Tato závěrečná práce se zabývala problematikou rasismu z pohledu žáků střední školy. V teoretické části jsou definovány pojmy rasa, rasismus, postoj a dále je popsán rasismus v prostředí českých škol a také, jak je téma rasismu obsaženo ve stávajícím kurikulu.
Druhá část je pak věnována samotnému výzkumu. Definovány jsou cíle a otázky výzkumné sondy a výzkumné vzorky a metody. Následně je popsána realizace výzkumu a interpretace získaných dat, včetně zhodnocení a závěru výzkumu.
Výzkum ukázal, že žáci středních škol jsou si vědomi existence rasismu ve společnosti i ve svém bezprostředním okolí. Mnozí z nich se setkávají s různými formami rasistického chování, ať už přímo na své osobě nebo nepřímo, kdy jsou svědkem rasistického chování.
Anotace v angličtině
This thesis addresses the issue of racism from the perspective of high school students. The theoretical part defines the concepts of race, racism, and attitude, and describes racism within the environment of Czech schools, as well as how the topic of racism is incorporated into the existing curriculum.
The second part is dedicated to the research itself. It defines the goals and research questions, as well as the research samples and methods. The implementation of the research and the interpretation of the obtained data are then described, including the evaluation and conclusion of the research.
The research revealed that high school students are aware of the existence of racism in society and in their immediate surroundings. Many of them encounter various forms of racist behavior, either directly towards themselves or indirectly as witnesses of racist actions.
Klíčová slova
Rasa, rasismus, postoj, žák střední školy
Klíčová slova v angličtině
Race, racism, attitude, high school student
Rozsah průvodní práce
47 s. (9 866 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato závěrečná práce se zabývala problematikou rasismu z pohledu žáků střední školy. V teoretické části jsou definovány pojmy rasa, rasismus, postoj a dále je popsán rasismus v prostředí českých škol a také, jak je téma rasismu obsaženo ve stávajícím kurikulu.
Druhá část je pak věnována samotnému výzkumu. Definovány jsou cíle a otázky výzkumné sondy a výzkumné vzorky a metody. Následně je popsána realizace výzkumu a interpretace získaných dat, včetně zhodnocení a závěru výzkumu.
Výzkum ukázal, že žáci středních škol jsou si vědomi existence rasismu ve společnosti i ve svém bezprostředním okolí. Mnozí z nich se setkávají s různými formami rasistického chování, ať už přímo na své osobě nebo nepřímo, kdy jsou svědkem rasistického chování.
Anotace v angličtině
This thesis addresses the issue of racism from the perspective of high school students. The theoretical part defines the concepts of race, racism, and attitude, and describes racism within the environment of Czech schools, as well as how the topic of racism is incorporated into the existing curriculum.
The second part is dedicated to the research itself. It defines the goals and research questions, as well as the research samples and methods. The implementation of the research and the interpretation of the obtained data are then described, including the evaluation and conclusion of the research.
The research revealed that high school students are aware of the existence of racism in society and in their immediate surroundings. Many of them encounter various forms of racist behavior, either directly towards themselves or indirectly as witnesses of racist actions.
Klíčová slova
Rasa, rasismus, postoj, žák střední školy
Klíčová slova v angličtině
Race, racism, attitude, high school student
Zásady pro vypracování
1) Zpracování projektu závěrečné práce
2) Sběr a analýza odborné literatury
3) Realizace výzkumu a interpretace zjištěných výsledků
4) Závěry a doporučení pro praxi
5) Zpracování a odevzdání závěrečné práce v tištěné i elektronické podobě
Zásady pro vypracování
1) Zpracování projektu závěrečné práce
2) Sběr a analýza odborné literatury
3) Realizace výzkumu a interpretace zjištěných výsledků
4) Závěry a doporučení pro praxi
5) Zpracování a odevzdání závěrečné práce v tištěné i elektronické podobě
Seznam doporučené literatury
BURYÁNEK, Jan. Interkulturní vzdělávání II. Praha: Člověk v tísni, o.p.s., 2005. ISBN 80-903510-5-0.
ONDRUŠEK, Dušan a kol. Výchova k tolerancii hrou. PDCS, o. z., Partners for Democratic Change Slovakia, 2007. ISBN 978-80-969431-5-9.
PRŮCHA, Jiří. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-280-5.
SKUTIL, Martin a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-26202-62-2.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.
Seznam doporučené literatury
BURYÁNEK, Jan. Interkulturní vzdělávání II. Praha: Člověk v tísni, o.p.s., 2005. ISBN 80-903510-5-0.
ONDRUŠEK, Dušan a kol. Výchova k tolerancii hrou. PDCS, o. z., Partners for Democratic Change Slovakia, 2007. ISBN 978-80-969431-5-9.
PRŮCHA, Jiří. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-280-5.
SKUTIL, Martin a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-26202-62-2.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.