Cílem práce tedy je pokusit se aplikovat historické, kulturní a etnografické poznatky o Chodsku do výuky matematiky. Stěžejní náplní bude vlastní tvorba matematických úloh využívajících poznatky o chodském regionu, jejich praktická realizace v edukačním procesu a následná evaluace, zejména reflexe ze strany žáků zapojených do výuky.
V teoretické části diplomové práce jsou zmiňovány motivace a interdisciplinarita jako důležité složky procesu výuky a zároveň představen region Chodsko. Charakterizuji historii této etnografické oblasti a popisuji současnou podobu (včetně detailního popisu jedenácti vesnic tvořící Chodsko), tradice a zvyky.
V praktické části je prezentována realizace nevržených matematických úloh ve všech ročnících prvního stupně Základní školy Horšovský Týn, kde momentálně vyučuji. Úlohy vymýšlím tak, aby děti zaujaly a bavily. Mým cílem je také vymyslet úkoly, pomocí kterých si děti nejen zopakují matematiku, ale rovněž si prohloubí a zafixují vlastivědné učivo, a navíc získají nové poznatky o regionu, který se nachází poblíž jejich domovů, a dodnes ovlivňuje kulturu celého Domažlicka.
Anotace v angličtině
The main aim of the diploma thesis was to design teaching units of mathematics, in which there will be a noticeable overlap with other subjects of compulsory school attendance. The lessons are connected with local history, specifically with knowledge of the historical ethnographic area around the town of Domažlice called Chodsko. My work has two parts.
The theoretical part contains knowledge about motivation and intersubject relationships, at the same time the region of Chodsk is examined here from a historical and contemporary point of view. Here I also cover culture, interesting places we can visit, famous people who are connected to this place, and also sports. Theoretical knowledge is used in the practical part and when designing mathematical problems.
The aim of the practical part is to design, implement and describe in detail mathematics lessons. There are a total of 5 teaching units for all grades of the first grade.
Klíčová slova
region, Chodsko, matematika, matematické úlohy, 1. stupeň
Cílem práce tedy je pokusit se aplikovat historické, kulturní a etnografické poznatky o Chodsku do výuky matematiky. Stěžejní náplní bude vlastní tvorba matematických úloh využívajících poznatky o chodském regionu, jejich praktická realizace v edukačním procesu a následná evaluace, zejména reflexe ze strany žáků zapojených do výuky.
V teoretické části diplomové práce jsou zmiňovány motivace a interdisciplinarita jako důležité složky procesu výuky a zároveň představen region Chodsko. Charakterizuji historii této etnografické oblasti a popisuji současnou podobu (včetně detailního popisu jedenácti vesnic tvořící Chodsko), tradice a zvyky.
V praktické části je prezentována realizace nevržených matematických úloh ve všech ročnících prvního stupně Základní školy Horšovský Týn, kde momentálně vyučuji. Úlohy vymýšlím tak, aby děti zaujaly a bavily. Mým cílem je také vymyslet úkoly, pomocí kterých si děti nejen zopakují matematiku, ale rovněž si prohloubí a zafixují vlastivědné učivo, a navíc získají nové poznatky o regionu, který se nachází poblíž jejich domovů, a dodnes ovlivňuje kulturu celého Domažlicka.
Anotace v angličtině
The main aim of the diploma thesis was to design teaching units of mathematics, in which there will be a noticeable overlap with other subjects of compulsory school attendance. The lessons are connected with local history, specifically with knowledge of the historical ethnographic area around the town of Domažlice called Chodsko. My work has two parts.
The theoretical part contains knowledge about motivation and intersubject relationships, at the same time the region of Chodsk is examined here from a historical and contemporary point of view. Here I also cover culture, interesting places we can visit, famous people who are connected to this place, and also sports. Theoretical knowledge is used in the practical part and when designing mathematical problems.
The aim of the practical part is to design, implement and describe in detail mathematics lessons. There are a total of 5 teaching units for all grades of the first grade.
Klíčová slova
region, Chodsko, matematika, matematické úlohy, 1. stupeň
Charakteristika regionu Chodsko z různých hledisek
Vlastní tvorba matematických úloh využívajících poznatky o regionu
Realizace se žáky a vyhodnocení
Reflexe žáků
Zásady pro vypracování
Charakteristika regionu Chodsko z různých hledisek
Vlastní tvorba matematických úloh využívajících poznatky o regionu
Realizace se žáky a vyhodnocení
Reflexe žáků
Seznam doporučené literatury
BALATKA, Břetislav. Chodsko. Český les. Praha: Olympia, 1987. 255 s.
DIVÍŠEK, Jiří. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. Praha: SPN, 1989. 269 s.
ISBN 80-04-20433-3.
HEJNÝ, Milan. Čtenářské, matematické a přírodovědné úlohy pro první stupeň základního vzdělávání: náměty pro rozvoj kompetencí žáků na základě zjištění šetření TIMSS a PIRLS 2011. Praha: Česká školní inspekce, 2013. 126 s. ISBN 978-80-905370-7-1.
JANOVSKÁ, Blanka a Jan TUPÝ. Matematika pro 1. stupeň ZŠ. Praha: Raabe, 2011. 88 s.
ISBN 978-80-86307-83-1.
NEJDL, Josef a Zdeněk PROCHÁZKA. Chodsko historické a současné. Domažlice: Nakladatelství Českého lesa ve spolupráci s Muzeem Chodska, 2013. 159 s. ISBN 978-80-87316-39-9. VRBA, Jan. Domažlicea Chodsko. Louny: Edvard Faster, 1926. 70 s.
Seznam doporučené literatury
BALATKA, Břetislav. Chodsko. Český les. Praha: Olympia, 1987. 255 s.
DIVÍŠEK, Jiří. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. Praha: SPN, 1989. 269 s.
ISBN 80-04-20433-3.
HEJNÝ, Milan. Čtenářské, matematické a přírodovědné úlohy pro první stupeň základního vzdělávání: náměty pro rozvoj kompetencí žáků na základě zjištění šetření TIMSS a PIRLS 2011. Praha: Česká školní inspekce, 2013. 126 s. ISBN 978-80-905370-7-1.
JANOVSKÁ, Blanka a Jan TUPÝ. Matematika pro 1. stupeň ZŠ. Praha: Raabe, 2011. 88 s.
ISBN 978-80-86307-83-1.
NEJDL, Josef a Zdeněk PROCHÁZKA. Chodsko historické a současné. Domažlice: Nakladatelství Českého lesa ve spolupráci s Muzeem Chodska, 2013. 159 s. ISBN 978-80-87316-39-9. VRBA, Jan. Domažlicea Chodsko. Louny: Edvard Faster, 1926. 70 s.