Solitér na téma Stůl jako symbol domácnosti se zabývá problematikou rodinných vztahů a zapomenutých tradic. Svým vzhledem a celkovým pojetím se snaží ukázat lidem důležitost dodržování tradic a zároveň připomenout význam stolu v domácnosti. Charakteristickým prvkem díla jsou organické tvary a zvolená technologie výroby, která úzce souvisí s tradicemi.
Při experimentování s technologiemi výroby stolu jsem zkoušela odlévat kov do slámy, písku a polystyrenu, abych získal náhodný tvar. Tyto pokusy jsou v podstatě defektem materiálu. Chtěla jsem najít způsob, jak určité vady kontrolovat, abych získala pravidelné vady, které jsem našla ve zvolené výrobní technologii.
Technologie odlévání byla zvolena podle tradičního výrobního postupu, a tak vznikla symbióza mezi výrobkem, materiálem a zvolenou technikou, která v mém případě působí jako tradice. Ve všech tvarech si každý člověk nalezne něco, co je mu blízké prostřednictvím vlastním zkušenostem a asociacím.
Z hlediska sémiotiky a psychosomatiky dochází k analýze emocionální stránky a pocitů, které v divákovi vyvolávají organické formy navozující pocity klidu, míru a harmonie, což lze interpretovat jako znázornění rovnováhy mezi tělem a myslí a vztahu mezi člověkem a přírodou.
Vzhled výrobku zcela závisí na mých myšlenkách, pocitech a vjemech a na tom, co jsem viděla v průběhu svého života. Z inspirace, kterou jsem měla předtím, a z toho, co se děje v mém životě právě teď. Dnes se na projekt dívám z jednoho úhlu pohledu, ale s postupem času a událostí se mé pocity a vjemy mění a s nimi i mé chápání projektu. Použité formy a tvary, například textury a povrchové úpravy, lze také interpretovat jako odraz různých emocí nebo myšlenek.
Anotace v angličtině
Solitaire in the subject of the Table as a symbol of the household deals with the issue of family relationships and forgotten traditions. With its appearance and overall concept, it tries to show people the importance of family traditions and reminds people of the importance of the Table in the home. The characteristic element of the work is the organic shapes and the chosen production technology, which is closely related and oriented to traditions.
While experimenting with table-making technologies, I tried casting metal into straw, sand, and polystyrene to get a random shape. These attempts are a defect in the material. I wanted to find a way to control certain defects to obtain the regular defects which I created in the chosen production technology.
The casting technology was chosen according to the traditional production procedure. And, thus a symbiosis between the product, the material and the chosen technique was created, which in my case acts as a tradition. In each shape, a person finds something close to him due to his own experiences and associations.
From the point of view of semiotics and psychosomatics, there is an analysis of the emotional side and feelings that organic forms evoke in the viewer, inducing feelings of calm, peace and harmony. It is being interpreted as a representation of the balance between body and mind and the relationship between humans and nature.
To sum up, the appearance of the product depends entirely on my thoughts, feelings, perceptions and what I have seen throughout my life. I was inspired by what I had in my past and by what is happening in my life right now. Today, I look at the project from one point of view, but with the passage of time and the events, my feelings and perceptions changed during creation of the project. The forms and shapes used, such as textures and finishes, can also be interpreted as a reflection of different emotions or thoughts.
Klíčová slova
Domov, tradice, stůl, domácnost, stolování, zvyky, dřevo, kov, odlévání
Solitér na téma Stůl jako symbol domácnosti se zabývá problematikou rodinných vztahů a zapomenutých tradic. Svým vzhledem a celkovým pojetím se snaží ukázat lidem důležitost dodržování tradic a zároveň připomenout význam stolu v domácnosti. Charakteristickým prvkem díla jsou organické tvary a zvolená technologie výroby, která úzce souvisí s tradicemi.
