Práce je zaměřena na lexikální prostředky v mluvených projevech žáků v dětském domově se školou. Teoretická část obsahuje kapitolu věnovanou jazyku, prostředí dětského domova a obecné charakteristice lexikonu. Dochází zde ke klíčovému seznámení s jazykovými rovinami. Praktická část spočívá v analýze mluvených projevů z hlediska jazykové roviny hláskoslovné, morfologické a lexikální. Příležitostně jsou v dalších jevech analyzovány syntaktické nedostatky. Výsledkem zkoumání je tvorba lexikonu. V závěru jsou shrnuty poznatky jednotlivých rovin a aspektů ovlivňujících slovní zásobu respondentů včetně potvrzení či vyvrácení hypotéz.
Anotace v angličtině
The work focuses on the lexical resources in the spoken language of pupils in an orphanage with school. The theoretical part itself, begins with a chapter devoted to language, the environment of the orphanage, and the general characteristics of a lexicon. This is where the key introduction to the linguistic levels is introduced. These insights provide a foundation for the criteria of investigating linguistic phenomena. The practical part consists of the analysis of spoken discourse from the point of view of the linguistic levels of phonetics, morphology, and lexicology. Occasionally, syntactic deficiencies are analyzed in other phenomena. The result of the examination is the creation of a lexicon. The findings of the different levels and aspects affecting the respondents' vocabulary are summarized in the conclusion, including the confirmation or disproval of the hypotheses.
Práce je zaměřena na lexikální prostředky v mluvených projevech žáků v dětském domově se školou. Teoretická část obsahuje kapitolu věnovanou jazyku, prostředí dětského domova a obecné charakteristice lexikonu. Dochází zde ke klíčovému seznámení s jazykovými rovinami. Praktická část spočívá v analýze mluvených projevů z hlediska jazykové roviny hláskoslovné, morfologické a lexikální. Příležitostně jsou v dalších jevech analyzovány syntaktické nedostatky. Výsledkem zkoumání je tvorba lexikonu. V závěru jsou shrnuty poznatky jednotlivých rovin a aspektů ovlivňujících slovní zásobu respondentů včetně potvrzení či vyvrácení hypotéz.
Anotace v angličtině
The work focuses on the lexical resources in the spoken language of pupils in an orphanage with school. The theoretical part itself, begins with a chapter devoted to language, the environment of the orphanage, and the general characteristics of a lexicon. This is where the key introduction to the linguistic levels is introduced. These insights provide a foundation for the criteria of investigating linguistic phenomena. The practical part consists of the analysis of spoken discourse from the point of view of the linguistic levels of phonetics, morphology, and lexicology. Occasionally, syntactic deficiencies are analyzed in other phenomena. The result of the examination is the creation of a lexicon. The findings of the different levels and aspects affecting the respondents' vocabulary are summarized in the conclusion, including the confirmation or disproval of the hypotheses.
1. Shromáždit dostatečný vzorek jazykového materiálu.
2. Excerpovat jevy mluvené češtiny charakteristické pro dané prostředí.
3. Vzorek materiálu zhodnotit a charakterizovat.
4. Pokusit se stanovit specifika v analyzované mluvě žáků.
Zásady pro vypracování
1. Shromáždit dostatečný vzorek jazykového materiálu.
2. Excerpovat jevy mluvené češtiny charakteristické pro dané prostředí.
3. Vzorek materiálu zhodnotit a charakterizovat.
4. Pokusit se stanovit specifika v analyzované mluvě žáků.
Seznam doporučené literatury
BOGOCZOVÁ, I. a kol. Tváře češtiny. Ostravská univerzita v Ostravě, Ostrava, 2000.
ČECHOVÁ, M.; KRČMOVÁ, M.; MINÁŘOVÁ, E. Současná stylistika. Praha: NLN, 2008.
ČERMÁK, F. Lexikon a sémantika. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2010.
Čeština 2.0 [online] (2008-2018) DANEŠ, F. Obhroublost v jazyce a řeči. In: Koudelková, E.; Marková, M. (eds.) Sborník 2002. Sborník k významnému ţivotnímu jubileu doc. PhDr. Milana Ţemličky. Technická univerzita, Liberec, 2002, s. 111-117.
DANEŠ, F. Situace češtiny: perspektiva i retrospektiva. In: Jančáková, J. a kol. (eds.) Spisovná čeština a jazyková kultura 1993. Univerzita Karlova, Praha, 1995, s. 23-31.
Databáze excerpčního materiálu Neomat [online] Dostupná z: https://ujc.avcr.cz/elektronicke-slovniky-a-zdroje/Neomat.html
FINDRA, J. Dynamika a vývin jazyka. In: Ondrejovič, S. (ed.) Jazykoveda v bibliografii: Bibliografi e v jazykovede. Na počesť Ladislava Dvonča. Bratislava: Veda, s. 46-51.
