Téma této diplomové práce nese název Hudební preference studentů KHK FPE ZČU. Cílem práce je tedy zjistit, jakou hudbu studenti KHK FPE ZČU upřednostňují a také to, k jaké náladě a činnosti by si tuto hudbu pustili. Posledním a neméně důležitým cílem je vyzkoumat, zda je volba studentů magisterského studia KHK FPE ZČU v rámci hodnocení hudebních ukázek nějakým způsobem ovlivněna studiem na KHK FPE ZČU.
Celá práce obsahuje dvě hlavní části a to část teoretickou a část praktickou. V teoretické části si představíme a vysvětlíme všechny pojmy, které téma diplomové práce zahrnuje a také ty, které s těmito pojmy nějakým způsobem souvisí. Poměrně větší část pak tvoří kapitola Psychologie hudebního vnímání a na ní poté navazuje kapitola Vymezení artificiální a nonartificiální hudby.
V praktické části se poté budeme pomocí dotazníkového šetření snažit najít odpovědi na tyto tři výzkumné otázky. Upřednostňují studenti KHK FPE ZČU spíše artificiální nebo nonartificiální hudbu? Budou studenti k vnímané hudební ukázce volit náladu a činnost podobného charakteru? Jsou volby studentů magisterského studia KHK FPE ZČU v rámci hodnocení preferencí hudebních ukázek nějakým způsobem ovlivněny studiem na KHK FPE ZČU?
Anotace v angličtině
The topic of this master thesis is entitled Music preferences of students of KHK FPE ZČU. The aim of the thesis is to find out what music KHK FPE ZČU students prefer and also what mood and activity they would listen to this music. The last and no less important aim is to test whether the choice of the KHK FPE ZČU master students in the evaluation of music samples is in any way influenced by their studies at KHK FPE ZČU.
The whole thesis contains two main parts, namely a theoretical part and a practical part. In the theoretical part we will introduce and explain all the concepts that the topic of the thesis includes and also those that are somehow related to these concepts. The Psychology of Musical Perception chapter is a relatively larger part of the thesis, followed by the Definitions of Artificial and Nonartificial Music chapter.
In the practical part we will then try to find answers to the three research questions by means of a questionnaire survey. Do the students of the KHK FPE ZČU prefer rather artistic or nonartistic music? Will students choose a mood and activity of a similar nature to a perceived musical demonstration? Are the choices of KHK FPE ZČU master's students in the evaluation of preferences for musical demonstrations in any way influenced by their studies at KHK FPE ZČU?
Klíčová slova
hudební preference, hudba, studenti KHK FPE ZČU, hudební vnímání, hudební prožívání, artificiální hudba, nonartificiální hudba, činnosti, nálady, výzkum
Klíčová slova v angličtině
musical preferences, music, students of KHK FPE ZČU, musical perception, musical experience, artistic music, nonartistic music, activities, moods, research
Rozsah průvodní práce
115 s. (164 781 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Téma této diplomové práce nese název Hudební preference studentů KHK FPE ZČU. Cílem práce je tedy zjistit, jakou hudbu studenti KHK FPE ZČU upřednostňují a také to, k jaké náladě a činnosti by si tuto hudbu pustili. Posledním a neméně důležitým cílem je vyzkoumat, zda je volba studentů magisterského studia KHK FPE ZČU v rámci hodnocení hudebních ukázek nějakým způsobem ovlivněna studiem na KHK FPE ZČU.
Celá práce obsahuje dvě hlavní části a to část teoretickou a část praktickou. V teoretické části si představíme a vysvětlíme všechny pojmy, které téma diplomové práce zahrnuje a také ty, které s těmito pojmy nějakým způsobem souvisí. Poměrně větší část pak tvoří kapitola Psychologie hudebního vnímání a na ní poté navazuje kapitola Vymezení artificiální a nonartificiální hudby.
V praktické části se poté budeme pomocí dotazníkového šetření snažit najít odpovědi na tyto tři výzkumné otázky. Upřednostňují studenti KHK FPE ZČU spíše artificiální nebo nonartificiální hudbu? Budou studenti k vnímané hudební ukázce volit náladu a činnost podobného charakteru? Jsou volby studentů magisterského studia KHK FPE ZČU v rámci hodnocení preferencí hudebních ukázek nějakým způsobem ovlivněny studiem na KHK FPE ZČU?
