Tato bakalářská práce se zabývá tvorbou návrhu naučné stezky se čtenářským zaměřením ve Strakonicích a okolí. Teoretická část obsahuje definici naučných stezek, jejich smysl a funkce. Dále se zabývá stezkami ve Strakonicích a okolí a výzkumem, který se týká čtenářské gramotnosti. Nejzásadnější kapitolou je zhodnocení potenciálu Strakonic pro tvorbu naučných stezek se čtenářským zaměřením. V praktické části byl navržen materiál pro žáky 6. ročníků, který slouží k rozvoji čtenářské gramotnosti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the design of a educational trail with a reading focus in Strakonice and its surroundings. The theoretical part includes the definition of educational trails, their purpose and function. Furthermore, it deals with trails in Strakonice and its surroundings and research on reading literacy. The most important chapter is an evaluation of the potential of Strakonice for the creation of nature trails with a literacy focus.
Klíčová slova
naučná stezka, čtenářská gramotnost, regionální prvky, 2. stupeň základní školy, Strakonice
Tato bakalářská práce se zabývá tvorbou návrhu naučné stezky se čtenářským zaměřením ve Strakonicích a okolí. Teoretická část obsahuje definici naučných stezek, jejich smysl a funkce. Dále se zabývá stezkami ve Strakonicích a okolí a výzkumem, který se týká čtenářské gramotnosti. Nejzásadnější kapitolou je zhodnocení potenciálu Strakonic pro tvorbu naučných stezek se čtenářským zaměřením. V praktické části byl navržen materiál pro žáky 6. ročníků, který slouží k rozvoji čtenářské gramotnosti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the design of a educational trail with a reading focus in Strakonice and its surroundings. The theoretical part includes the definition of educational trails, their purpose and function. Furthermore, it deals with trails in Strakonice and its surroundings and research on reading literacy. The most important chapter is an evaluation of the potential of Strakonice for the creation of nature trails with a literacy focus.
Klíčová slova
naučná stezka, čtenářská gramotnost, regionální prvky, 2. stupeň základní školy, Strakonice
1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu a seznámit se se stavem zkoumané problematiky.
2. Formulovat teze práce, pracovní hypotézy a cíl práce.
3. Na základě prostudované odborné literatury stanovit metodologii tvorby pracovních listů
\hsp{4,5mm}pro žáky.
4. Vytvořit vlastní sadu pracovních listů pro žáky se zaměřením na mikroregion Strakonicka.
5. Dle možností ověřit využití pracovních listů ve výuce a formulovat závěry na základě
\hsp{4,5mm}pozorování práce a výsledků žáků.
6. Pravidelně konzultovat průběh práce s vedoucí práce a účastnit se aktivit v rámci
\hsp{4,5mm}bakalářského semináře.
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu a seznámit se se stavem zkoumané problematiky.
2. Formulovat teze práce, pracovní hypotézy a cíl práce.
3. Na základě prostudované odborné literatury stanovit metodologii tvorby pracovních listů
\hsp{4,5mm}pro žáky.
4. Vytvořit vlastní sadu pracovních listů pro žáky se zaměřením na mikroregion Strakonicka.
5. Dle možností ověřit využití pracovních listů ve výuce a formulovat závěry na základě
\hsp{4,5mm}pozorování práce a výsledků žáků.
6. Pravidelně konzultovat průběh práce s vedoucí práce a účastnit se aktivit v rámci
\hsp{4,5mm}bakalářského semináře.
Seznam doporučené literatury
BIRNBAUMOVÁ, Alžběta. Město Strakonice. 1. vyd. Praha: Vyšehrad, 1947.
ČECHOVÁ, Marie; SPĚVÁČKOVÁ, Martina (eds). Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině I. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2019.
ČEŘOVSKÝ, Jan; ZÁVESKÝ, Aleš. Stezky k přírodě. 1. vyd. Praha: Statní pedagogické nakladatelství, 1989.
DRÁBEK, Karel. Naučné stezky a trasy. 1. vyd. Praha: Dokořán, 2005.
KOČÍ, Kateřina; MRÁZOVÁ, Lenka. Tvorba naučných stezek: Metodická příručka pro seminář pořádaný Českým Švýcarskem o.p.s. Krásná lípa, 2010.
KUNT, Miroslav; EZECHEL, Miroslav. Tvorba školních naučných stezek a jejich využití k EVVO a k udržitelnému rozvoji. 2., rozš. vyd. Mělník: Česká zahradnická akademie Mělník, 2013.
ŠTĚPÁNÍK, Stanislav; ŠMEJKALOVÁ, Martina. Průvodce začínajícího češtináře. [Praha]: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2016.
Seznam doporučené literatury
BIRNBAUMOVÁ, Alžběta. Město Strakonice. 1. vyd. Praha: Vyšehrad, 1947.
ČECHOVÁ, Marie; SPĚVÁČKOVÁ, Martina (eds). Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině I. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2019.
ČEŘOVSKÝ, Jan; ZÁVESKÝ, Aleš. Stezky k přírodě. 1. vyd. Praha: Statní pedagogické nakladatelství, 1989.
DRÁBEK, Karel. Naučné stezky a trasy. 1. vyd. Praha: Dokořán, 2005.
KOČÍ, Kateřina; MRÁZOVÁ, Lenka. Tvorba naučných stezek: Metodická příručka pro seminář pořádaný Českým Švýcarskem o.p.s. Krásná lípa, 2010.
KUNT, Miroslav; EZECHEL, Miroslav. Tvorba školních naučných stezek a jejich využití k EVVO a k udržitelnému rozvoji. 2., rozš. vyd. Mělník: Česká zahradnická akademie Mělník, 2013.
ŠTĚPÁNÍK, Stanislav; ŠMEJKALOVÁ, Martina. Průvodce začínajícího češtináře. [Praha]: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2016.