Téma diplomové práce je zaměřeno na předčtenářské dovedností ve vztahu k nácviku čtení v 1. ročníku ZŠ. Práce obsahuje celkem šest kapitol. První čtyři kapitoly jsou postaveny na teoretickém základě odborných poznatků z oblasti vývojové psychologie a problematiky prvopočátečního čtení. Pátá a šestá kapitola jsou zaměřeny prakticky. Zabývají se terénním výzkumem a vyhodnocením získaných dat.
První dvě kapitoly zpřehledňují problematiku vývoje dětí v předškolním období a řeší problematiku připravenosti dětí na vstup do školy. Třetí kapitola se zabývá specifikací vztahů mezi jednotlivými oblastmi mozku a čtením. Ve čtvrté kapitole jsou obsaženy požadavky na výstupy žáků v prvním období dle školské legislativy. Dále se kapitola věnuje problematice prvopočátečního čtení. Pátá kapitola zahrnuje přípravu a realizaci vlastního výzkumu. Je zde zaznamenán průběh testování žáků a popis následné diagnostiky včetně komparace získaných výsledků. V poslední kapitole jsou získaná data v souvislostech shrnuta a vyhodnocena.
Anotace v angličtině
The theme of the thesis focuses on pre-reading skills in relation to reading practice in the 1st year of elementary school. The thesis contains a total of six chapters. The first four chapters cover the theoretical basis of expert knowledge in the field of developmental psychology and the issue of early reading. The fifth and sixth chapters are practically focused, and deal with field research and an evaluation of the obtained data.
The first two chapters clarify the issue of children's development in the preschool period and address the issue of children's readiness to start school. The third chapter deals with a more detailed specification of the relationships between individual areas of the brain and reading. The fourth chapter includes the requirements for pupils' outputs in the first period according to school legislation, and also deals with the issue of early reading. The fifth chapter includes the preparation and implementation of the research. The process of testing students and the subsequent diagnosis, including a comparison of the obtained results, are described in this chapter. In the last chapter, the obtained data are summarized and evaluated in context.
pre-reading skills, reading practice, motor skills, perception, attention, memory, special orientation, speech, early reading, qualitative research, diagnosis, diagnostic materials, analysis of reading aloud
Rozsah průvodní práce
150 s. (277 744 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Téma diplomové práce je zaměřeno na předčtenářské dovedností ve vztahu k nácviku čtení v 1. ročníku ZŠ. Práce obsahuje celkem šest kapitol. První čtyři kapitoly jsou postaveny na teoretickém základě odborných poznatků z oblasti vývojové psychologie a problematiky prvopočátečního čtení. Pátá a šestá kapitola jsou zaměřeny prakticky. Zabývají se terénním výzkumem a vyhodnocením získaných dat.
První dvě kapitoly zpřehledňují problematiku vývoje dětí v předškolním období a řeší problematiku připravenosti dětí na vstup do školy. Třetí kapitola se zabývá specifikací vztahů mezi jednotlivými oblastmi mozku a čtením. Ve čtvrté kapitole jsou obsaženy požadavky na výstupy žáků v prvním období dle školské legislativy. Dále se kapitola věnuje problematice prvopočátečního čtení. Pátá kapitola zahrnuje přípravu a realizaci vlastního výzkumu. Je zde zaznamenán průběh testování žáků a popis následné diagnostiky včetně komparace získaných výsledků. V poslední kapitole jsou získaná data v souvislostech shrnuta a vyhodnocena.
Anotace v angličtině
The theme of the thesis focuses on pre-reading skills in relation to reading practice in the 1st year of elementary school. The thesis contains a total of six chapters. The first four chapters cover the theoretical basis of expert knowledge in the field of developmental psychology and the issue of early reading. The fifth and sixth chapters are practically focused, and deal with field research and an evaluation of the obtained data.
The first two chapters clarify the issue of children's development in the preschool period and address the issue of children's readiness to start school. The third chapter deals with a more detailed specification of the relationships between individual areas of the brain and reading. The fourth chapter includes the requirements for pupils' outputs in the first period according to school legislation, and also deals with the issue of early reading. The fifth chapter includes the preparation and implementation of the research. The process of testing students and the subsequent diagnosis, including a comparison of the obtained results, are described in this chapter. In the last chapter, the obtained data are summarized and evaluated in context.
7. Vyhodnocení dat (vliv předčtenářských dovedností na osvojování si čtenářských dovedností).
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H. Je naše dítě zralé na vstup do školy? Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4750-7.
KOLLÁRIKOVÁ, Z.; PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.
KUTÁLKOVÁ, D. Jak připravit dítě do 1. třídy. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4856-6.
OTEVŘELOVÁ, H. Školní zralost a připravenost. Praha: Potrál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H. Je naše dítě zralé na vstup do školy? Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4750-7.
KOLLÁRIKOVÁ, Z.; PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.
KUTÁLKOVÁ, D. Jak připravit dítě do 1. třídy. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4856-6.
OTEVŘELOVÁ, H. Školní zralost a připravenost. Praha: Potrál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.