Tato bakalářská práce se zabývá navržením a ověřením výukového materiálu určeného pro výuku geografie místního regionu na 2. stupni základních škol. Výukový materiál se zabývá tématem povrchové těžby hnědého uhlí na Sokolovsku. Struktura výukového materiálu byla stanovena na základě tvorby modelu hloubkové struktury výuky a výsledků I. polostrukturovaného rozhovoru s vyučující. Navržený výukový materiál byl ověřen zvolenou vyučující ve výuce zeměpisu 9. ročníku. Kvalita výukového materiálu byla posouzena na základě hodnocení ověřované výuky metodikou 3A a na základě výsledků II. polostrukturovaného rozhovoru s vyučující. Na základě výzkumu je alterovaný výukový materiál možné použít ve výuce místního regionu.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the design and verification of teaching material intended for the geography of the local region for pupils of the 2nd grade of primary schools. The teaching material deals with the topic of brown coal surface mining in the region Sokolovsko. The structure of the teaching material was determined based on the creation of a model of the in-depth structure of teaching and the results of the first semi-structured interview with the teacher. The designed teaching material was verified by the chosen teacher in the class of geography in the 9th grade. The quality of the teaching material was assessed based on the evaluation of the verified class by methodology 3A and on results of 2nd semi-structured interview with the teacher. Based on the research, the altered teaching material can be used in the class of the local region.
Klíčová slova
geografie, místní region, Sokolovsko, povrchová těžba, hnědé uhlí, model hloubkové struktury výuky, metodika 3A
Klíčová slova v angličtině
geography, local region, Sokolovsko, surface mining, brown coal, model of the in-depth structure of teaching, methodology 3A
Rozsah průvodní práce
68 s. (88 915), XLIX
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá navržením a ověřením výukového materiálu určeného pro výuku geografie místního regionu na 2. stupni základních škol. Výukový materiál se zabývá tématem povrchové těžby hnědého uhlí na Sokolovsku. Struktura výukového materiálu byla stanovena na základě tvorby modelu hloubkové struktury výuky a výsledků I. polostrukturovaného rozhovoru s vyučující. Navržený výukový materiál byl ověřen zvolenou vyučující ve výuce zeměpisu 9. ročníku. Kvalita výukového materiálu byla posouzena na základě hodnocení ověřované výuky metodikou 3A a na základě výsledků II. polostrukturovaného rozhovoru s vyučující. Na základě výzkumu je alterovaný výukový materiál možné použít ve výuce místního regionu.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the design and verification of teaching material intended for the geography of the local region for pupils of the 2nd grade of primary schools. The teaching material deals with the topic of brown coal surface mining in the region Sokolovsko. The structure of the teaching material was determined based on the creation of a model of the in-depth structure of teaching and the results of the first semi-structured interview with the teacher. The designed teaching material was verified by the chosen teacher in the class of geography in the 9th grade. The quality of the teaching material was assessed based on the evaluation of the verified class by methodology 3A and on results of 2nd semi-structured interview with the teacher. Based on the research, the altered teaching material can be used in the class of the local region.
Klíčová slova
geografie, místní region, Sokolovsko, povrchová těžba, hnědé uhlí, model hloubkové struktury výuky, metodika 3A
Klíčová slova v angličtině
geography, local region, Sokolovsko, surface mining, brown coal, model of the in-depth structure of teaching, methodology 3A
Zásady pro vypracování
1. Cíl práce: tvorba a ověření výukového materiálu.
2. Rozbor literatury týkající se vzniku a těžby hnědého uhlí na Sokolovsku.
3. Rozbor literatury týkající se tvorby výukových materiálů, vyučovacích jednotek a hodnocení výuky.
4. Tvorba výukového materiálu.
5. Realizace výuky vyučujícím.
6. Hodnocení výuky metodikou 3A.
7. Evaluační rozhovor s vyučujícím.
8. Rozbor dat získaných analýzou výuky a rozhovorem s vyučujícím; hodnocení funkčnosti výukového materiálu.
9. Úprava výukového materiálu.
Zásady pro vypracování
1. Cíl práce: tvorba a ověření výukového materiálu.
2. Rozbor literatury týkající se vzniku a těžby hnědého uhlí na Sokolovsku.
3. Rozbor literatury týkající se tvorby výukových materiálů, vyučovacích jednotek a hodnocení výuky.
4. Tvorba výukového materiálu.
5. Realizace výuky vyučujícím.
6. Hodnocení výuky metodikou 3A.
7. Evaluační rozhovor s vyučujícím.
8. Rozbor dat získaných analýzou výuky a rozhovorem s vyučujícím; hodnocení funkčnosti výukového materiálu.
9. Úprava výukového materiálu.
Seznam doporučené literatury
Jiskra, J. 2010. Velká kniha hornictví Karlovarského kraje. Jan Bodrov, Svatava. 351 pp. ISBN 978-80-254-7338-2.
Lepil, O. 2010. Teorie a praxe tvorby výukových materiálů: zvyšování kvality vzdělání učitelů přírodovědných předmětů. Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc. 92 pp. ISBN 978-80-244-2489-7.
Skalková, J. 1983. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. SPN, Praha. 204 pp.
Slavík, J. a kol. 2020. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Fakulta pedagogická v Plzni, Plzeň. 216 pp.
Vystavělová, A. 2016. Moderní metody ve výuce geografie místního regionu: příklad pro Moravskotřebovsko. Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc. 62 pp.
Zormanová, L. 2012. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, trasmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikaci výukových metod. Grada, Praha. ISBN 978-80-247-4100-0.
Seznam doporučené literatury
Jiskra, J. 2010. Velká kniha hornictví Karlovarského kraje. Jan Bodrov, Svatava. 351 pp. ISBN 978-80-254-7338-2.
Lepil, O. 2010. Teorie a praxe tvorby výukových materiálů: zvyšování kvality vzdělání učitelů přírodovědných předmětů. Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc. 92 pp. ISBN 978-80-244-2489-7.
Skalková, J. 1983. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. SPN, Praha. 204 pp.
Slavík, J. a kol. 2020. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Fakulta pedagogická v Plzni, Plzeň. 216 pp.
Vystavělová, A. 2016. Moderní metody ve výuce geografie místního regionu: příklad pro Moravskotřebovsko. Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc. 62 pp.
Zormanová, L. 2012. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, trasmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikaci výukových metod. Grada, Praha. ISBN 978-80-247-4100-0.