Tato práce je rozdělena do dvou částí. Teoretické a praktické. První část, tedy teoretická obsahuje celkem pět kapitol. První kapitola vymezila emoce a jejich poruchy. Druhá kapitola se věnuje emocím v předškolním věku a samotným vymezením tohoto období. Následující kapitoly jsou věnovány úzkostem a strachům, fobiím a v neposlední řadě nesmí být opomenuty správné s nesprávné přístupy k dětským strachům a úzkostem. Praktická část obsahuje kvantitativní výzkum z praxí, které jsem realizovala jako závěrečné. Její první část zakončuji shrnující tabulkou, která obsahuje strukturované výsledky podle reakcí dětí na často podněcující fobické obrázky. Druhá část se věnuje kazuistice chlapce, který vykazuje fobické znaky a je doplněna o rozhovor s matkou pro lepší chápání této problematiky.
Anotace v angličtině
This work is divided into two parts. Theoretical and practical. The first part, i.e. the theoretical part, contains a total of five chapters. The first chapter defined emotions and their disorders. The second chapter deals with emotions in preschool age and the very definition of this period. The following chapters are devoted to anxieties and fears, phobias and, last but not least, correct and incorrect approaches to children's fears and anxieties must not be omitted. The practical part contains quantitative research from the internships, which I implemented as a final. I conclude its first part with a summary table that contains structured results according to children's reactions to often stimulating phobic images. The second part is devoted to the case study of a boy who shows phobic signs and is supplemented by an interview with his mother for a better understanding of this issue.
Klíčová slova
Emoce, předškolní věk, úzkost, strach, fobie, správné a nesprávné přístupy
Klíčová slova v angličtině
Emotions, preschool age, anxiety, fear, phobias, right and wrong approaches
Rozsah průvodní práce
60 s. (96 782 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce je rozdělena do dvou částí. Teoretické a praktické. První část, tedy teoretická obsahuje celkem pět kapitol. První kapitola vymezila emoce a jejich poruchy. Druhá kapitola se věnuje emocím v předškolním věku a samotným vymezením tohoto období. Následující kapitoly jsou věnovány úzkostem a strachům, fobiím a v neposlední řadě nesmí být opomenuty správné s nesprávné přístupy k dětským strachům a úzkostem. Praktická část obsahuje kvantitativní výzkum z praxí, které jsem realizovala jako závěrečné. Její první část zakončuji shrnující tabulkou, která obsahuje strukturované výsledky podle reakcí dětí na často podněcující fobické obrázky. Druhá část se věnuje kazuistice chlapce, který vykazuje fobické znaky a je doplněna o rozhovor s matkou pro lepší chápání této problematiky.
Anotace v angličtině
This work is divided into two parts. Theoretical and practical. The first part, i.e. the theoretical part, contains a total of five chapters. The first chapter defined emotions and their disorders. The second chapter deals with emotions in preschool age and the very definition of this period. The following chapters are devoted to anxieties and fears, phobias and, last but not least, correct and incorrect approaches to children's fears and anxieties must not be omitted. The practical part contains quantitative research from the internships, which I implemented as a final. I conclude its first part with a summary table that contains structured results according to children's reactions to often stimulating phobic images. The second part is devoted to the case study of a boy who shows phobic signs and is supplemented by an interview with his mother for a better understanding of this issue.
Klíčová slova
Emoce, předškolní věk, úzkost, strach, fobie, správné a nesprávné přístupy
Klíčová slova v angličtině
Emotions, preschool age, anxiety, fear, phobias, right and wrong approaches
Zásady pro vypracování
1) Charakteristika emocionality v předškolním věku
2) Vymezení a popis poruch emocí
3) Definování fobie, nejčastější typy
4) Výzkumné šetření u dětí v mateřské škole
5) Odborná polemika a závěr
Zásady pro vypracování
1) Charakteristika emocionality v předškolním věku
2) Vymezení a popis poruch emocí
3) Definování fobie, nejčastější typy
4) Výzkumné šetření u dětí v mateřské škole
5) Odborná polemika a závěr
Seznam doporučené literatury
BĚLOHLÁVKOVÁ, Lucie. Jak přežít, když se často bojím: Průvodce pro děti k překonání úzkosti. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1245-4.
BOURNE, Edmund J. Uzdravení strachu, úzkosti a fobií: Alternativní a celostní léčebné přístupy. Praha: Fontána, 2022. ISBN 978-80-7651-079-1.
FIALOVÁ, Daria. Za dveřmi mateřské školy. Praha: Krigl, 2016. ISBN 978-80-88104-15-5.
KLINEOVÁ, Maggie a Peter A. LEVINE. Trauma očima dítěte: Probouzení obyčejného zázraku léčení. Praha: Maitrea, 2012. ISBN 978-80-87249-27-7.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. 6. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-7367-504-2.
REZKOVÁ, Milada a Lukáš URBÁNEK. Neboj! Neboj! Velká kniha o strachu nejen pro malé strašpytle. Praha: Yinachi, 2017. ISBN 78-80-906930-1-2.
ROGGE, Jan-Uwe. Dětské strachy a úzkosti. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-237-8.
VYMĚTAL, Jan. Úzkost a strach u dětí. Praha: PORTÁL, 2004. ISBN 80-7178-830-9.
Seznam doporučené literatury
BĚLOHLÁVKOVÁ, Lucie. Jak přežít, když se často bojím: Průvodce pro děti k překonání úzkosti. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1245-4.
BOURNE, Edmund J. Uzdravení strachu, úzkosti a fobií: Alternativní a celostní léčebné přístupy. Praha: Fontána, 2022. ISBN 978-80-7651-079-1.
FIALOVÁ, Daria. Za dveřmi mateřské školy. Praha: Krigl, 2016. ISBN 978-80-88104-15-5.
KLINEOVÁ, Maggie a Peter A. LEVINE. Trauma očima dítěte: Probouzení obyčejného zázraku léčení. Praha: Maitrea, 2012. ISBN 978-80-87249-27-7.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. 6. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-7367-504-2.
REZKOVÁ, Milada a Lukáš URBÁNEK. Neboj! Neboj! Velká kniha o strachu nejen pro malé strašpytle. Praha: Yinachi, 2017. ISBN 78-80-906930-1-2.
ROGGE, Jan-Uwe. Dětské strachy a úzkosti. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-237-8.
VYMĚTAL, Jan. Úzkost a strach u dětí. Praha: PORTÁL, 2004. ISBN 80-7178-830-9.