Při experimentování s technologiemi výroby stolu jsem zkoušela odlévat kov do slámy, písku a polystyrenu, abych získal náhodný tvar. Tyto pokusy jsou v podstatě defektem materiálu. Chtěla jsem najít způsob, jak určité vady kontrolovat, abych získala pravidelné vady, které jsem našla ve zvolené výrobní technologii.
Technologie odlévání byla zvolena podle tradičního výrobního postupu, a tak vznikla symbióza mezi výrobkem, materiálem a zvolenou technikou, která v mém případě působí jako tradice. Ve všech tvarech si každý člověk nalezne něco, co je mu blízké prostřednictvím vlastním zkušenostem a asociacím.
Z hlediska sémiotiky a psychosomatiky dochází k analýze emocionální stránky a pocitů, které v divákovi vyvolávají organické formy navozující pocity klidu, míru a harmonie, což lze interpretovat jako znázornění rovnováhy mezi tělem a myslí a vztahu mezi člověkem a přírodou.
Vzhled výrobku zcela závisí na mých myšlenkách, pocitech a vjemech a na tom, co jsem viděla v průběhu svého života. Z inspirace, kterou jsem měla předtím, a z toho, co se děje v mém životě právě teď. Dnes se na projekt dívám z jednoho úhlu pohledu, ale s postupem času a událostí se mé pocity a vjemy mění a s nimi i mé chápání projektu. Použité formy a tvary, například textury a povrchové úpravy, lze také interpretovat jako odraz různých emocí nebo myšlenek.
Anotace v angličtině
Solitaire in the subject of the Table as a symbol of the household deals with the issue of family relationships and forgotten traditions. With its appearance and overall concept, it tries to show people the importance of family traditions and reminds people of the importance of the Table in the home. The characteristic element of the work is the organic shapes and the chosen production technology, which is closely related and oriented to traditions.
While experimenting with table-making technologies, I tried casting metal into straw, sand, and polystyrene to get a random shape. These attempts are a defect in the material. I wanted to find a way to control certain defects to obtain the regular defects which I created in the chosen production technology.
The casting technology was chosen according to the traditional production procedure. And, thus a symbiosis between the product, the material and the chosen technique was created, which in my case acts as a tradition. In each shape, a person finds something close to him due to his own experiences and associations.
From the point of view of semiotics and psychosomatics, there is an analysis of the emotional side and feelings that organic forms evoke in the viewer, inducing feelings of calm, peace and harmony. It is being interpreted as a representation of the balance between body and mind and the relationship between humans and nature.
To sum up, the appearance of the product depends entirely on my thoughts, feelings, perceptions and what I have seen throughout my life. I was inspired by what I had in my past and by what is happening in my life right now. Today, I look at the project from one point of view, but with the passage of time and the events, my feelings and perceptions changed during creation of the project. The forms and shapes used, such as textures and finishes, can also be interpreted as a reflection of different emotions or thoughts.
Klíčová slova
Domov, tradice, stůl, domácnost, stolování, zvyky, dřevo, kov, odlévání
Anotace zadání:
Student navrhne a zrealizuje funkční prototyp na téma Stůl jako symbol domácnosti.
Tento prvek by měl splňovat bezpečnostní, funkční a estetické parametry.
Podmínky odevzdání práce:
Poster 700x1500 mm
Technická dokumentace
Funkční prototyp 1:1
1. Mým cílem je navrhnout stůl, jenž bude vnímán jako symbol společnosti, bezpečí
a klidu, jehož hlavní myšlenka bude vycházet z tradičních zvyků převážně zahrnujících
historický kontext. Součástí návrhu bude integrace nové funkce do "vžité/zakořeněné" tradice
a zároveň samostatné kvalitní zpracování.
2. Technika zpracování vyplyne z finálních návrhů.
Postup: řešerše, brainstorming, metodologie designu, konzultace návrhů, skici, vizualiazace
a výroba modelu. Výsledek bude prezentován formou modelu nebo prototypu v měřítku, který vyplyne
z finálního návrhu, 2D poster o rozměrech 1500x700 mm, doplněn odpovídající obrazovou a písemnou dokumentací.
