Tato bakalářská práce se zaměřuje na zjištění hlasového rozsahu a rozvoj pěveckých dovedností dětí ve věku 4 až 7 let. Skládá se z teoretické a praktické části. Teoretická část obsahuje informace ohledně hlasu dítěte předškolního věku, hudebních schopností a dovedností. Praktická část se zabývá výzkumem hlasového rozsahu a rozvojem pěveckých dovedností za pomoci připraveného repertoáru a cvičení. Dále zahrnuje výsledky jednotlivých dětí a tříd. V neposlední řadě obsahuje práce rozdíly mezi třídami. Experiment byl proveden u 36 dětí z vybraných mateřských škol v Plzni.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the vocal range and vocal skill development of children aged 4 to 7 years. It consists of theoretical and practical parts. The theoretical part contains information regarding the preschool child's voice, musical abilities and skills. The practical part deals with the research of vocal range and the development of singing skills with the help of prepared repertoire and exercises. It also includes the results of individual children and classes. Finally, the thesis includes differences between classes. The experiment was conducted with 36 children from selected kindergartens in Pilsen.
Klíčová slova
dítě předškolního věku, hlasový rozsah, pěvecké dovednosti, pěvecké návyky, zpěv, mateřská škola
Tato bakalářská práce se zaměřuje na zjištění hlasového rozsahu a rozvoj pěveckých dovedností dětí ve věku 4 až 7 let. Skládá se z teoretické a praktické části. Teoretická část obsahuje informace ohledně hlasu dítěte předškolního věku, hudebních schopností a dovedností. Praktická část se zabývá výzkumem hlasového rozsahu a rozvojem pěveckých dovedností za pomoci připraveného repertoáru a cvičení. Dále zahrnuje výsledky jednotlivých dětí a tříd. V neposlední řadě obsahuje práce rozdíly mezi třídami. Experiment byl proveden u 36 dětí z vybraných mateřských škol v Plzni.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the vocal range and vocal skill development of children aged 4 to 7 years. It consists of theoretical and practical parts. The theoretical part contains information regarding the preschool child's voice, musical abilities and skills. The practical part deals with the research of vocal range and the development of singing skills with the help of prepared repertoire and exercises. It also includes the results of individual children and classes. Finally, the thesis includes differences between classes. The experiment was conducted with 36 children from selected kindergartens in Pilsen.
Klíčová slova
dítě předškolního věku, hlasový rozsah, pěvecké dovednosti, pěvecké návyky, zpěv, mateřská škola
1. Shromáždění literatury a pramenů potřebných pro zpracování kvalifikační práce - do srpna 2022
2. Prostudování materiálu a vypracování osnovy práce - do září 2022
3. Zpracování jednotlivých kapitol - do ledna 2023
4. Zpracování přílohové části - do března 2023
5. Průběžné konzultace s vedoucím práce (říjen, leden, březen)
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění literatury a pramenů potřebných pro zpracování kvalifikační práce - do srpna 2022
2. Prostudování materiálu a vypracování osnovy práce - do září 2022
3. Zpracování jednotlivých kapitol - do ledna 2023
4. Zpracování přílohové části - do března 2023
5. Průběžné konzultace s vedoucím práce (říjen, leden, březen)
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA,Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
KUBECOVÁ, Markéta, Marcela PEHELOVÁ, Marie SLAVÍKOVÁ, Veronika RŮŽIČKOVÁ a Hana VÁŇOVÁ. Rozvíjíme hudební dovednosti dětí. Praha: Raabe, [2017]. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-332-2.
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, c2006. ISBN 80-86307-26-3.
MELKUS, L. Rozvoj dětské hudební představivosti při nácviku písní . 1. vyd. Praha: Supraphon, 1970.
OBEŠLOVÁ, Miluše. Rozsah dětského hlasu jako kritérium pro výběr písňového materiálu. Teoretické reflexe hudební výchovy. 2014, 10 (2), 1 - 11. ISSN 1803-1331.
SEDLÁK, František. Hudební vývoj dítěte: analytická studie. Praha: Supraphon, 1974. Comenium musicum (Supraphon).
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Vyd. 3. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0648-4.
VYDROVÁ, Jitka. Rady ke zpívání, aneb, Co může zpěvákům poradit odborný lékař. Praha: Práh, 2009. ISBN 978-80-7252-252-1.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA,Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
KUBECOVÁ, Markéta, Marcela PEHELOVÁ, Marie SLAVÍKOVÁ, Veronika RŮŽIČKOVÁ a Hana VÁŇOVÁ. Rozvíjíme hudební dovednosti dětí. Praha: Raabe, [2017]. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-332-2.
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, c2006. ISBN 80-86307-26-3.
MELKUS, L. Rozvoj dětské hudební představivosti při nácviku písní . 1. vyd. Praha: Supraphon, 1970.
OBEŠLOVÁ, Miluše. Rozsah dětského hlasu jako kritérium pro výběr písňového materiálu. Teoretické reflexe hudební výchovy. 2014, 10 (2), 1 - 11. ISSN 1803-1331.
SEDLÁK, František. Hudební vývoj dítěte: analytická studie. Praha: Supraphon, 1974. Comenium musicum (Supraphon).
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Vyd. 3. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0648-4.
VYDROVÁ, Jitka. Rady ke zpívání, aneb, Co může zpěvákům poradit odborný lékař. Praha: Práh, 2009. ISBN 978-80-7252-252-1.