Tato bakalářská práce se zabývá mluvou žáků na II. stupni ZŠ. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou.
V teoretické části jsme popsali charakteristiku období puberty, dále jsme definovali rozdíl mezi mluveností a psaností a také mezi jazykem a řečí. Definovali jsme stratifikaci národního jazyka a jeho útvary. Poté jsme se zaměřili na jednotlivé jazykové roviny.
V praktické části jsme shromáždili výrazy z jednotlivých jazykových rovin a analyzovali je podle vybraných kritérií. Dále jsme sestavili slovník výraziva typického pro mluvu žáků na II. stupni ZŠ. Jazykový materiál jsme získali pomocí nahrávek z rozhovorů mezi respondenty o svých zálibách. Výsledky analýzy jsou uvedeny v závěru práce.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the speech of students at primary school. The work is divided into two parts - theoretical and practical.
In the theoretical part, we described the characteristics of the puberty period, then we defined the difference between speaking and writing and also between language and speech. We also defined the stratification of the national language and its formations. Then we focused on individual language levels.
In the practical part, we collected expressions from this area, analyzed them according to selected criteria and compiled a dictionary from them. We obtained language material using recordings of pupils talking about their hobbies. The results of the analysis are presented in the conclusion of the thesis.
Klíčová slova
Mluva žáků, základní škola, analýza, slovníček, výrazivo, jazykové roviny, vrstvy slovní zásoby, puberta, mluvenost, psanost, jazyk, řeč.
Tato bakalářská práce se zabývá mluvou žáků na II. stupni ZŠ. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou.
V teoretické části jsme popsali charakteristiku období puberty, dále jsme definovali rozdíl mezi mluveností a psaností a také mezi jazykem a řečí. Definovali jsme stratifikaci národního jazyka a jeho útvary. Poté jsme se zaměřili na jednotlivé jazykové roviny.
V praktické části jsme shromáždili výrazy z jednotlivých jazykových rovin a analyzovali je podle vybraných kritérií. Dále jsme sestavili slovník výraziva typického pro mluvu žáků na II. stupni ZŠ. Jazykový materiál jsme získali pomocí nahrávek z rozhovorů mezi respondenty o svých zálibách. Výsledky analýzy jsou uvedeny v závěru práce.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the speech of students at primary school. The work is divided into two parts - theoretical and practical.
In the theoretical part, we described the characteristics of the puberty period, then we defined the difference between speaking and writing and also between language and speech. We also defined the stratification of the national language and its formations. Then we focused on individual language levels.
In the practical part, we collected expressions from this area, analyzed them according to selected criteria and compiled a dictionary from them. We obtained language material using recordings of pupils talking about their hobbies. The results of the analysis are presented in the conclusion of the thesis.
Klíčová slova
Mluva žáků, základní škola, analýza, slovníček, výrazivo, jazykové roviny, vrstvy slovní zásoby, puberta, mluvenost, psanost, jazyk, řeč.
1. Vymezit základní pojmy.
2. Shromáždit pomocí vybraných metod dostatečný vzorek jazykového materiálu.
3. Získaný vzorek klasifikovat a charakterizovat podle zvolených kritérií,
\hsp{4,5mm}především podle jednotlivých jazykových rovin.
4. Pokusit se charakterizovat specifika mluvy žáků na 2. stupni základní školy.
Zásady pro vypracování
1. Vymezit základní pojmy.
2. Shromáždit pomocí vybraných metod dostatečný vzorek jazykového materiálu.
3. Získaný vzorek klasifikovat a charakterizovat podle zvolených kritérií,
\hsp{4,5mm}především podle jednotlivých jazykových rovin.
4. Pokusit se charakterizovat specifika mluvy žáků na 2. stupni základní školy.
Seznam doporučené literatury
BOGOCZOVÁ, I. a kol. Tváře češtiny. Ostravská univerzita v Ostravě, Ostrava, 2000.
ČECHOVÁ, M.; KRČMOVÁ, M.; MINÁŘOVÁ, E. Současná stylistika. Praha: NLN, 2008.
Čeština 2.0. [online] 2008-2018 https://cestina20.cz/
DANEŠ, F. Situace češtiny: perspektiva i retrospektiva. In: JANČÁKOVÁ, J. a kol. (eds.) Spisovná čeština a jazyková kultura 1993. Praha: Univerzita Karlova, 1995, s. 23-31.
DANEŠ, F. Obhroublost v jazyce a řeči. In: KOUDELKOVÁ, E.; MARKOVÁ, M. (eds.) Sborník 2002. Sborník k významnému životnímu jubileu doc. PhDr. Milana Žemličky. Liberec: Technická univerzita, 2002, s. 111-117.
FINDRA, J. Dynamika a vývin jazyka. In: ONDREJOVIČ, S. (ed.), Jazykoveda v bibliografii: Bibliografie v jazykovede. Na počesť Ladislava Dvonča. Bratislava: Veda, s. 46-51.
