Bakalářská práce "Výchova dětí v období puberty" pojednává o změnách, kterými si pubescent v tomto období prochází. Jedná se o změny fyzické, psychické a sociální. Důraz je zde kladen na samotnou výchovu dětí. Co je obecně výchova, jaké jsou její cíle, podmínky, prostředky a výsledky. Zmíněny jsou výchovné styly a prostředí, ve kterém se výchova odehrává. Také je zde zmíněn význam sebedůvěry a stanovení hranic ve výchově. Součástí práce je také výzkum, jehož cílem bylo zjistit, jaký styl výchovy upřednostňují rodiče pubescentů.
Annotation in English
The bachelor´s thesis "Upbringing children during puberty" discusses the changes that pubescents go through in this period. These are physical, psychological and social changes. The emphasis here is on the raising children itself. What is education in general, what are its goals, conditions, means and results. Educational styles and the environment where education takes place are mentioned. The importance of self-confidence and setting boundaries in education is also mentioned here. Part of the work is research, the aim of which was to find out what parenting style is preferred by parents of pubescent children.
Bakalářská práce "Výchova dětí v období puberty" pojednává o změnách, kterými si pubescent v tomto období prochází. Jedná se o změny fyzické, psychické a sociální. Důraz je zde kladen na samotnou výchovu dětí. Co je obecně výchova, jaké jsou její cíle, podmínky, prostředky a výsledky. Zmíněny jsou výchovné styly a prostředí, ve kterém se výchova odehrává. Také je zde zmíněn význam sebedůvěry a stanovení hranic ve výchově. Součástí práce je také výzkum, jehož cílem bylo zjistit, jaký styl výchovy upřednostňují rodiče pubescentů.
Annotation in English
The bachelor´s thesis "Upbringing children during puberty" discusses the changes that pubescents go through in this period. These are physical, psychological and social changes. The emphasis here is on the raising children itself. What is education in general, what are its goals, conditions, means and results. Educational styles and the environment where education takes place are mentioned. The importance of self-confidence and setting boundaries in education is also mentioned here. Part of the work is research, the aim of which was to find out what parenting style is preferred by parents of pubescent children.
1. Prostudování odborných informačních zdrojů a tvorba přehledové studie
2. Formulace cílů bakalářského úkolu
3. Vypracování teoretické části bakalářské práce
4. Tvorba záměru praktické části bakalářské práce
5. Realizace praktické části bakalářské práce
6. Ověřování dosažení stanovených cílů
Research Plan
1. Prostudování odborných informačních zdrojů a tvorba přehledové studie
2. Formulace cílů bakalářského úkolu
3. Vypracování teoretické části bakalářské práce
4. Tvorba záměru praktické části bakalářské práce
5. Realizace praktické části bakalářské práce
6. Ověřování dosažení stanovených cílů
Recommended resources
KOHOUT, Pavel a Eva KOTRLÍKOVÁ. Klinická dietologie a výživa. Praha: Krigl, 2005. ISBN 80-86912-08-6.
DOSTAL, Michelle. Pubertät für dummies. Willey-VCH Verlag GmbH, 2022. ISBN 9783527719242.
CARR-GREGG, Michael a Erin SHALE. Puberťáci a adolescenti: průvodce výchovou dospívajících. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-662-9.
JORDAN, Sarah a Janice HILLMAN. Puberťák - návod k obsluze: rady pro provoz a tipy k řešení problémů. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3515-0.
VÁGNEROVÁ, Marie a Lidka LISÁ. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4961-0.
Recommended resources
KOHOUT, Pavel a Eva KOTRLÍKOVÁ. Klinická dietologie a výživa. Praha: Krigl, 2005. ISBN 80-86912-08-6.
DOSTAL, Michelle. Pubertät für dummies. Willey-VCH Verlag GmbH, 2022. ISBN 9783527719242.
CARR-GREGG, Michael a Erin SHALE. Puberťáci a adolescenti: průvodce výchovou dospívajících. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-662-9.
JORDAN, Sarah a Janice HILLMAN. Puberťák - návod k obsluze: rady pro provoz a tipy k řešení problémů. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3515-0.
VÁGNEROVÁ, Marie a Lidka LISÁ. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4961-0.
