Tato bakalářská práce se zaměřuje na vývoj kresby a grafomotoriky v kresbě u dětí ve věku od 2 do 6 let. Teoretická část je zaměřena na význam kresby a grafomotoriky v předškolním věku, vývojová stadia kresby, faktory ovlivňující tento proces, uvolňovací grafomotorické cviky, podobnosti a rozdíly kresby a grafomotoriky, kresbu v RVP PV a možnosti diagnostiky kresby. Praktická část zahrnuje analýzu dětských kreseb a sledování vývoje kresby a grafomotoriky jednotlivých věkových skupin dětí.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on the development of drawing and graphomotor skills in drawing in children aged 2 to 6 years. The theoretical part is focused on the importance of drawing and graphomotor skills in preschool age, development stages of drawing, factors influencing this process, relaxing graphomotor exercises, similarities and differences of drawing and graphomotor skills, drawing in RVP PV and drawing diagnosis possibilities. The practical part includes the analysis of children's drawings and monitoring the development of drawing and graphomotor skills of individual age groups of children.
kindergarten, preschool children, graphomotor skills, drawing, graphomotor elements, developmental stages of drawing, analysis of children's drawings, comparison
Rozsah průvodní práce
93 s. (67 357 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na vývoj kresby a grafomotoriky v kresbě u dětí ve věku od 2 do 6 let. Teoretická část je zaměřena na význam kresby a grafomotoriky v předškolním věku, vývojová stadia kresby, faktory ovlivňující tento proces, uvolňovací grafomotorické cviky, podobnosti a rozdíly kresby a grafomotoriky, kresbu v RVP PV a možnosti diagnostiky kresby. Praktická část zahrnuje analýzu dětských kreseb a sledování vývoje kresby a grafomotoriky jednotlivých věkových skupin dětí.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on the development of drawing and graphomotor skills in drawing in children aged 2 to 6 years. The theoretical part is focused on the importance of drawing and graphomotor skills in preschool age, development stages of drawing, factors influencing this process, relaxing graphomotor exercises, similarities and differences of drawing and graphomotor skills, drawing in RVP PV and drawing diagnosis possibilities. The practical part includes the analysis of children's drawings and monitoring the development of drawing and graphomotor skills of individual age groups of children.
kindergarten, preschool children, graphomotor skills, drawing, graphomotor elements, developmental stages of drawing, analysis of children's drawings, comparison
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat odbornou literaturu k tématu práce.
2. Vývoj dítěte (ve vztahu k vývoji kresby a vývoji grafomotoriky).
3. Vývoj kresby, vývoj grafomotoriky, styčné body.
4. Kresba a grafomotorika v MŠ, RVP.
5. Možnosti pedagogické diagnostiky.
6. Terénní výzkum v MŠ.
7. Vyhodnocení, příp. návrh doporučení.
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat odbornou literaturu k tématu práce.
2. Vývoj dítěte (ve vztahu k vývoji kresby a vývoji grafomotoriky).
3. Vývoj kresby, vývoj grafomotoriky, styčné body.
4. Kresba a grafomotorika v MŠ, RVP.
5. Možnosti pedagogické diagnostiky.
6. Terénní výzkum v MŠ.
7. Vyhodnocení, příp. návrh doporučení.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J. Co si tužky povídaly : grafomotorická cvičení a rozvoj kresby pro děti od 4 do 6 let. Brno: Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0895-3.
BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V. Rozvoj grafomotoriky : jak rozvíjet kreslení a psaní. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0977-1.
COGNET, G. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0499-2.
DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte : dětská kresba z pohledu psychologie. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4.
DOLEŽALOVÁ, J. Rozvoj grafomotoriky v projektech. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-693-3.
LIPNICKÁ, M. Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní : preventivní program, který pomáhá předcházet vzniku dysgrafie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-244-7.
PILAŘOVÁ, M. Šimonovy pracovní listy 14 : grafomotorická cvičení. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-518-9.
SMOLÍKOVÁ, K.; SMOLÍK, J. Šimonovy pracovní listy 11 : grafomotorická cvičení. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-914-3.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J. Co si tužky povídaly : grafomotorická cvičení a rozvoj kresby pro děti od 4 do 6 let. Brno: Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0895-3.
BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V. Rozvoj grafomotoriky : jak rozvíjet kreslení a psaní. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0977-1.
COGNET, G. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0499-2.
DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte : dětská kresba z pohledu psychologie. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4.
DOLEŽALOVÁ, J. Rozvoj grafomotoriky v projektech. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-693-3.
LIPNICKÁ, M. Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní : preventivní program, který pomáhá předcházet vzniku dysgrafie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-244-7.
PILAŘOVÁ, M. Šimonovy pracovní listy 14 : grafomotorická cvičení. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-518-9.
SMOLÍKOVÁ, K.; SMOLÍK, J. Šimonovy pracovní listy 11 : grafomotorická cvičení. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-914-3.