3. Samostatný návrh stolu nebude splňovat jen klasické funkce pro stůl typické, ale bude zde
velké zaměření pro pravidla ergonomie propojené s příjemným vzhledem v rámci možností
zvoleného konceptu s významnou proměnnou novou funkcí.
4. Charakter i počet kusů vyplyne v průběhu navrhování. Dokumentace bude obsahovat
produktové fotografie, popis a technické výkresy.
5. Rozsah průvodní práce je stanoven vedoucím práce na minimálně 10 normostran textu.
Maximální rozsah (včetně příloh a obrazové dokumentace) je stanoven na 60 stran.
Zásady pro vypracování
Anotace zadání:
Student navrhne a zrealizuje funkční prototyp na téma Stůl jako symbol domácnosti.
Tento prvek by měl splňovat bezpečnostní, funkční a estetické parametry.
Podmínky odevzdání práce:
Poster 700x1500 mm
Technická dokumentace
Funkční prototyp 1:1
1. Mým cílem je navrhnout stůl, jenž bude vnímán jako symbol společnosti, bezpečí
a klidu, jehož hlavní myšlenka bude vycházet z tradičních zvyků převážně zahrnujících
historický kontext. Součástí návrhu bude integrace nové funkce do "vžité/zakořeněné" tradice
a zároveň samostatné kvalitní zpracování.
2. Technika zpracování vyplyne z finálních návrhů.
Postup: řešerše, brainstorming, metodologie designu, konzultace návrhů, skici, vizualiazace
a výroba modelu. Výsledek bude prezentován formou modelu nebo prototypu v měřítku, který vyplyne
z finálního návrhu, 2D poster o rozměrech 1500x700 mm, doplněn odpovídající obrazovou a písemnou dokumentací.
3. Samostatný návrh stolu nebude splňovat jen klasické funkce pro stůl typické, ale bude zde
velké zaměření pro pravidla ergonomie propojené s příjemným vzhledem v rámci možností
zvoleného konceptu s významnou proměnnou novou funkcí.
4. Charakter i počet kusů vyplyne v průběhu navrhování. Dokumentace bude obsahovat
produktové fotografie, popis a technické výkresy.
5. Rozsah průvodní práce je stanoven vedoucím práce na minimálně 10 normostran textu.
Maximální rozsah (včetně příloh a obrazové dokumentace) je stanoven na 60 stran.
Seznam doporučené literatury
NORMAN, Donald A. Design pro každý den. Praha: Dokořán, 2010. ISBN 978-80-7363-314-1.
VAN GENNEP, Arnold. Přechodové rituály: systematické studium rituálů. Přeložil Helena BEGUIVINOVÁ.
Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1374-1.
HORSKÝ, Jan a Markéta PRAŽÁKOVÁ SELIGOVÁ. Rodina našich předků. Praha: NLN, Nakladatelství
Lidové noviny, 1997. Knižnice Dějin a současnosti. ISBN 8071061956.
DLABAL, Stanislav. Nábytkové umění: vybrané kapitoly z historie. Praha: Grada, 2000.
Stavitel. ISBN 80-7169-655-2.
Seznam doporučené literatury
NORMAN, Donald A. Design pro každý den. Praha: Dokořán, 2010. ISBN 978-80-7363-314-1.
VAN GENNEP, Arnold. Přechodové rituály: systematické studium rituálů. Přeložil Helena BEGUIVINOVÁ.
Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1374-1.
HORSKÝ, Jan a Markéta PRAŽÁKOVÁ SELIGOVÁ. Rodina našich předků. Praha: NLN, Nakladatelství
Lidové noviny, 1997. Knižnice Dějin a současnosti. ISBN 8071061956.
DLABAL, Stanislav. Nábytkové umění: vybrané kapitoly z historie. Praha: Grada, 2000.
Stavitel. ISBN 80-7169-655-2.