Tato bakalářská práce popisuje, jak je americká propaganda implementována do moderní kinematografie. Práce se zabývá formou spolupráce mezi Hollywoodem a Pentagonem, které vede k vytváření filmů obsahující propagandu. K případové studii na tomto filmu byly vybrány úspěšně snímky americké kinematografie, které obsahovaly spolupráci filmových studiích se státními složkami, aby v daných dílech byly implementovány prvky propagandy. Konkrétně se jedná o filmy: Iron Man (2008), Argo (2012) a Top Gun (2022). Ve všech snímcích jsou zastoupeny a analyzovány různé techniky propagandy. Výzkum byl proveden s cílem určit a upozornit na typ propagand v největším kinematografickém průmyslu na světě.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis describes how American propaganda is implemented into modern cinematography. The work deals with the form of collaboration between Hollywood and the Pentagon, which leads to the creation of movies containing propaganda. Case studies for this film were chosen from successful American cinematography works that involved collaboration between film studios and government agencies to implement propaganda elements in the given works. Specifically, the movies are: Iron Man (2008), Argo (2012), and Top Gun (2022). Various propaganda techniques are represented and analyzed in all films. The research was conducted with the aim of identifying and drawing attention to the types of propaganda in the largest cinematographic industry in the world.
Klíčová slova
propaganda
Argo
Iron Man
Top Gun: Maverick
Hollywood
Pentagon
MCU
DOD
Klíčová slova v angličtině
propaganda
Argo
Iron Man
Top Gun: Maverick
Hollywood
Pentagon
MCU
DOD
Rozsah průvodní práce
52 s. (64 031 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce popisuje, jak je americká propaganda implementována do moderní kinematografie. Práce se zabývá formou spolupráce mezi Hollywoodem a Pentagonem, které vede k vytváření filmů obsahující propagandu. K případové studii na tomto filmu byly vybrány úspěšně snímky americké kinematografie, které obsahovaly spolupráci filmových studiích se státními složkami, aby v daných dílech byly implementovány prvky propagandy. Konkrétně se jedná o filmy: Iron Man (2008), Argo (2012) a Top Gun (2022). Ve všech snímcích jsou zastoupeny a analyzovány různé techniky propagandy. Výzkum byl proveden s cílem určit a upozornit na typ propagand v největším kinematografickém průmyslu na světě.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis describes how American propaganda is implemented into modern cinematography. The work deals with the form of collaboration between Hollywood and the Pentagon, which leads to the creation of movies containing propaganda. Case studies for this film were chosen from successful American cinematography works that involved collaboration between film studios and government agencies to implement propaganda elements in the given works. Specifically, the movies are: Iron Man (2008), Argo (2012), and Top Gun (2022). Various propaganda techniques are represented and analyzed in all films. The research was conducted with the aim of identifying and drawing attention to the types of propaganda in the largest cinematographic industry in the world.
Klíčová slova
propaganda
Argo
Iron Man
Top Gun: Maverick
Hollywood
Pentagon
MCU
DOD
Klíčová slova v angličtině
propaganda
Argo
Iron Man
Top Gun: Maverick
Hollywood
Pentagon
MCU
DOD
Zásady pro vypracování
Zpracování materiálu a vypracování bakalářské práce ve spolupráci s vedoucím bakalářské práce
Zásady pro vypracování
Zpracování materiálu a vypracování bakalářské práce ve spolupráci s vedoucím bakalářské práce
Seznam doporučené literatury
Ayoub, P. M., - Garretson, J. (2017). Getting the Message Out: Media Context and Global Changes in Attitudes Toward Homosexuality. Comparative Political Studies, 50(8), s. 1055-1085.
Baer, H. (2021). From Everyday Life to the Crisis Ordinary: Films of Ordinary Life and the Resonance of DEFA. In German Cinema in the Age of Neoliberalism, s. 129-156.
Ball, E. L. (2016). The Unbearable Liminality of Blackness: Reconsidering Violence in Steve McQueen’s 12 Years a Slave, s. 175-186.
Bergman, T. (2018). American Television: Manufacturing Consumerism. In J. Pedro-Cara\ nana, D. Broudy, & J. Klaehn (Eds.), THE PROPAGANDA MODEL TODAY: Filtering Perception and Awareness 8, s. 159-172.
de Luca, T. (2022). The Face of the World. In Planetary Cinema: Film, Media and the Earth, s. 183-220.
Mattingly, D. C., & Yao, E. (2022). How Soft Propaganda Persuades. Comparative Political Studies.
Mull, C., & Wallin, M. (2013). Propaganda: A Tool of Strategic Influence. American Security Project.
Shaw, T. (2002). Martyrs, Miracles, and Martians: Religion and Cold War Cinematic Propaganda in the 1950s. Journal of Cold War Studies, 4(2), s. 3-22.
Smith, K. (2020). The Coming Backlash to the Oscars’ Diversity Mandate. National Review. 9. 9. 2020 (https://www.nationalreview.com/2020/09/the-coming-backlash-to-the-oscars-diversity-mandate/, 26. 4. 2022).
Taylor, C. (2016). Star Wars is political, and it always has been. Marshable. 22. 11. 2016 (https://mashable.com/article/star-wars-political?amp, 26. 4. 2022).
Seznam doporučené literatury
Ayoub, P. M., - Garretson, J. (2017). Getting the Message Out: Media Context and Global Changes in Attitudes Toward Homosexuality. Comparative Political Studies, 50(8), s. 1055-1085.
Baer, H. (2021). From Everyday Life to the Crisis Ordinary: Films of Ordinary Life and the Resonance of DEFA. In German Cinema in the Age of Neoliberalism, s. 129-156.
Ball, E. L. (2016). The Unbearable Liminality of Blackness: Reconsidering Violence in Steve McQueen’s 12 Years a Slave, s. 175-186.
Bergman, T. (2018). American Television: Manufacturing Consumerism. In J. Pedro-Cara\ nana, D. Broudy, & J. Klaehn (Eds.), THE PROPAGANDA MODEL TODAY: Filtering Perception and Awareness 8, s. 159-172.
de Luca, T. (2022). The Face of the World. In Planetary Cinema: Film, Media and the Earth, s. 183-220.
Mattingly, D. C., & Yao, E. (2022). How Soft Propaganda Persuades. Comparative Political Studies.
Mull, C., & Wallin, M. (2013). Propaganda: A Tool of Strategic Influence. American Security Project.
Shaw, T. (2002). Martyrs, Miracles, and Martians: Religion and Cold War Cinematic Propaganda in the 1950s. Journal of Cold War Studies, 4(2), s. 3-22.
Smith, K. (2020). The Coming Backlash to the Oscars’ Diversity Mandate. National Review. 9. 9. 2020 (https://www.nationalreview.com/2020/09/the-coming-backlash-to-the-oscars-diversity-mandate/, 26. 4. 2022).
Taylor, C. (2016). Star Wars is political, and it always has been. Marshable. 22. 11. 2016 (https://mashable.com/article/star-wars-political?amp, 26. 4. 2022).