Bakalářská práce se zabývá pojmem individualizace v předškolním vzdělávání. V teoretické části je rozebrán pojem jako takový, podmínky vyplývající z RVP PV, možnosti a důležitost individualizace, její pojetí v alternativních směrech a v neposlední řadě na základní potřeby a vývojová specifika dítěte předškolního věku. Praktická část je zaměřena na podmínky vybraných mateřských škol vzhledem k individualizaci, a především na chápání a vnímání tohoto pojmu pedagogy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the concept of individualization in preschool education. In the theoretical part, the concept as such, the conditions resulting from the RVP PV, the possibilities and importance of individualization, its concept in alternative directions and, last but not least, the basic needs and developmental specifics of a preschool child are analyzed. The practical part is focused on the conditions of selected kindergartens with regard to individualization, and above all on the understanding and perception of this concept by pedagogues.
Klíčová slova
předškolní vzdělávání, mateřské školy, dítě předškolního věku, individualizace, podmínky individualizace, alternativní směry, základní potřeby, vývojová specifika, diagnostika, názory pedagogů
Klíčová slova v angličtině
preschool education, kindergartens, children of preschool age, individualization, conditions of individualization, alternative directions, basic needs, developmental specifics, diagnostics, teachers' opinions
Rozsah průvodní práce
52 s., (66 428 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá pojmem individualizace v předškolním vzdělávání. V teoretické části je rozebrán pojem jako takový, podmínky vyplývající z RVP PV, možnosti a důležitost individualizace, její pojetí v alternativních směrech a v neposlední řadě na základní potřeby a vývojová specifika dítěte předškolního věku. Praktická část je zaměřena na podmínky vybraných mateřských škol vzhledem k individualizaci, a především na chápání a vnímání tohoto pojmu pedagogy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the concept of individualization in preschool education. In the theoretical part, the concept as such, the conditions resulting from the RVP PV, the possibilities and importance of individualization, its concept in alternative directions and, last but not least, the basic needs and developmental specifics of a preschool child are analyzed. The practical part is focused on the conditions of selected kindergartens with regard to individualization, and above all on the understanding and perception of this concept by pedagogues.
Klíčová slova
předškolní vzdělávání, mateřské školy, dítě předškolního věku, individualizace, podmínky individualizace, alternativní směry, základní potřeby, vývojová specifika, diagnostika, názory pedagogů
Klíčová slova v angličtině
preschool education, kindergartens, children of preschool age, individualization, conditions of individualization, alternative directions, basic needs, developmental specifics, diagnostics, teachers' opinions
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání BP v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání BP v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
DVOŘÁKOVÁ, Miloslava. Pedagogicko psychologická diagnostika I. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2006. ISBN 978-80-704-0402-7.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
KREJČOVÁ, V., J. POCHE KARGEROVÁ a Z. SYSLOVÁ. Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0812-9.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-504-2.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
PRŮCHA, Jan a Soňa KOŤÁTKOVÁ. Předškolní pedagogika: učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha, VÚP, 2018.
SKUTIL, Martin a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina a kol. Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV: metodika pro podporu individualizace vzdělávání v podmínkách MŠ. Praha: Výzkumný ústav pedagogiky, 2007. ISBN 978-8-0870-0010-6.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
DVOŘÁKOVÁ, Miloslava. Pedagogicko psychologická diagnostika I. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2006. ISBN 978-80-704-0402-7.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
KREJČOVÁ, V., J. POCHE KARGEROVÁ a Z. SYSLOVÁ. Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0812-9.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-504-2.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
PRŮCHA, Jan a Soňa KOŤÁTKOVÁ. Předškolní pedagogika: učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha, VÚP, 2018.
SKUTIL, Martin a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina a kol. Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV: metodika pro podporu individualizace vzdělávání v podmínkách MŠ. Praha: Výzkumný ústav pedagogiky, 2007. ISBN 978-8-0870-0010-6.