Bakalářská práce v teoretické části popisuje vývoj komunikačních schopností a řeči. Jsou zde popsány poruchy těchto schopostí a jejich kvalifikace. Následuje výčet oblastí podpory rozvoje komunikačních schopností a práce s nimi. Praktická část obsahuje ověřování nástrojů pro práci s dětmi s narušenou komunikační schopností (opožděný vývoj řeči). Nástroje jsou využívány v oblastech, které podporují přirozený rozvoj komunikačních schopností. Praxe popisuje komplexní plánování k podpoře rozvoje komunikační schopností v období šesti měsíců, pozorování tří sledovaných chlapců s opožděným vývojem řeči a jejich zaznamenaných pokroků.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis in the theoretical part describes the development of communication skills and speech. The disorders of these abilities and their qualifications are described here. The following is a list of areas of support for the development of communication skills and work with them. The practical part includes the verification of tools for working with children with impaired communication skills (delayed speech development). Tools are used in areas that support the natural development of communication skills. The practice describes comprehensive planning to support the development of communication skills over a period of six months, the observation of three monitored boys with delayed speech development and their recorded progress.
communication skills, communication skills disorder, speech, speech disorders, breathing exercises, phonation exercises, articulation exercises, gross motor skills, fine motor skills, graphomotor skills, visual perception, auditory perception
Rozsah průvodní práce
79 s. XXX s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce v teoretické části popisuje vývoj komunikačních schopností a řeči. Jsou zde popsány poruchy těchto schopostí a jejich kvalifikace. Následuje výčet oblastí podpory rozvoje komunikačních schopností a práce s nimi. Praktická část obsahuje ověřování nástrojů pro práci s dětmi s narušenou komunikační schopností (opožděný vývoj řeči). Nástroje jsou využívány v oblastech, které podporují přirozený rozvoj komunikačních schopností. Praxe popisuje komplexní plánování k podpoře rozvoje komunikační schopností v období šesti měsíců, pozorování tří sledovaných chlapců s opožděným vývojem řeči a jejich zaznamenaných pokroků.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis in the theoretical part describes the development of communication skills and speech. The disorders of these abilities and their qualifications are described here. The following is a list of areas of support for the development of communication skills and work with them. The practical part includes the verification of tools for working with children with impaired communication skills (delayed speech development). Tools are used in areas that support the natural development of communication skills. The practice describes comprehensive planning to support the development of communication skills over a period of six months, the observation of three monitored boys with delayed speech development and their recorded progress.
communication skills, communication skills disorder, speech, speech disorders, breathing exercises, phonation exercises, articulation exercises, gross motor skills, fine motor skills, graphomotor skills, visual perception, auditory perception
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání BP v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání BP v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
KLENKOVÁ, Jiřina. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností: Education of pupils with impaired communication ability. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-168-3.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Opožděný vývoj řeči: dysfázie: metodika reedukace. Praha: Septima, 2018. ISBN 978-80-7216-349-6.
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3008-0.
KEJKLÍČKOVÁ, Ilona. Vady řeči u dětí: návody pro praxi. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-3941-0.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1110-2.
ČADILOVÁ, V., B. HOUSAROVÁ, D. JANDERKOVÁ a J. KENDÍKOVÁ. Řečové a komunikační obtíže. Praha: Raabe, 2016. ISBN 978-80-7496-214-1.
FICOVÁ, Lenka Theodora. Od broukání k povídání: návod na rozvoj komunikace a řeči dítěte. Praha: Grada, 2022. ISBN 978-80-271-3346-8.
KRYČOVÁ, Marta. Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2018. ISBN 978-80-7496-376-6.
ČERVENKOVÁ, Barbora. Rozvoj komunikačních a jazykových schopností: u dětí od narození do tří let věku. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2054-3.
Seznam doporučené literatury
KLENKOVÁ, Jiřina. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností: Education of pupils with impaired communication ability. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-168-3.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Opožděný vývoj řeči: dysfázie: metodika reedukace. Praha: Septima, 2018. ISBN 978-80-7216-349-6.
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3008-0.
KEJKLÍČKOVÁ, Ilona. Vady řeči u dětí: návody pro praxi. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-3941-0.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1110-2.