Téma bakalářská práce je "Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských
školách v povinném předškolním vzdělávání". V práci je řešena problematika dětí
s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách. Tato práce je rozdělena na dvě části, a to na část teoretickou a část výzkumnou.
Teoretická část práce se v úvodní části zabývá vysvětlením pojmu dítě s OMJ v MŠ
v povinném předškolním vzdělávání. Dále je popsáno legislativní ukotvení týkající se dětí s OMJ. Jsou zde zmíněny organizace podporující děti s OMJ se snahou pomoci školám, pedagogům a rodičům. Poté jsou v práci vymezeny pojmy integrace, inkluze a adaptace. V další části jsou vysvětleny stupně podpůrných opatření dětí s OMJ. V závěru teoretické části je definováno vzdělávání dětí s OMJ a možnosti jejich podpory.
Následuje výzkumná část práce, která ve svém úvodu vymezuje metodologii,
výzkumný cíl, výzkumné otázky, popisuje druh výzkumu, výzkumný soubor a metody
zvolené pro tuto práci. Další kapitolou této práce jsou charakteristiky, vyhodnocení a interpretace dat z realizovaných rozhovorů. Závěrečná část obsahuje charakteristiku, vyhodnocení a interpretace dat z pozorovacích protokolů.
Hlavní cílem této práce bylo zjistit, jakou podporu poskytují mateřské školy dětem s OMJ v MŠ v povinném předškolním vzdělávání při dosahování dílčích vzdělávacích cílů vycházejících z RVP PV a ŠVP pomocí rozhovorů s vybranými pedagogy z plzeňských mateřských škol. Dílčím cílem bylo vyhodnocení úrovně jazykových dovedností a sociálních kompetencí dětí s OMJ v MŠ v povinném předškolním vzdělávání za pomoci pozorovacích protokolů a metody pozorování, které bylo realizováno taktéž v plzeňských mateřských
školách.
Anotace v angličtině
The topic of the bachelor thesis is "Children with a different mother tongue in
nursery schools in compulsory pre-primary education". The thesis deals with the issue of children with a different mother tongue in nursery schools. This thesis is divided into two parts, a theoretical part and a research part.
The theoretical part of the thesis deals with the explanation of the concept of a child with a different mother tongue in kindergarten in compulsory pre-primary education. It also describes the legislative anchoring concerning children with a different mother tongue. There are mentioned organizations supporting children with a different mother tongue in an effort to help schools, teachers and parents. Then the concepts of integration, inclusion and adaptation are defined in the thesis. The next part explains the levels of support measures for children with different mother tongue. At the end of the theoretical part, the education of children with a different mother tongue and the possibilities of their support are defined.
This is followed by the research part of the thesis, which in its introduction defines the methodology, research objective, research questions, describes the type of research, research set and methods chosen for this work. The next chapter of this thesis is the characteristics, evaluation and interpretation of data from realized interviews. The final part contains the characteristics, evaluation and interpretation of data from observation
protocols.
The main objective of this thesis was to find out what support nursery schools
provide to children with a different mother tongue in kindergarten in compulsory preprimary education in achieving partial educational goals based on the RVP PV and ŠVP through interviews with selected teachers from Pilsen nursery schools. The partial objective was to evaluate the level of language skills and social competencies of children with a different mother tongue in kindergarten in compulsory pre-primary education using observation protocols and the observation method, which was also implemented in Pilsen nursery schools.
Klíčová slova
děti s odlišným mateřským jazykem, povinné předškolní vzdělávání, mateřské školy, dítě-cizinec, dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, integrace, inkluze, adaptace, jazyková podpora, socializace, vzdělávání, podpůrná opatření
Klíčová slova v angličtině
children with a different mother tongue, compulsory pre-primary education, nursery schools, foreigner child, child with special educational needs, integration, inclusion, adaptation, language support, socialisation, education, support measures
Rozsah průvodní práce
47 s. + XIV s.