Enclosed appendices
Příloha 1: Dotazník
Dobrý den,
Ráda bych Vás požádala o vyplnění dotazníku k mé bakalářské práci na téma "Výchova dětí v pubertě". Vyplnění dotazníku Vám nezabere více než 15 minut. Dotazník je zcela anonymní a odpovědi budou použity pouze pro účely této bakalářské práce.
Děkuji Vám za Váš čas,
Zlochová Sabina,
Studentka Pedagogické fakulty Západočeské univerzity v Plzni
Na každou otázku odpovězte zaškrtnutím pouze jedné odpovědi.
1. Pohlaví
a) Žena
b) Muž
2. Věk
a) 25 - 35
b) 36 - 45
c) 46 a více
3. Vzdělání
a) Základní
b) Vyučen
c) Středoškolské s maturitou
d) Vyšší odborné
e) Vysokoškolské
4. Jak se zachováte, když vaše dítě přijde pozdě z vycházky (noční návraty z kina, diskotéky apod.)?
a) Použiji výčitky, obviňování a výroky typu: "protože jsem ti to řekl", "na to zapomeň"
b) Své dítě vyslechnu, projevím mu porozumění, hovořím o svých pocitech
c) Nesleduji odchody a příchody svého dítěte
5. Jak se zachováte, když vaše dítě bude u společné večeře neustále hovořit o své oblíbené počítačové hře?
a) Okřiknu jej, že se u jídla nemluví
b) Těší mě, že se mé dítě chce podělit o radost z počítačové hry, ale navrhnu na toto téma jiný čas
c) Nechám jej vypovídat, ale nezajímám se o toto téma
6. Pomáháte svému dítěti ve výběru jeho budoucího povolání?
a) Ano, učím se s ním, aby získalo lepší známku v předmětu důležitém pro povolání, které mu vyberu
b) Motivuji své dítě k tomu, aby bylo přijato na vyšší vzdělávací stupeň (např. gymnázium)
c) Dávám svému dítěti ve výběru povolání volnost, ať si sám vybere, kým chce být
7. Jak zareagujete, pokud zjistíte, že se vaše dítě přátelí s kamarády, kteří by jej mohli dostat do nebezpečí? (lezení po střechách, sprejerství, užívání drog a alkoholu apod.)
a) Budu kamarády před svým dítětem kritizovat
b) Vyvaruji se kritizování kamarádů před svým dítětem a budu respektovat jeho pocity
c) Nebudu své dítě ovlivňovat a nechám ho, aby si samo vybralo, s kým se bude přátelit
8. Za jakých podmínek zamezíte svému dítěti používání moderních technologií? (mobil, tablet, počítač)
a) Stanovím dobu pro užívání médií svému dítěti ve věku od 11-13 let od 60 do 90 minut denně
b) Pokud u něj zjistím nezájem o jiné aktivity nebo agresivní chování
c) Užívání médií souvisí s technickým vývojem a sám jsem častým uživatelem médií, proto dítě neomezuji
9. Jak se zachováte, když si vaše dítě poprvé přivede domů známost?
a) Budu tajně poslouchat o čem si povídají, popřípadě vtrhnu do místnosti, kde se pár nachází, abych měl/a situaci pod kontrolou
b) Mám ke svému dítěti důvěru, jelikož je o sexu již poučeno
c) Své dítě nekontroluji
10. Jak zareagujete, pokud zjistíte u vašeho dítěte známky rizikového chování? (užívání alkoholu, drog, sebepoškozování apod.)
a) Použiji výroky typu "musíš s tím hned přestat"
b) Projevím dítěti důvěru a vyzvu jej k zodpovědnosti, aby si uvědomilo rizika svého chování
c) Tyto návyky považuji za normální
11. Jak zareagujete při náhlém zhoršení prospěchu vašeho dítěte?
a) Použiji výčitky, napomínání, zákazy a výhružky
b) Budu jej podporovat v jeho zálibách a budu pátrat po příčině zhoršení prospěchu (šikana, nešťastná láska, deprese apod.)
c) Zhoršení prospěchu ponechávám bez jakéhokoli zásahu
12. Jak se stavíte k používání odměn pro zlepšení školních výsledků vašeho dítěte?
a) Neodměňuji své dítě, jelikož se učí pro radost svých rodičů a učitelů
b) Občasná odměna motivuje mé dítě k učení
c) Pravidelné odměňování podporuje u dítěte jeho morální vlastnosti v dospělosti (vytrvalost, snaha překonávat překážky apod.)