Hlavním cílem diplomové bylo aplikovat principy behaviorální ekonomie do prostředí reálného stravovacího zařízení. V teoretické části je rozebráno spotřebitelské chování a přístup behaviorální ekonomie se zaměřením na problematiku architektury výběru a pošťouchnutí. Analytická část slouží k nahlédnutí na prostředí podniku a jeho ekonomickou situaci. Výzkumná část představuje jeden plánovaný a tři uskutečněné výzkumy v prostředí pohostinského zařízení. Plánovaný výzkumu v rámci konceptu architektury výběru nabízí identifikaci omezení, která stojí v cestě úspěšné realizace. Realizované výzkumy jsou zaměřeny na snahu detekovat možný nástroj pro koncept pošťouchnutí, výzkum ovlivnění nákupního rozhodování ve skupině a v rámci fronty. Tato práce prezentuje fakta, která dokazují existenci skupinového ovlivňování ve prospěch přizpůsobování. Autor přichází s důkazy, že se zákazníci podniku ovlivňují i v rámci utvořené fronty.
Anotace v angličtině
The main aim of the master's thesis was to apply the principles of behavioural economics to the environment of a real catering facility. The theoretical part discusses consumer behaviour and the behavioural economics approach, focusing on the issues of choice architecture and nudge. The analytical part is used to provide insights into the environment of the establishment and its economic situation. The research part presents one planned and three conducted researches in a hospitality setting. The planned research within the concept of choice architecture offers the identification of constraints that stand in the way of successful implementation. The implemented researches are focused on trying to detect a possible tool for the nudge concept, research on influencing group and queuing purchasing decisions. This paper presents facts that prove the existence of group influence in favor of customization. The author comes up with evidence that the customers influence each other even within a formed queue.
Klíčová slova
spotřebitelské rozhodování, behaviorální ekonomie, pohostinství, terénní výzkum, architektura výběru, rozhodování ve skupině, rozhodování ve frontě
Klíčová slova v angličtině
consumer decision making, behavioral economics, catering facility, field research, choice architecture, nudge, group decision making, queuing decision making
Rozsah průvodní práce
90
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem diplomové bylo aplikovat principy behaviorální ekonomie do prostředí reálného stravovacího zařízení. V teoretické části je rozebráno spotřebitelské chování a přístup behaviorální ekonomie se zaměřením na problematiku architektury výběru a pošťouchnutí. Analytická část slouží k nahlédnutí na prostředí podniku a jeho ekonomickou situaci. Výzkumná část představuje jeden plánovaný a tři uskutečněné výzkumy v prostředí pohostinského zařízení. Plánovaný výzkumu v rámci konceptu architektury výběru nabízí identifikaci omezení, která stojí v cestě úspěšné realizace. Realizované výzkumy jsou zaměřeny na snahu detekovat možný nástroj pro koncept pošťouchnutí, výzkum ovlivnění nákupního rozhodování ve skupině a v rámci fronty. Tato práce prezentuje fakta, která dokazují existenci skupinového ovlivňování ve prospěch přizpůsobování. Autor přichází s důkazy, že se zákazníci podniku ovlivňují i v rámci utvořené fronty.
Anotace v angličtině
The main aim of the master's thesis was to apply the principles of behavioural economics to the environment of a real catering facility. The theoretical part discusses consumer behaviour and the behavioural economics approach, focusing on the issues of choice architecture and nudge. The analytical part is used to provide insights into the environment of the establishment and its economic situation. The research part presents one planned and three conducted researches in a hospitality setting. The planned research within the concept of choice architecture offers the identification of constraints that stand in the way of successful implementation. The implemented researches are focused on trying to detect a possible tool for the nudge concept, research on influencing group and queuing purchasing decisions. This paper presents facts that prove the existence of group influence in favor of customization. The author comes up with evidence that the customers influence each other even within a formed queue.
Klíčová slova
spotřebitelské rozhodování, behaviorální ekonomie, pohostinství, terénní výzkum, architektura výběru, rozhodování ve skupině, rozhodování ve frontě
Klíčová slova v angličtině
consumer decision making, behavioral economics, catering facility, field research, choice architecture, nudge, group decision making, queuing decision making
Zásady pro vypracování
Charakterizujte vybrané stravovací zařízení a vymezte rámec výzkumu.
Zpracujte teoretický vstup do řešené problematiky v kontextu zvoleného rámce výzkumu.
Připravte a realizujte vlastní výzkum.
Na základě zjištěných informací formulujte odpovídající doporučení pro vybrané stravovací zařízení.
Zásady pro vypracování
Charakterizujte vybrané stravovací zařízení a vymezte rámec výzkumu.
Zpracujte teoretický vstup do řešené problematiky v kontextu zvoleného rámce výzkumu.
Připravte a realizujte vlastní výzkum.
Na základě zjištěných informací formulujte odpovídající doporučení pro vybrané stravovací zařízení.
Seznam doporučené literatury
Bergeron, S., Doyon, M., Saulais, L., & Labrecque, J. (2019). Using insights from behavioral economics to nudge individuals towards healthier choices when eating out: A restaurant experiment. Food Quality and Preference. 73, 56-64.
Eger, L., & Egerová, D. (2014). Základy metodologie výzkumu. ZČU.
Kotler, P., & Keller, K., L. (2013). Marketing management. (14. vyd.). Grada.
Thaler, R. (2017). Neočekávané chování: příběh behaviorální ekonomie. Argo.
Seznam doporučené literatury
Bergeron, S., Doyon, M., Saulais, L., & Labrecque, J. (2019). Using insights from behavioral economics to nudge individuals towards healthier choices when eating out: A restaurant experiment. Food Quality and Preference. 73, 56-64.
Eger, L., & Egerová, D. (2014). Základy metodologie výzkumu. ZČU.
Kotler, P., & Keller, K., L. (2013). Marketing management. (14. vyd.). Grada.
Thaler, R. (2017). Neočekávané chování: příběh behaviorální ekonomie. Argo.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Hodnocení z obhajoby práce
Výborně
Přílohy
Odůvodnění nezveřejnění VŠKP
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student nejprve představil hlavní cíl a dílčí cíle své diplomované práce. Dále se věnoval metodice zpracování práce a představení jednotlivých výzkumů. V další fázi představil podnik, ve kterém výzkumy realizoval, a jeho klíčové charakteristiky.
Poté se podrobněji věnoval jednotlivým výzkumům a jejich limitům, aby vybraný neexperimentální výzkum (rozhodování ve frontě) představil podrobněji, včetně dosažených výsledků.
První otázkou zkušební komise byla otázka na aplikovatelnost výzkumu ve zkoumané praxi. Dále student odpovídat na otázky vyplývající z obou posudků.