Jazyk
CZ
Anotace
Téma bakalářská práce je "Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských
školách v povinném předškolním vzdělávání". V práci je řešena problematika dětí
s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách. Tato práce je rozdělena na dvě části, a to na část teoretickou a část výzkumnou.
Teoretická část práce se v úvodní části zabývá vysvětlením pojmu dítě s OMJ v MŠ
v povinném předškolním vzdělávání. Dále je popsáno legislativní ukotvení týkající se dětí s OMJ. Jsou zde zmíněny organizace podporující děti s OMJ se snahou pomoci školám, pedagogům a rodičům. Poté jsou v práci vymezeny pojmy integrace, inkluze a adaptace. V další části jsou vysvětleny stupně podpůrných opatření dětí s OMJ. V závěru teoretické části je definováno vzdělávání dětí s OMJ a možnosti jejich podpory.
Následuje výzkumná část práce, která ve svém úvodu vymezuje metodologii,
výzkumný cíl, výzkumné otázky, popisuje druh výzkumu, výzkumný soubor a metody
zvolené pro tuto práci. Další kapitolou této práce jsou charakteristiky, vyhodnocení a interpretace dat z realizovaných rozhovorů. Závěrečná část obsahuje charakteristiku, vyhodnocení a interpretace dat z pozorovacích protokolů.
Hlavní cílem této práce bylo zjistit, jakou podporu poskytují mateřské školy dětem s OMJ v MŠ v povinném předškolním vzdělávání při dosahování dílčích vzdělávacích cílů vycházejících z RVP PV a ŠVP pomocí rozhovorů s vybranými pedagogy z plzeňských mateřských škol. Dílčím cílem bylo vyhodnocení úrovně jazykových dovedností a sociálních kompetencí dětí s OMJ v MŠ v povinném předškolním vzdělávání za pomoci pozorovacích protokolů a metody pozorování, které bylo realizováno taktéž v plzeňských mateřských
školách.
Anotace v angličtině
The topic of the bachelor thesis is "Children with a different mother tongue in
nursery schools in compulsory pre-primary education". The thesis deals with the issue of children with a different mother tongue in nursery schools. This thesis is divided into two parts, a theoretical part and a research part.
The theoretical part of the thesis deals with the explanation of the concept of a child with a different mother tongue in kindergarten in compulsory pre-primary education. It also describes the legislative anchoring concerning children with a different mother tongue. There are mentioned organizations supporting children with a different mother tongue in an effort to help schools, teachers and parents. Then the concepts of integration, inclusion and adaptation are defined in the thesis. The next part explains the levels of support measures for children with different mother tongue. At the end of the theoretical part, the education of children with a different mother tongue and the possibilities of their support are defined.
This is followed by the research part of the thesis, which in its introduction defines the methodology, research objective, research questions, describes the type of research, research set and methods chosen for this work. The next chapter of this thesis is the characteristics, evaluation and interpretation of data from realized interviews. The final part contains the characteristics, evaluation and interpretation of data from observation
protocols.
The main objective of this thesis was to find out what support nursery schools
provide to children with a different mother tongue in kindergarten in compulsory preprimary education in achieving partial educational goals based on the RVP PV and ŠVP through interviews with selected teachers from Pilsen nursery schools. The partial objective was to evaluate the level of language skills and social competencies of children with a different mother tongue in kindergarten in compulsory pre-primary education using observation protocols and the observation method, which was also implemented in Pilsen nursery schools.