HLADKÁ, Z. Spisovnost a nespisovnost v jazyce soukromé korespondence (se zřetelem k teritoriální příslušnosti pisatelů). Naše řeč, 84, 2001, s. 225-234.
HLADKÁ, Z. Substandardní lexikální prostředky v soukromé korespondenci mládeže. In: Klimeš, L. (ed.) Sborník přednášek z VI. konference o slangu a argotu v Plzni 15.-16. září 1998. PF ZČU v Plzni, Plzeň, 1998, s. 47-53.
JANČÁK, P. Mluva v severozápadočeském pohraničí. In: Daneš, F. (ed.) Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha: Academia, 1997, s. 239-249.
KLOFEROVÁ, S. O mluvě nejmladší generace v severomoravském pohraničí. Naše řeč, 1987, s. 237-248.
MARTINCOVÁ, O. Neologismy v současné češtině. Praha: ÚJČ, 2005.
NEJEDLÝ, P. Vulgarismy v lexikálním systému i v komunikaci. Český jazyk a literatura, 66, 2015, s. 5-13.
SGALL, P. K vývoji výzkumu obecné češtiny. In: Minářová, E.; Ondrášková, K. Spisovnost a nespisovnost. Zdroje, proměny a perspektivy. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, s. 34-39.
SVOBODOVÁ, J. Spisovnost a mluvní vzory mládeže. In: Minářová, E.; Ondrášková, K. Spisovnost a nespisovnost. Zdroje, proměny a perspektivy. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, s. 370-377.
ZEMAN, J. Verbální a neverbální prostředky v komunikaci mládeže. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013.
Seznam doporučené literatury
BOGOCZOVÁ, I. a kol. Tváře češtiny. Ostravská univerzita v Ostravě, Ostrava, 2000.
ČECHOVÁ, M.; KRČMOVÁ, M.; MINÁŘOVÁ, E. Současná stylistika. Praha: NLN, 2008.
ČERMÁK, F. Lexikon a sémantika. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2010.
Čeština 2.0 [online] (2008-2018) DANEŠ, F. Obhroublost v jazyce a řeči. In: Koudelková, E.; Marková, M. (eds.) Sborník 2002. Sborník k významnému ţivotnímu jubileu doc. PhDr. Milana Ţemličky. Technická univerzita, Liberec, 2002, s. 111-117.
DANEŠ, F. Situace češtiny: perspektiva i retrospektiva. In: Jančáková, J. a kol. (eds.) Spisovná čeština a jazyková kultura 1993. Univerzita Karlova, Praha, 1995, s. 23-31.
Databáze excerpčního materiálu Neomat [online] Dostupná z: https://ujc.avcr.cz/elektronicke-slovniky-a-zdroje/Neomat.html
FINDRA, J. Dynamika a vývin jazyka. In: Ondrejovič, S. (ed.) Jazykoveda v bibliografii: Bibliografi e v jazykovede. Na počesť Ladislava Dvonča. Bratislava: Veda, s. 46-51.
HLADKÁ, Z. Spisovnost a nespisovnost v jazyce soukromé korespondence (se zřetelem k teritoriální příslušnosti pisatelů). Naše řeč, 84, 2001, s. 225-234.
HLADKÁ, Z. Substandardní lexikální prostředky v soukromé korespondenci mládeže. In: Klimeš, L. (ed.) Sborník přednášek z VI. konference o slangu a argotu v Plzni 15.-16. září 1998. PF ZČU v Plzni, Plzeň, 1998, s. 47-53.
JANČÁK, P. Mluva v severozápadočeském pohraničí. In: Daneš, F. (ed.) Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha: Academia, 1997, s. 239-249.
KLOFEROVÁ, S. O mluvě nejmladší generace v severomoravském pohraničí. Naše řeč, 1987, s. 237-248.
MARTINCOVÁ, O. Neologismy v současné češtině. Praha: ÚJČ, 2005.
NEJEDLÝ, P. Vulgarismy v lexikálním systému i v komunikaci. Český jazyk a literatura, 66, 2015, s. 5-13.
SGALL, P. K vývoji výzkumu obecné češtiny. In: Minářová, E.; Ondrášková, K. Spisovnost a nespisovnost. Zdroje, proměny a perspektivy. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, s. 34-39.
SVOBODOVÁ, J. Spisovnost a mluvní vzory mládeže. In: Minářová, E.; Ondrášková, K. Spisovnost a nespisovnost. Zdroje, proměny a perspektivy. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, s. 370-377.
ZEMAN, J. Verbální a neverbální prostředky v komunikaci mládeže. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013.