Tato bakalářská práce se zabývá instrumentální politizací dějin ve vybraných filmových dílech. Jinými slovy, zda jsou vybrané filmy využívány k legitimizaci politického řádu a propagaci určitého pohledu na minulost. Analýza vybraných filmů Pelíšky, Občanský průkaz, Pupendo a Báječná léta pod psa ukázala, že není záměrně manipulováno s historií a události zde nejsou uměle konstruovány pro jiné účely. Práce používá metodologický rámec, kde porovnává konstrukci historie ve filmech s objektivním historickým vyobrazením období normalizace. Společné prvky daných filmových děl přibližuje narativní analýza, která přináší hlubší poznání o tom, jak autoři daných filmů konstruovali historii. Vybrané filmy spíše nabízejí nostalgický náhled na minulost, než přesné vykreslení historických událostí. Výsledky zároveň ukazují, že zkoumání historie z hlediska filmu má smysl, neboť může divákům pomoci lépe pochopit historické události a jejich dopad na současnost.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the instrumental politicization of history in selected movies. Using the other words, whether the selected movies are used to legitimize the political order and promote a particular view of the past. The analysis of the selected Czech movies "Pelíšky", "Občanský průkaz", "Pupendo" and "Báječná léta pod psa" shows that historical facts are not deliberately manipulated and movie events are not artificially constructed for other purposes. The thesis uses a methodological framework where it compares the construction of history in the films with the objective historical depiction of the normalization period. The common elements of selected movies are brought closer by narrative analysis, which provides a deeper understanding of how the authors of the films constructed history. Selected movies offer a nostalgic view of the past rather than an accurate depiction of historical events. At the same time, the results show that exploring history through the lens of film makes sense, as it can help audience to better understand historical events and their impact on the present.
Klíčová slova
instrumentální politizace dějin, propaganda, kinematografie, filmy
Klíčová slova v angličtině
instrumental politicization of history, propaganda, cinematography, movies
Rozsah průvodní práce
46 s. (75 904 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá instrumentální politizací dějin ve vybraných filmových dílech. Jinými slovy, zda jsou vybrané filmy využívány k legitimizaci politického řádu a propagaci určitého pohledu na minulost. Analýza vybraných filmů Pelíšky, Občanský průkaz, Pupendo a Báječná léta pod psa ukázala, že není záměrně manipulováno s historií a události zde nejsou uměle konstruovány pro jiné účely. Práce používá metodologický rámec, kde porovnává konstrukci historie ve filmech s objektivním historickým vyobrazením období normalizace. Společné prvky daných filmových děl přibližuje narativní analýza, která přináší hlubší poznání o tom, jak autoři daných filmů konstruovali historii. Vybrané filmy spíše nabízejí nostalgický náhled na minulost, než přesné vykreslení historických událostí. Výsledky zároveň ukazují, že zkoumání historie z hlediska filmu má smysl, neboť může divákům pomoci lépe pochopit historické události a jejich dopad na současnost.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the instrumental politicization of history in selected movies. Using the other words, whether the selected movies are used to legitimize the political order and promote a particular view of the past. The analysis of the selected Czech movies "Pelíšky", "Občanský průkaz", "Pupendo" and "Báječná léta pod psa" shows that historical facts are not deliberately manipulated and movie events are not artificially constructed for other purposes. The thesis uses a methodological framework where it compares the construction of history in the films with the objective historical depiction of the normalization period. The common elements of selected movies are brought closer by narrative analysis, which provides a deeper understanding of how the authors of the films constructed history. Selected movies offer a nostalgic view of the past rather than an accurate depiction of historical events. At the same time, the results show that exploring history through the lens of film makes sense, as it can help audience to better understand historical events and their impact on the present.
Klíčová slova
instrumentální politizace dějin, propaganda, kinematografie, filmy
Klíčová slova v angličtině
instrumental politicization of history, propaganda, cinematography, movies
Zásady pro vypracování
Zpracování materiálu a vypracování bakalářské práce ve spolupráci s vedoucím bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
Zpracování materiálu a vypracování bakalářské práce ve spolupráci s vedoucím bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
Naxera, Vladimír – Stulík, Ondřej – Bílek, Jaroslav (2015). Literární a filmové dystopie pohledem politické vědy (Banská Bystrica: Belianum).
Hroch, Miroslav (2009). Národy nejsou dílem náhody: Příčiny a předpoklady utváření moderních evropských národů (Praha: SLON).
Randák, Jan (2008). Historie v současném i budoucím veřejném prostoru- úvahy o dějinách a paměti. Forum Historiae 2 (1), s. 14–22.
Bowles, Brett (2005). Politicizing Pagnol: Rural France, Film, and Ideology Under the Popular Front. French History 19 (1) s. 112-142.
Kopal, Petr (2014). Film a dějiny 4.: Normalizace (Praha: Casablanca, Ústav pro studium totalitních režimů).
Gellner, Ernest (2003). Nacionalismus (Brno: CDK).
Pithart, Petr (2019). Osmašedesátý (Praha: Academia).
Krčál, Petr – Naxera, Vladimír (2011). Veřejné akce jako divadelní představení. Central European Political Studies Review 12 (1), s. 1–23.
Krčál, Petr – Naxera, Vladimír (2015). "Díky, Ameriko!": Dramaturgická analýza Slavností svobody v "nejameričtějším" městě Evropy. Central European Political Studies Review 17 (3–4), s. 313–338.
Naxera, Vladimír – Krčál, Petr (2015). Obrazy ne‑bezpečnosti v projevech slovenských politiků. Politics in Central Europe 12 (1S), s. 49–61.
Seznam doporučené literatury
Naxera, Vladimír – Stulík, Ondřej – Bílek, Jaroslav (2015). Literární a filmové dystopie pohledem politické vědy (Banská Bystrica: Belianum).
Hroch, Miroslav (2009). Národy nejsou dílem náhody: Příčiny a předpoklady utváření moderních evropských národů (Praha: SLON).
Randák, Jan (2008). Historie v současném i budoucím veřejném prostoru- úvahy o dějinách a paměti. Forum Historiae 2 (1), s. 14–22.
Bowles, Brett (2005). Politicizing Pagnol: Rural France, Film, and Ideology Under the Popular Front. French History 19 (1) s. 112-142.
Kopal, Petr (2014). Film a dějiny 4.: Normalizace (Praha: Casablanca, Ústav pro studium totalitních režimů).
Gellner, Ernest (2003). Nacionalismus (Brno: CDK).
Pithart, Petr (2019). Osmašedesátý (Praha: Academia).
Krčál, Petr – Naxera, Vladimír (2011). Veřejné akce jako divadelní představení. Central European Political Studies Review 12 (1), s. 1–23.
Krčál, Petr – Naxera, Vladimír (2015). "Díky, Ameriko!": Dramaturgická analýza Slavností svobody v "nejameričtějším" městě Evropy. Central European Political Studies Review 17 (3–4), s. 313–338.
Naxera, Vladimír – Krčál, Petr (2015). Obrazy ne‑bezpečnosti v projevech slovenských politiků. Politics in Central Europe 12 (1S), s. 49–61.