Anotace v angličtině
The topic of this master thesis is entitled Music preferences of students of KHK FPE ZČU. The aim of the thesis is to find out what music KHK FPE ZČU students prefer and also what mood and activity they would listen to this music. The last and no less important aim is to test whether the choice of the KHK FPE ZČU master students in the evaluation of music samples is in any way influenced by their studies at KHK FPE ZČU.
The whole thesis contains two main parts, namely a theoretical part and a practical part. In the theoretical part we will introduce and explain all the concepts that the topic of the thesis includes and also those that are somehow related to these concepts. The Psychology of Musical Perception chapter is a relatively larger part of the thesis, followed by the Definitions of Artificial and Nonartificial Music chapter.
In the practical part we will then try to find answers to the three research questions by means of a questionnaire survey. Do the students of the KHK FPE ZČU prefer rather artistic or nonartistic music? Will students choose a mood and activity of a similar nature to a perceived musical demonstration? Are the choices of KHK FPE ZČU master's students in the evaluation of preferences for musical demonstrations in any way influenced by their studies at KHK FPE ZČU?
Klíčová slova
hudební preference, hudba, studenti KHK FPE ZČU, hudební vnímání, hudební prožívání, artificiální hudba, nonartificiální hudba, činnosti, nálady, výzkum
Klíčová slova v angličtině
musical preferences, music, students of KHK FPE ZČU, musical perception, musical experience, artistic music, nonartistic music, activities, moods, research
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění literatury a pramenů potřebných pro zpracování kvalifikační práce – do srpna 2021
2. Prostudování materiálu a vypracování osnovy práce – do září 2021
3. Zpracování jednotlivých kapitol – do ledna 2022
4. Zpracování přílohové části – do března 2022
5. Průběžné konzultace s vedoucím práce
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění literatury a pramenů potřebných pro zpracování kvalifikační práce – do srpna 2021
2. Prostudování materiálu a vypracování osnovy práce – do září 2021
3. Zpracování jednotlivých kapitol – do ledna 2022
4. Zpracování přílohové části – do března 2022
5. Průběžné konzultace s vedoucím práce
Seznam doporučené literatury
CRHA, Bedřich a Zdeněk MAREK. Problémy hudební výchovy v trendech současné hudební kultury. In Musica viva in schola XII. 1. vyd. Brno: Pedagogická fakulta MU, 1995. s. 96-100. ISBN 80-210-1223-4.
FUKAČ, Jiří, Stanislav TESAŘ a Jozef VEREŠ. Hudební pedagogika : koncepce a aplikace hudebně výchovných idejí v minulosti a přítomnosti. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2000. 181 s. ISBN 8021024585.
FUKAČ, Jiří. Mýtus a skutečnost hudby. Traktát o dobrodružstvích a oklikách poznání [Myth and Reality of Music. A Treatise of the Adventures and Circuitous Routes of Cognition]. 1. vyd. Praha: Panton, 1989. 262 s. ISBN 80-7039-011-5
JŮVA, Vladimír. Problémy hudební pedagogiky. Brno, 1970.
ZAHRADNÍČKOVÁ, Šárka. Hodnocení při výuce hudební výchovy na 2. stupni ZŠ a jeho vliv na žáky. České Budějovice: 2010. Magisterská diplomová práce. JIHOČESKÁ UNIVERZITA. Pedagogická fakulta
Seznam doporučené literatury
CRHA, Bedřich a Zdeněk MAREK. Problémy hudební výchovy v trendech současné hudební kultury. In Musica viva in schola XII. 1. vyd. Brno: Pedagogická fakulta MU, 1995. s. 96-100. ISBN 80-210-1223-4.
FUKAČ, Jiří, Stanislav TESAŘ a Jozef VEREŠ. Hudební pedagogika : koncepce a aplikace hudebně výchovných idejí v minulosti a přítomnosti. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2000. 181 s. ISBN 8021024585.
FUKAČ, Jiří. Mýtus a skutečnost hudby. Traktát o dobrodružstvích a oklikách poznání [Myth and Reality of Music. A Treatise of the Adventures and Circuitous Routes of Cognition]. 1. vyd. Praha: Panton, 1989. 262 s. ISBN 80-7039-011-5
JŮVA, Vladimír. Problémy hudební pedagogiky. Brno, 1970.
ZAHRADNÍČKOVÁ, Šárka. Hodnocení při výuce hudební výchovy na 2. stupni ZŠ a jeho vliv na žáky. České Budějovice: 2010. Magisterská diplomová práce. JIHOČESKÁ UNIVERZITA. Pedagogická fakulta