Klíčová slova
děti s odlišným mateřským jazykem, povinné předškolní vzdělávání, mateřské školy, dítě-cizinec, dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, integrace, inkluze, adaptace, jazyková podpora, socializace, vzdělávání, podpůrná opatření
Klíčová slova v angličtině
children with a different mother tongue, compulsory pre-primary education, nursery schools, foreigner child, child with special educational needs, integration, inclusion, adaptation, language support, socialisation, education, support measures
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zaměřovat na děti s OMJ v MŠ v povinném předškolním vzdělávání. Práce směřuje k nalezení odpovědi na hlavní výzkumnou otázku v následném znění: Jakou podporu poskytují MŠ dětem s OMJ v povinném předškolním vzdělávání při dosahování dílčích vzdělávacích cílů vycházejících z RVP PV? Na základě dostupných relevantních zdrojů bude provedena teoretická analýza pojmů vztahujících se k tématu. Praktická část bude uskutečněna kvantitativně kvalitativním výzkumným přístupem s využitím výzkumných metod pozorování, rozhovoru a pozorovacích protokolů. Úkolem bude zjistit, v jaké míře funguje podpora dětí s OMJ v MŠ v povinném předškolním vzdělávání. Návštěvy v konkrétních mateřských školách budou probíhat vždy 1x měsíčně po dobu 5 měsíců (září-leden). Na základě pozorování se budou zjišťovat dosažené úrovně jazykových dovedností a sociálních kompetencí dětí s OMJ. Zjištěná data budou kvantifikována. Poté bude následovat celkové shrnutí, doporučení, závěr.
Předpokládaný harmonogram práce:
Dokončení teoretické části - 15. 9. 2022
Dokončení metodické přípravy výzkumné části - 15. 9. 2022
Dokončení sběru dat - 15. 1. 2023
Dokončení celé práce - 31. 3. 2023
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zaměřovat na děti s OMJ v MŠ v povinném předškolním vzdělávání. Práce směřuje k nalezení odpovědi na hlavní výzkumnou otázku v následném znění: Jakou podporu poskytují MŠ dětem s OMJ v povinném předškolním vzdělávání při dosahování dílčích vzdělávacích cílů vycházejících z RVP PV? Na základě dostupných relevantních zdrojů bude provedena teoretická analýza pojmů vztahujících se k tématu. Praktická část bude uskutečněna kvantitativně kvalitativním výzkumným přístupem s využitím výzkumných metod pozorování, rozhovoru a pozorovacích protokolů. Úkolem bude zjistit, v jaké míře funguje podpora dětí s OMJ v MŠ v povinném předškolním vzdělávání. Návštěvy v konkrétních mateřských školách budou probíhat vždy 1x měsíčně po dobu 5 měsíců (září-leden). Na základě pozorování se budou zjišťovat dosažené úrovně jazykových dovedností a sociálních kompetencí dětí s OMJ. Zjištěná data budou kvantifikována. Poté bude následovat celkové shrnutí, doporučení, závěr.
Předpokládaný harmonogram práce:
Dokončení teoretické části - 15. 9. 2022
Dokončení metodické přípravy výzkumné části - 15. 9. 2022
Dokončení sběru dat - 15. 1. 2023
Dokončení celé práce - 31. 3. 2023
Seznam doporučené literatury
HÁJKOVÁ, Eva. Jazyková výchova dětí s odlišným mateřským jazykem v české mateřské škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-849-3.
HRDLIČKA, Milan. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň: Západočeská univerzita, Fakulta pedagogická, 2010. ISBN 978-80-7043-867-1.
Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro předškolní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 2021 [cit. 2022-06-01]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/kurikulum-cestiny-jako-druheho-jazyka
LINHARTOVÁ, Tereza a Barbora LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ. Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách. Praha: META, o.p.s. – Společnost pro příležitosti mladých migrantů, 2018. ISBN 978-80-88171-18-8.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 2021 [cit. 2022-06-01]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/56051/
Seznam doporučené literatury
HÁJKOVÁ, Eva. Jazyková výchova dětí s odlišným mateřským jazykem v české mateřské škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-849-3.
HRDLIČKA, Milan. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň: Západočeská univerzita, Fakulta pedagogická, 2010. ISBN 978-80-7043-867-1.
Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro předškolní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 2021 [cit. 2022-06-01]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/kurikulum-cestiny-jako-druheho-jazyka
LINHARTOVÁ, Tereza a Barbora LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ. Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách. Praha: META, o.p.s. – Společnost pro příležitosti mladých migrantů, 2018. ISBN 978-80-88171-18-8.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 2021 [cit. 2022-06-01]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/56051/