HLADKÁ, Z. Substandardní lexikální prostředky v soukromé korespondenci mládeže. In: KLIMEŠ, L. (ed.) Sborník přednášek z VI. konference o slangu a argotu v Plzni 15.-16. září 1998. Plzeň: PF ZČU v Plzni, 1998, s. 47-53.
HLADKÁ, Z. Spisovnost a nespisovnost v jazyce soukromé korespondence (se zřetelem k teritoriální příslušnosti pisatelů). Naše řeč. 84, 2001, s. 225-234.
JANČÁK, P. Mluva v severozápadočeském pohraničí. In: DANEŠ, F. (ed.): Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha: Academia, 1997, s. 239-249.
KLOFEROVÁ, S. O mluvě nejmladší generace v severomoravském pohraničí. Naše řeč. 1987, s. 237-248.
MARTINCOVÁ, O. Neologismy v současné češtině. Praha: ÚJČ, 2005.
NEJEDLÝ, P. Vulgarismy v lexikálním systému i v komunikaci. Český jazyk a literatura. 66, 2015, s. 5-13.
Databáze excerpčního materiálu Neomat. [online] Dostupná z:
https://ujc.avcr.cz/elektronicke-slovniky-a-zdroje/Neomat.html
SGALL, P. K vývoji výzkumu obecné češtiny. In: MINÁŘOVÁ, E.; ONDRÁŠKOVÁ, K. Spisovnost a nespisovnost. Zdroje, proměny a perspektivy. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, s. 34-39.
SVOBODOVÁ, J. Spisovnost a mluvní vzory mládeže. In: MINÁŘOVÁ, E.; ONDRÁŠKOVÁ, K. Spisovnost a nespisovnost. Zdroje, proměny a perspektivy. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, s. 370-377.
ZEMAN, J. Verbální a neverbální prostředky v komunikaci mládeže. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013.
Seznam doporučené literatury
BOGOCZOVÁ, I. a kol. Tváře češtiny. Ostravská univerzita v Ostravě, Ostrava, 2000.
ČECHOVÁ, M.; KRČMOVÁ, M.; MINÁŘOVÁ, E. Současná stylistika. Praha: NLN, 2008.
Čeština 2.0. [online] 2008-2018 https://cestina20.cz/
DANEŠ, F. Situace češtiny: perspektiva i retrospektiva. In: JANČÁKOVÁ, J. a kol. (eds.) Spisovná čeština a jazyková kultura 1993. Praha: Univerzita Karlova, 1995, s. 23-31.
DANEŠ, F. Obhroublost v jazyce a řeči. In: KOUDELKOVÁ, E.; MARKOVÁ, M. (eds.) Sborník 2002. Sborník k významnému životnímu jubileu doc. PhDr. Milana Žemličky. Liberec: Technická univerzita, 2002, s. 111-117.
FINDRA, J. Dynamika a vývin jazyka. In: ONDREJOVIČ, S. (ed.), Jazykoveda v bibliografii: Bibliografie v jazykovede. Na počesť Ladislava Dvonča. Bratislava: Veda, s. 46-51.
HLADKÁ, Z. Substandardní lexikální prostředky v soukromé korespondenci mládeže. In: KLIMEŠ, L. (ed.) Sborník přednášek z VI. konference o slangu a argotu v Plzni 15.-16. září 1998. Plzeň: PF ZČU v Plzni, 1998, s. 47-53.
HLADKÁ, Z. Spisovnost a nespisovnost v jazyce soukromé korespondence (se zřetelem k teritoriální příslušnosti pisatelů). Naše řeč. 84, 2001, s. 225-234.
JANČÁK, P. Mluva v severozápadočeském pohraničí. In: DANEŠ, F. (ed.): Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha: Academia, 1997, s. 239-249.
KLOFEROVÁ, S. O mluvě nejmladší generace v severomoravském pohraničí. Naše řeč. 1987, s. 237-248.
MARTINCOVÁ, O. Neologismy v současné češtině. Praha: ÚJČ, 2005.
NEJEDLÝ, P. Vulgarismy v lexikálním systému i v komunikaci. Český jazyk a literatura. 66, 2015, s. 5-13.
Databáze excerpčního materiálu Neomat. [online] Dostupná z:
https://ujc.avcr.cz/elektronicke-slovniky-a-zdroje/Neomat.html
SGALL, P. K vývoji výzkumu obecné češtiny. In: MINÁŘOVÁ, E.; ONDRÁŠKOVÁ, K. Spisovnost a nespisovnost. Zdroje, proměny a perspektivy. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, s. 34-39.
SVOBODOVÁ, J. Spisovnost a mluvní vzory mládeže. In: MINÁŘOVÁ, E.; ONDRÁŠKOVÁ, K. Spisovnost a nespisovnost. Zdroje, proměny a perspektivy. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, s. 370-377.
ZEMAN, J. Verbální a neverbální prostředky v komunikaci mládeže. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013.