 80-247-1284-9.
LUND, Nick. Inteligence a učení. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 146 s. ISBN 978-80-247-3922-9.
PIAGET, Jean a INHELDER, Bärbel. Psychologie dítěte. Vyd. 5. Praha: Portál, 2007. 143 s. ISBN 978-80-7367-263-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.