Tato diplomová práce se zabývá geografickým zhodnocením vývoje bezpečnostní situace v severním pohraničí Indie ve 21. století z pohledu vojenských hrozeb. Jedná se o sporné oblasti Džammú a Kašmír, Ladak a Arunáčalpradéš. Dále je pozornost věnována popisu a vysvětlení prostorového rozložení útoků, konkrétně ozbrojených střetů a teroristických útoků. Nedílnou součástí je i komparace teroristických útoků a ozbrojených střetů, která umožní sledovat vývoj bezpečnostní situace ve vybraném území.
Anotace v angličtině
This thesis is a geographical assessment of the evolving security situation in the northern border region of India in the 21st century in terms of military threats. The areas in question are the disputed regions of Jammu and Kashmir, Ladakh and Arunachal Pradesh. Further, attention is given to describing and explaining the spatial distribution of attacks, specifically armed clashes and terrorist attacks. A comparison of terrorist attacks and armed clashes is also an integral part of the discussion to track the evolution of the security situation in the selected territory.
Klíčová slova
terorismus, ozbrojené střety, severní pohraničí Indie, hranice, válka
Klíčová slova v angličtině
terrorism, armed conflict, northern borderlands od India, border, war
Rozsah průvodní práce
82 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá geografickým zhodnocením vývoje bezpečnostní situace v severním pohraničí Indie ve 21. století z pohledu vojenských hrozeb. Jedná se o sporné oblasti Džammú a Kašmír, Ladak a Arunáčalpradéš. Dále je pozornost věnována popisu a vysvětlení prostorového rozložení útoků, konkrétně ozbrojených střetů a teroristických útoků. Nedílnou součástí je i komparace teroristických útoků a ozbrojených střetů, která umožní sledovat vývoj bezpečnostní situace ve vybraném území.
Anotace v angličtině
This thesis is a geographical assessment of the evolving security situation in the northern border region of India in the 21st century in terms of military threats. The areas in question are the disputed regions of Jammu and Kashmir, Ladakh and Arunachal Pradesh. Further, attention is given to describing and explaining the spatial distribution of attacks, specifically armed clashes and terrorist attacks. A comparison of terrorist attacks and armed clashes is also an integral part of the discussion to track the evolution of the security situation in the selected territory.
Klíčová slova
terorismus, ozbrojené střety, severní pohraničí Indie, hranice, válka
Klíčová slova v angličtině
terrorism, armed conflict, northern borderlands od India, border, war
Zásady pro vypracování
Proveďte rozbor a diskuzi teoretické i empirické literatury zaměřené na bezpečnost a konkrétně vývoj bezpečnostní situace na severu Indie, zejména z geografické perspektivy.
Vymezte sledované území a formulujte cíle práce a případné výzkumné otázky a hypotézy.
Stanovte metodiku geografického výzkumu bezpečnostní situace v severním pohraničí Indie s využitím adekvátních statistických a geoinformačních technik.
Shromážděte a zpracujte data a identifikujte hlavní vývojové trendy a ovlivňující faktory geografické diferenciace bezpečnostní situace v severním pohraničí Indie, srovnejte hlavní ohniska napětí.
Interpretujte výsledky ve vztahu k teoretickým předpokladům. Vytvořte vlastní typologii či regionalizaci sledovaného území podle bezpečnostní situace. Posuďte možná budoucí rizika a širší implikace.
Zásady pro vypracování
Proveďte rozbor a diskuzi teoretické i empirické literatury zaměřené na bezpečnost a konkrétně vývoj bezpečnostní situace na severu Indie, zejména z geografické perspektivy.
Vymezte sledované území a formulujte cíle práce a případné výzkumné otázky a hypotézy.
Stanovte metodiku geografického výzkumu bezpečnostní situace v severním pohraničí Indie s využitím adekvátních statistických a geoinformačních technik.
Shromážděte a zpracujte data a identifikujte hlavní vývojové trendy a ovlivňující faktory geografické diferenciace bezpečnostní situace v severním pohraničí Indie, srovnejte hlavní ohniska napětí.
Interpretujte výsledky ve vztahu k teoretickým předpokladům. Vytvořte vlastní typologii či regionalizaci sledovaného území podle bezpečnostní situace. Posuďte možná budoucí rizika a širší implikace.
Seznam doporučené literatury
Buzan, B., Waever, O., & Wilde, J. (2005). Bezpečnost: nový rámec pro analýzu. Centrum strategických studií.
Strnad, J., Filipský, J., Holman, J., Krása, M., & Vavroušková, S. (2013). Dějiny Indie (3. vyd.). NLN, Nakladatelství Lidové noviny.
Ganguly, S. (2002). Conflict Unending: India-Pakistan Tensions since 1947. Woodrow Wilson Center Press with Columbia University Press.
Uppsala University (2022). Uppsala Conflict Data Program, UCDP Conflict Encyclopedia. Dostupné 20. 9. 2022 z https://ucdp.uu.se/database
Greene, K.T., Tornquist, C., Fokkink, R., Lindelauf, R., & Subrahmanian, V. S. (2021). Understanding the timing of Chinese border incursions into India. Humanities and Social Sciences Communications, 8(1), Článek 164, 1-8. https://doi.org/10.1057/s41599-021-00843-5
Seznam doporučené literatury
Buzan, B., Waever, O., & Wilde, J. (2005). Bezpečnost: nový rámec pro analýzu. Centrum strategických studií.
Strnad, J., Filipský, J., Holman, J., Krása, M., & Vavroušková, S. (2013). Dějiny Indie (3. vyd.). NLN, Nakladatelství Lidové noviny.
Ganguly, S. (2002). Conflict Unending: India-Pakistan Tensions since 1947. Woodrow Wilson Center Press with Columbia University Press.
Uppsala University (2022). Uppsala Conflict Data Program, UCDP Conflict Encyclopedia. Dostupné 20. 9. 2022 z https://ucdp.uu.se/database
Greene, K.T., Tornquist, C., Fokkink, R., Lindelauf, R., & Subrahmanian, V. S. (2021). Understanding the timing of Chinese border incursions into India. Humanities and Social Sciences Communications, 8(1), Článek 164, 1-8. https://doi.org/10.1057/s41599-021-00843-5
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Hodnocení z obhajoby práce
Velmi dobře
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Obhajoba
1. Studentka představila svoji bakalářskou práci, její cíle, metody a výsledky zpracování.
2. Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce.
3. Studentka reagovala na oba posudky, zodpovídala otázky uvedené v posudcích.
4. Proběhla diskuse, byly položeny a zodpovídány otázky
Je možné použít komplexnější kartografické vyjádření výsledků?
Lze vysvětlit něketré výsledky na základě admnistrativního zařazení zkoumaných regionů?
Komentujte odlišnosti hranice s Čínou a s Pákistánem.
Vysvětlete použití pojmů heterogenita a homogenita území ve vztahu ke zpracování tématu.
Jaké jsou praktické aplikace studia tohoto tématu?
Jaké jsou dopady na regionální rozvoj jako důsledek bezpečnostní situace?